Wielu Polakom pracownicy windykacji nie kojarzą się najlepiej.Ten wizerunek powoli się zmienia. Co dziesiąty respondent twierdzi, że są to uprzejmi, lecz stanowczy konsultanci, którzy chcą pomóc rozwiązać problem. Dodatkowo, większość Polaków uważa, że pracownicy windykacji powinni posiadać umiejętności miękkie – przede wszystkim umieć w odpowiedni sposób rozmawiać z ludźmi i prowadzić negocjacje.
– Praca na stanowisku windykatora to bardzo odpowiedzialne i stresujące zajęcie. Wymaga budowania zaufania pomiędzy obiema stronami, a także dbania o dobrą reputację na rynku od pierwszego kontaktu konsumenta z firmą – mówi Zbigniew Ćwikliński, dyrektor ds. operacji i windykacji w Wonga Polska. – Warto zauważyć, że główną rolą windykatora nie jest jedynie obsługa zadłużenia klienta, ale przede wszystkim umożliwienie mu wyjścia z tarapatów finansowych. Mimo takiej polityki wielu firm zmiana podejścia dłużników do windykatorów jest niezwykle trudna. W Wonga staramy się odczarować ten wizerunek. Stawiamy na wspieranie klientów w trudnych sytuacjach. Nasi pracownicy nastawieni są prokonsumencko. Mamy także odpowiednie narzędzia, pomocne w przypadku klientów, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji – dodaje.
Zmieniający się obraz pracowników tego zawodu potwierdzają także badania Wonga. Wynika z nich, że już blisko co dziesiąty z nas utożsamia windykatorów z konsultantami, którzy kontaktując się z nami, chcą wesprzeć nas w rozwiązaniu problemów. Praca na tym stanowisku kojarzy nam się także z kompetentnymi ludźmi (6 proc.), którzy są uprzejmi, ale zarazem stanowczy (9 proc.).
Windykator idealny
A jakie cechy i umiejętności powinna posiadać osoba pracująca na tym stanowisku? Jak wynika z badania Ipsos dla Wonga, prawie połowa respondentów uważa, że windykator przede wszystkim musi umieć w odpowiedni sposób rozmawiać z ludźmi. Natomiast ponad 40 proc. ankietowanych wskazuje, że najważniejsze jest, aby posiadał umiejętności negocjacyjne. Obie kwestie są niezwykle istotne w pracy na tym stanowisku, ponieważ odpowiednie prowadzenie rozmowy z dłużnikami zdecydowanie zwiększa szansę na kompromisowe rozwiązanie sprawy.
Według ankietowanych równie ważna w tej pracy jest odporność na stres. Na ten aspekt wskazało 35 proc. badanych. Z kolei co trzeci Polak uważa, że windykator musi mieć dużą wiedzę na tematy finansowe.