Bankowość elektroniczna bez wychodzenia z domu. Każdego roku przybywa konsumentów, którzy decydują się zarządzać swoimi finansami przez sieć online. Bankowość elektroniczna stale się rozwija, dzięki czemu, możemy dokonywać wielu operacji finansowych bez konieczności wychodzenia z domu. Z danych Eurostatu wynika, że 47% Polaków „bankuje” przez Internet. 35 mln osób ma podpisane umowy na usługi, które umożliwiają zalogowanie do bankowości internetowej. Raport opublikowany przez Związek Banków Polskich podaje, że w drugim kwartale 2019 r. wzrosła ilość klientów, którzy aktywnie korzystają z usług bankowych za pośrednictwem kanałów dostępu online. Ich liczba przekroczyła 18 mln i była wyższa o 3,5% w stosunku do poprzednio analizowanego okresu. W obecnej, nadzwyczajnej sytuacji, wymagającej od nas ograniczenia wizyt w miejscach publicznych, bankowość internetowa oraz mobilna to wygodne rozwiązanie. Jak zacząć „bankować” w sieci i zarządzać swoimi finansami nie wychodząc z domu, podpowiedzą eksperci Związku Firm Pośrednictwa Kredytowego (ZFPF).
Czym jest bankowość elektroniczna?
Rozumiemy ją jako kanał dostępu do konta osobistego i usług bankowych przy użyciu komputera i telefonu z dostępem do Internetu. Wiele osób posiadających konto w banku, traktuje ten dostęp jako coś naturalnego. Dlaczego?
– Bankowość internetowa oszczędza czas, ułatwia kontakt z instytucją, bez konieczności wychodzenia z domu. Pozwala klientom dokonywać wielu operacji finansowych, takich jak zarządzanie płatnościami, a nawet zwiększenie limitu na koncie czy złożenie wniosku kredytowego. Uzupełnieniem bankowości internetowej, jest bankowość mobilna, która oferuje użytkownikom możliwość dokonywania operacji bankowych przez aplikację, którą pobieramy na własny smartfon ze sklepu online z aplikacjami albo ze strony banku. Telefon to już nie tylko narzędzie, które umożliwia nam kontakt z drugą osobą. Ponadto to urządzenie, dzięki któremu możemy mieć stałą kontrolę nad swoimi finansami i załatwiać sprawy, które jeszcze niedawno wymagały wizyty w placówce banku – wyjaśnia Leszek Zięba, ekspert ZFPF, mFinanse.
Osoby korzystające z bankowości elektronicznej, mają dostęp do swojego rachunku całą dobę, z dowolnego miejsca. Na bieżąco kontrolują finanse, przelewają środki, planują zlecenia stałe, krajowe czy zagraniczne. Bankowość internetowa i mobilna to nie tylko oszczędność czasu, ale także kosztów. Obecnie, banki są zobligowane do prowadzenia podstawowych rachunków bez pobierania opłat. Bezpłatne konto z dostępem online jest wynikiem nowelizacji ustawy o usługach płatniczych z 2018 roku. Dyrektywa Unii Europejskiej wprowadziła całkowicie darmowe konto dla swoich obywateli. Aplikacje bankowe umożliwiają nam prostą i szybką obsługę rachunku. Ponadto korzystanie z rozmaitych usług, takich jak płatności telefonem czy BLIK-iem.
Czym są i jak działają aplikacje bankowe?
Przy ich pomocy możemy wykonać większość, a niekiedy wszystkie transakcje, które dostępne są również z poziomu komputera. Ilość funkcji i produktów dostępnych w aplikacji uzależniona jest od konkretnego banku. Standardem w bankowej aplikacji mobilnej jest sprawdzenie stanu konta, wykonywanie przelewów, czy płatność za zakupy w sklepach internetowych, a nawet stacjonarnych. Innymi słowy wszędzie tam, gdzie znajduje się terminal płatniczy obsługujący płatności zbliżeniowe. Według Narodowego Banku Polskiego, taką możliwość oferują już wszystkie terminale znajdujące się w Polsce.
Jak płacić zbliżeniowo?
– Coraz bardziej popularna staje się forma płatności zbliżeniowej przy wykorzystaniu technologii NFC – w języku polskim, Komunikacji Bliskiego Zasięgu. Umożliwia dokonywanie płatności za pośrednictwem aplikacji zainstalowanej na naszym telefonie, posiadającej dane naszej karty płatniczej. W skrócie, przykładając nasz telefon do czytnika, dokonujemy płatności. Portfel zostawiamy w domu, poruszamy się i robimy zakupy przy pomocy smartfona. Warto pamiętać, że nie wszystkie modele telefonów mają taką możliwość. Dlatego w tej sytuacji warto zainstalować i posługiwać się wygodnym systemem BLIK. Wystarczy dostęp do Internetu oraz aplikacje mobilne naszego banku – wyjaśnia Michał Krajkowski, ekspert ZFPF, Notus Finanse.
BLIK: polski system płatności mobilnych, uruchomiony z inicjatywy kilku banków. Obecnie, oferują go aplikacje mobilne kilkunastu z nich. Czym jest w praktyce?
– To sześciocyfrowy kod wyświetlany na naszym telefonie. Kody BLIK wyświetlane są przez bankowe aplikacje mobilne – również w tej, z której korzystamy standardowo, jeżeli go obsługuje. Jeśli chcemy wykonać operację finansową, płatność w sklepie, czy wypłatę gotówki z bankomatu – wystarczy tylko smarfton. Nie trzeba mieć przy sobie portfela. W sklepie wystarczy zdeklarować chęć zapłaty BLIK-iem i uruchomić aplikację, w której pojawi się kod. Kod należy wpisać na terminalu lub w bankomacie, jeśli chodzi o wypłatę gotówki. Kodami BLIK zapłacimy również w sklepach internetowych. Sieć firm i instytucji akceptujących kody stale się powiększa – wyjaśnia Leszek Zięba, ekspert ZFPF, mFinanse.
Jednorazowe kody w systemie płatności mobilnych BLIK, są generowane przez system Polskiego Standardu Płatności na żądanie banku i są unikalną kombinacją cyfr w przedziale od 0 do 9. Ważność kodu wynosi dwie minuty – warto o tym pamiętać robiąc zakupy. Po upływie tego czasu, możemy wygenerować kolejny kod.
– Rozpoczynając przygodę z bankowością internetową, często obawiamy się pierwszych kroków, które należy wykonać. Założenie konta, pobranie aplikacji, pierwsze logowanie – mogą w tym pomóc osoby bliskie, pośrednicy lub pracownicy banku, którzy korzystają na co dzień z rozwiązań mobilnych. Ponadto, wiele banków przygotowało przewodniki, które prowadzą nas krok po kroku po wszystkich możliwościach bankowości elektronicznej. Przewodnik wskazują nam, jak korzystać z usług bez wychodzenia z domu. System podpowiada, jak ustanowić numer PIN, hasło, gdzie odszukać numer klienta. Pamiętajmy, bankowość mobilna to rozwiązanie, którego możemy używać w dowolnym miejscu, o dowolnej porze – nie tylko w trakcie epidemii – dodaje Michał Krajkowski, ekspert ZFPF, Notus Finanse
Kredyt przez internet
Bankowość elektroniczna, to nie tylko operacje na koncie osobistym. To także możliwość otrzymania kredytu gotówkowego, karty kredytowej lub zwiększenia limitu na rachunku – bez konieczności wychodzenia z domu. Jeżeli stanęliśmy wobec konieczności zdobycia dodatkowego zastrzyku gotówki, warto zawnioskować o kredyt przez Internet. Może okazać się to najszybszym rozwiązaniem. Czas wypełnienia wniosku i oczekiwania na odpowiedź wynosi zwykle kilkanaście minut – zakładając, że spełniamy formalne wymagania.
– Wnioskowanie o kredyt za pomocą bankowości elektronicznej staje się coraz bardziej popularne. Warto podkreślić, że najszybciej procedura przebiega w banku, w którym mamy założony rachunek. Dlatego, że nasza tożsamość została już zweryfikowana przy podpisaniu umowy o jego otwarcie. Nie musimy również dostarczać zaświadczenia o dochodach – bank samodzielnie przeanalizuje wpływy. Wystarczy zalogować się do osobistej bankowości elektronicznej, wpisać wysokość kredytu, okres spłaty i dane związane z zarobkowaniem. Po złożeniu wniosku, bank analizuje zdolność kredytową. Może się zdarzyć, że pomimo założonego konta, bank będzie wymagał od nas dodatkowych dokumentów. Obecnie, mamy wiele aplikacji mobilnych, przy pomocy których możemy wykonać skan dokumentu i dosłać go do banku, o ile takie rozwiązanie jest przez niego akceptowane. Wciąż pozostajemy w domu, a procedura przyznania kredytu, karty czy zwiększenia limitu na koncie trwa – podpowiada Leszek Zięba, ekspert ZFPF, mFinanse.
Umowy kredytowe online
Banki, które oferują kredyt gotówkowy online, umożliwiają podpisanie umowy zwykle na dwa sposoby. Po pierwsze wymagane dokumenty my przesyłamy mailowo na dedykowany adres, a podpisanie umowy odbywa się poprzez bankowy, zabezpieczony system. Drugą opcją jest dedykowany kurier wysłany przez bank.
W trakcie, kiedy ponownie czytamy umowę, kurier weryfikuje naszą tożsamość, odbiera dokumenty i dostarcza je do placówki bankowej. To drugie rozwiązanie, z uwagi na obecną sytuację, może nie być w tej chwili dostępne w niektórych bankach wcześniej oferujących taką możliwość.
Bezpieczeństwo w bankowości elektronicznej
– Bankowość internetowa i mobilna są z reguły bezpieczne i dobrze chronione. Co ważne, aplikacje są regularnie aktualizowane, nie przechowują danych poufnych w pamięci podręcznej. Innymi słowy dosłownie po kilku minutach bezczynności, automatycznie wylogują nas z konta. Ponadto, banki wprowadzają kilka poziomów zabezpieczeń. Przykładowo, gdy chcemy wykonać przelew, na podany przez nas numer telefonu przychodzi specjalny kod, którego wpisanie jest konieczne, by zatwierdzić operację. Bankowość elektroniczna jest bezpieczna. Wystarczy przestrzegać kilku zasad: pobierać aplikacje z autoryzowanych, oficjalnych sklepów, nie udostępniać nikomu loginu i hasła do konta, zmieniać hasło co jakiś czas, nie otwierać linków z wiadomościami, które wydają się podejrzane, a przed wykonaniem transakcji – weryfikujmy dane. Warto przeglądać historię rachunku na bieżąco, wówczas mamy pełen podgląd operacji finansowych, które odbywają się na naszym koncie. Tych kilka prostych kroków, pozwoli nam komfortowo korzystać z możliwości jakie daje bankowość elektroniczna – podsumowuje Michał Krajkowski, ekspert ZFPF, Notus Finanse.
Źródło: ZFPF