Wspólne przełamywanie konwencji: Mazda i Bose – 30 lat współpracy. Rok 1991 zapoczątkował partnerstwo technologiczne, które trwa od trzech dekad i obejmuje wiele modeli samochodów. Od czasu, gdy trzydzieści lat temu Mazda i Bose rozpoczęły współpracę nad modelem Mazda RX-7 trzeciej generacji, obie firmy kontynuują rozwój innowacyjnych rozwiązań nagłośnieniowych klasy premium. Przyczyniają się one do zapewnienia doskonałych wrażeń z jazdy. Połączenie mocy dźwięku i radości z jazdy zapewnia wyjątkowe i angażujące doświadczenie, które pozwala pasażerom poczuć we własnym samochodzie wszystkie detale akustyczne i emocjonalny odbiór muzyki, jak podczas koncertu na żywo.
- Współpraca pomiędzy Mazdą i Bose rozpoczęła się 30 lat temu przy trzeciej generacji Mazdy RX-7
- Celem partnerstwa obu firm było zwiększenie wrażeń z jazdy dzięki wyjątkowej jakości samochodowych systemów nagłośnienia
- Na przestrzeni lat firmy opracowały wiele unikatowych rozwiązań audio dla modeli Mazdy
Mazda RX-7: Od tego modelu wszystko się zaczęło
Potężne basy i donośna tonacja – takie wymagania postawili sobie inżynierowie dźwięku pracujący nad Mazdą RX 7 FD. W poszukiwaniu wyjątkowych parametrów dźwięku zespół Ryoji Oe natknął się na system Acoustic Wave Cannon firmy Bose. System reprodukcji niskich tonów składa się z tuby o długości 3,6 metra. Umieszcza się go wewnątrz głośnika niskotonowego o dużej mocy zapewniał dokładnie to, czego Mazda szukała.
Obie firmy przystąpiły do pracy nad integracją technologii głośników z samochodem. Pomysłowy system zagięć i załamań pozwolił inżynierom Bose i Mazdy na umieszczenie długiej tuby w tylnej części samochodu. Bez uszczerbku dla przestrzeni i jakości dźwięku. Sukces, który zapoczątkował trwającą do dziś erę integracji doskonałego systemu nagłośnienia do wielu kolejnych modeli Mazdy.
Mazda MX-5: opuść dach, słuchaj swojej muzyki
Jednym ze szczególnie wymagających kamieni milowych na tej drodze był najbardziej kultowy do tej pory model – Mazda MX-5. Zapewnienie doskonałej jakości dźwięku w autach typu kabriolet i roadster po opuszczeniu dachu było wyzwaniem. Jednak Mazda i Bose zaproponowały innowacyjne rozwiązanie. Przełącznik korektora dźwięku automatycznie dostosowuje parametry systemu nagłośnienia, gdy dach jest opuszczony. A głośniki UltraNearfield wbudowane bezpośrednio w zagłówki foteli zapewniają doskonałe wrażenia słuchowe nawet przy otwartym dachu. Ponadto, technologia kompensacji hałasu AudioPilot firmy Bose stale monitoruje środowisko akustyczne. Automatycznie dostosowuje odtwarzany dźwięk do wszelkich zmienionych okoliczności, takich jak hałas drogowy czy wiatr. Dzięki temu kierowca może skupić swoją uwagę na muzyce i wrażeniach z jazdy bez konieczności dokonywania ręcznych regulacji.
Mazda MX-30: Jeszcze więcej basów
W najnowszej generacji samochodów Mazda nastąpił kolejny przełom w trzydziestoletniej współpracy. W prawie wszystkich modelach począwszy od Mazdy 3 2019 głośniki niskotonowe zostały przeniesione z boczków drzwiowych do wnętrza deski rozdzielczej na wysokości nadkoli. To nowe umiejscowienie nie tylko zwalnia miejsce na większe schowki w drzwiach. Ponadto przyczynia się do lepszych wrażeń dźwiękowych, ponieważ energia basów odbija się jednocześnie od podłogi, podszybia i strefy panelu środkowego.
W efekcie uzyskano odbicie fali dźwięków od narożników wnętrza samochodu tworząc niezwykle uderzającą, bogatą reprodukcję basów, która nie jest ani przesadnie natarczywa, ani podatna na grzechotanie. Co więcej, obudowy basów od strony osłony przedniego podszybia są uzupełnione dodatkowym subwooferem z tyłu, aby „dopasować” charakterystykę niskich częstotliwości w całej kabinie. Nowa konfiguracja – trafnie nazwana BassMatch – pokazuje swój pełny potencjał w całkowicie elektrycznej Mazdzie MX-301: Ponieważ praca silnika jest całkowicie bezgłośna, kierowca i pasażerowie mogą doświadczyć jeszcze większej finezji i bogatszych wrażeń dźwiękowych niż kiedykolwiek wcześniej.
Kreatywność przede wszystkim
Od pierwszego projektu po współpracę przy najnowszych modelach, partnerstwo między Mazdą i Bose wyróżnia kreatywność inżynieryjna. Ponadto także duchowe pokrewieństwo między firmami: pasja do przesuwania granic możliwości i wspólne przekonanie, że najwyższej klasy rozwiązania wymagają odważnego
i niekonwencjonalnego podejścia. To podejście będzie napędzać wspólne projekty w nadchodzących latach. Zespoły ludzi dążących z pasją do unikalnych rozwiązań w celu osiągnięcia wspólnego celu: doskonałego połączenia pomiędzy samochodem, kierowcą
i muzyką.
Źródło: Mazda Motor Poland