Lato to pora roku, która zdecydowanie sprzyja inicjatywom dedykowanym ochronie środowiska i zdrowia. Zdają sobie z tego sprawę właściciele oraz zarządcy nieruchomości komercyjnych, co obrazuje obfita oferta wydarzeń ekologicznych i prozdrowotnych w centrach handlowych, biurowcach oraz w ich najbliższej okolicy. I choć praca nad ograniczeniem negatywnego wpływu budynku na środowisko zaczyna się dużo wcześniej, już od samej jego konstrukcji, coraz więcej firm stawia także na dodatkowe inicjatywy dla lokalnej przyrody oraz społeczności. Z roku na rok wzrasta liczba nowych pasiek oraz ogrodów na dachach, a w te wakacje w polskich miastach pojawiły się m.in. mobilna tężnia solankowa oraz hotele dla owadów.
Praca u podstaw

Wśród najpopularniejszych rozwiązań proekologicznych stosowanych w nowych obiektach komercyjnych znajdują się panele fotowoltaiczne i oświetlenie LED, zmniejszające zużycie energii elektrycznej, a także instalacje umożliwiające powtórne wykorzystanie szarej wody w toaletach. Do tej listy możemy dopisać również gospodarkę odpadami, która skupia się na odzyskaniu maksymalnie dużej ilości odpadów nadających się do recyklingu, czy zastosowanie energii geotermalnej do ogrzewania budynku, tak jak ma to miejsce w zarządzanej przez CBRE Galerii Navigator w Mielcu. Coraz więcej firm decyduje się także na dodatkowe działania skierowane bezpośrednio do użytkowników ich obiektów lub osób mieszkających w ich najbliższym sąsiedztwie.

Letnie miejsca spotkań

W lecie niezwykłą popularnością cieszą się inicjatywy dedykowane lokalnym społecznościom, które stawiają na zdrową i jednocześnie przyjemną integrację. Jednym z najbardziej wyróżniających się pomysłów na stworzenie nowej przestrzeni spotkań dla pracowników kompleksu biurowego oraz okolicznych mieszkańców jest pierwsza w Polsce mobilna tężnia solankowa, która stanęła na warszawskim Mokotowie. Tężnia Zdrój™ w kompleksie EMPARK została zrealizowana przez IMMOFINANZ we współpracy z HealthDesk, a wytwarzana przez nią mgiełka solankowa bogata jest w minerały takie, jak sód, wapń, magnez, potas, żelazo i cynk. Inhalacje taką mieszanką pomagają m.in. w profilaktyce i leczeniu schorzeń oraz alergii górnych dróg oddechowych, nadciśnienia tętniczego i nerwicy wegetatywnej.

Obecnie praktycznie wszystkie nowo powstałe budynki komercyjne zawierają rozwiązania proekologiczne. Jest to podyktowane zarówno ekonomią, jak i zwiększającą się świadomością ekologiczną inwestorów oraz deweloperów, a także rosnącymi oczekiwaniami najemców. Nieco  trudniej jest zastosować rozwiązania sprzyjające przyrodzie w starszych budynkach. Dlatego w takich obiektach CBRE proponuje właścicielom stopniowe wdrażanie proekologicznych działań. Tak więc, niezależnie od wieku inwestycji obserwujemy coraz więcej ciekawych inicjatyw dedykowanych ochronie środowiska i zdrowia, a pozytywne reakcje społeczeństwa mogą wskazywać, że nie jest to jedynie przejściowa moda –komentuje Marta Usielska, Dyrektor Marketingu w dziale Zarządzania Nieruchomościami, CBRE.

Życie na dachu

Ogrody z ulami oraz poidłami dla motyli to doskonałe rozwiązanie, wspierające środowisko naturalne, które stosuje się w Polsce już od wielu lat, m.in. w Galerii Kazimierz w Krakowie czy w obiektach handlowych VIVO!. Tworzenie ogrodów, pasiek oraz przestrzeni z żywą zielenią sprzyja lokalnym ekosystemom, a także cyklicznie zrzesza miejscową społeczność. Tak jest w przypadku corocznego miodobrania w galerii VIVO! Lublin, na której dachu znajdują się cztery ule z 200 tys. pszczół rasy Buckfast. Ubiegłoroczne plony okazały się niezwykle owocne – zebrano bowiem aż 66 litrów lipowo-spadziowego miodu. Inne, lecz równie ciekawe podejście zaprezentowano w Krakowie, gdzie przed Galerią Kazimierz stworzono plac z hotelami dla owadów. W wakacje położone zostało 1200 mkw. trawnika, na którym zasadzono 170 mkw. krzewów oraz sześć drzew. Rosną tam m.in. tulipanowiec amerykański, magnolia Galaxy, wisteria chińska. Na odmienionym placu ustawiono również poidełka z wodą pitną, miski dla zwierząt oraz stojaki na rowery.

Przeczytaj także:

Letnia edukacja

Wiele firm wykorzystuje okres letni także do promocji ekologicznych przyzwyczajeń wśród swoich pracowników lub – w przypadku deweloperów i zarządców – najemców. CBRE, które opiekuje się warszawskim budynkiem biurowo-handlowym Plac Unii, postawiło m.in. na spotkania edukacyjne Green Initiatives, na których omawiane jest wdrożenie ekologicznych rozwiązań w obiekcie, a najemcy zachęcani są do aktywnego uczestniczenia w konkursie CUBE 2020, w którym budynki rywalizują na polu oszczędności energii elektrycznej. W celu optymalizacji zużycia prądu przez pracowników Placu Unii, zarządca stawia na kampanię edukacyjną, w ramach której m.in. rozdawane są zawieszki przypominające, jak ważne jest by gasić światło czy zakręcać wodę.

Źródło: CBRE