KE zaostrza walkę z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu. Komisja Europejska przedstawiła 7 maja 2020 r. kompleksowe podejście do dalszej intensyfikacji walki UE z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu. Komisja opublikowała ambitny i wieloaspektowy plan działania. Przedstawiła w nim konkretne środki, które podejmie w ciągu najbliższych 12 miesięcy, aby lepiej egzekwować, nadzorować i koordynować unijne przepisy dotyczące przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
Celem tego nowego kompleksowego podejścia jest wyeliminowanie pozostałych luk prawnych i wszelkich słabych ogniw w unijnych przepisach. Wiceprzewodniczący Komisji Valdis Dombrovskis powiedział: Musimy położyć kres przenikaniu brudnych pieniędzy do naszego systemu finansowego. Dzięki prezentowanemu dziś kompleksowemu i dalekosiężnemu planowi działania wzmacniamy nasze środki obrony przed praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu.
W naszych przepisach i ich wdrażaniu nie powinno być żadnych słabych ogniw. Wzmacniamy globalną rolę UE w kształtowaniu międzynarodowych standardów walki z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu. KE opublikowała również bardziej przejrzystą, udoskonaloną metodykę określania państw trzecich wysokiego ryzyka. Mają one strategiczne braki w ramach prawnych służących przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu stanowiące poważne zagrożenie dla UE. Pozwoli to zintensyfikować kontakty z państwami trzecimi oraz zacieśnić współpracę z Grupą Specjalna ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy (FATF). Ponadto KE przyjęła nowy wykaz państw trzecich mających strategiczne braki w ramach prawnych służących przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
Plan działania na rzecz kompleksowej unijnej polityki zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu
Przedstawiony plan działania opiera się na sześciu filarach, z których każdy ma na celu poprawę skuteczności ogólnej walki UE z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu. Razem zagwarantują one, że zasady UE będą bardziej zharmonizowane, a tym samym skuteczniejsze. Wzmocnione zostaną: nadzór nad stosowaniem przepisów oraz koordynacja działań organów poszczególnych państw członkowskich.
Sześć filarów planu działania planu KE
Skuteczne stosowanie przepisów UE: Komisja będzie nadal ściśle monitorować wdrażanie unijnych przepisów przez państwa członkowskie.Wszystko po to, aby przepisy krajowe spełniały najwyższe możliwe standardy.
Jednolity zbiór przepisów
1. obowiązujące przepisy unijne są dalekosiężne i skuteczne, państwa członkowskie stosują je jednak w bardzo różny sposób. Rozbieżne interpretacje prowadzą zatem do luk w unijnym systemie, które mogą być wykorzystywane przez przestępców. Aby temu zapobiec, Komisja zaproponuje bardziej jednolity zbiór przepisów w pierwszym kwartale 2021 r.
Nadzór na szczeblu UE
2. według obecnych zasad za indywidualny nadzór nad stosowaniem przepisów UE w tej dziedzinie odpowiedzialne są poszczególne państwa członkowskie, co może prowadzić do powstawania luk w zakresie nadzoru nad tymi przepisami. W pierwszym kwartale 2021 r. Komisja przedstawi wniosek w sprawie utworzenia unijnego organu nadzoru.
Mechanizm koordynacji i wsparcia jednostek analityki finansowej państw członkowskich
3. jednostki analityki finansowej w państwach członkowskich odgrywają zasadniczą rolę w identyfikowaniu transakcji i działań, które mogą mieć związek z działalnością przestępczą. W pierwszym kwartale 2021 r. Komisja przedstawi wniosek w sprawie ustanowienia ogólnounijnego mechanizmu, który pomoże w dalszej koordynacji i wspieraniu pracy tych podmiotów.
Egzekwowanie przepisów prawa karnego UE i wymiana informacji
4. współpraca sądowa i policyjna, prowadzona w oparciu o unijne instrumenty i rozwiązania instytucjonalne, ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia właściwej wymiany informacji. W walce z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu może też odegrać pewną rolę sektor prywatny. Komisja przygotuje wytyczne w sprawie roli partnerstw publiczno-prywatnych.
Pozycja UE na arenie międzynarodowej:
6. UE angażuje się w prace Grupy Specjalnej ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy i podejmowane na arenie międzynarodowej działania dotyczące kształtowania międzynarodowych standardów w zakresie walki z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu. Chcemy zwiększyć nasze wysiłki w tej dziedzinie, aby na arenie międzynarodowej przemawiać jednym głosem jako globalny podmiot. W szczególności UE będzie musiała skorygować swoje podejście do państw trzecich. Ich ramy prawne służące przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu wykazują braki stwarzające zagrożenie dla jednolitego rynku. Nowa metodyka przedstawiona wraz z przedmiotowym planem działania daje UE niezbędne do tego narzędzia.
Udoskonalona metodyka
KE opublikowała dziś nową metodykę określania państw trzecich wysokiego ryzyka, które mają strategiczne braki w krajowych ramach prawnych służących przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu stanowiące poważne zagrożenie dla systemu finansowego UE. Celem nowej metodyki jest zapewnienie większej klarowności i przejrzystości procesu identyfikacji takich państw trzecich. Jej najważniejsze nowe elementy dotyczą:
(i) współzależności procesów sporządzania wykazu przez UE i przez FATF,
(ii) intensywniejszych kontaktów z państwami trzecimi
(iii) wzmocnienia konsultacji z ekspertami z państw członkowskich.
Parlament Europejski i Rada będą miały dostęp do wszystkich istotnych informacji na poszczególnych etapach procedury.
Zaktualizowany wykaz
Na mocy dyrektywy w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy KE jest zobowiązana identyfikować państwa trzecie wysokiego ryzyka. Szczególnie te, które mają strategiczne braki w ramach prawnych służących przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. W oczekiwaniu na wejście w życie wyżej wspomnianej udoskonalonej metodyki Komisja dokonała przeglądu swojego wykazu. Uwzględniła w nich zmiany, jakie zaszły na szczeblu międzynarodowym od 2018 r.
Kraje, które znalazły się w wykazie: Bahamy, Barbados, Botswana, Kambodża, Ghana, Jamajka, Mauritius, Mongolia, Birma, Nikaragua, Panama i Zimbabwe.
Kraje, które zostały usunięte z wykazu: Bośnia i Hercegowina, Etiopia, Gujana, Laotańska Republika Ludowo-Demokratyczna, Sri Lanka oraz Tunezja.
Kontekst
W przedstawionym przez KE pakiecie środków przeciwdziałających praniu pieniędzy z lipca 2019 r. podkreślono szereg słabości w unijnych ramach prawnych. Transpozycja i wejście w życie najnowszych aktów prawnych pozwoli usunąć niektóre z istniejących problemów, pozostałe jednak pozostają nierozwiązane. W odpowiedzi na wspomniany pakiet Parlament Europejski i Rada zwróciły się do Komisji o zbadanie o bardziej zharmonizowany zbiór przepisów oraz lepszy nadzór również na poziomie UE.Ponadto o lepszą koordynację jednostek analityki finansowej.
zródło: ec.europa.eu