Sezon motocyklowy – wreszcie się rozpoczyna. I jak zwykle na początku tego sezonu na czele z policją wiele instytucji apeluje o rozwagę na drodze. Rocznie dochodzi bowiem do kilku tysięcy wypadków z udziałem motocyklistów. Ponadto niestety gnie w nich kilkaset osób. Wele zostaje rannych. Jakie prawa mają poszkodowani w wypadkach i na jakie odszkodowanie mogą liczyć? O szczegółach mówi Albert Demidowski, Radca prawny Votum Odszkodowania

Sezon motocyklowy – przyczyny wypadków

Mówienia o tym nigdy dość bo przyczyny wypadków od lat są te same. Pisał o nich jakiś czas temu w tym artykule asp. sztab. Tomasz Słuszniak Zespół Profilaktyki Społecznej Wydziału Ruchu Drogowego KWP Wrocław:

Przypomnieć należy główne przyczyny zdarzeń drogowych (lub jak kto woli główne grzechy kierujących motocyklami), którymi są:

  • niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze,
  • nieprawidłowe wyprzedzanie,
  • nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu,
  • niezachowanie bezpiecznej odległości od pojazdu poprzedzającego,
  • nieprawidłowe zachowanie się wobec pieszych.
Sezon motocyklowy czas zacząć - byle ostrożnie - motocykl zaparkowany na poboczu
Sezon motocyklowy czas zacząć – byle ostrożnie

Badanie Instytutu Transportu Samochodowego

Warto tu przytoczyć także fragment artykułu dotyczącego badania ITS, opublikowanego na portalu edroga.pl. Wśród motocyklistów biorących udział w wypadkach coraz częściej pojawiają się osoby starsze. To nie są już tylko bardzo młodzi ludzie, co pewnie wynika ze zmian demograficznych. Nadal dominują mężczyźni (85% ofiar). Pewnym zaskoczeniem jest fakt, że w wypadkach najczęściej uczestniczą skutery i motorowery z pojemnością silnika do 125 cm3 (36%). Dopiero na drugim miejscu są motocykle sportowe z pojemnością powyżej 500 cm3 (23%) i motocykle standardowe (15%). Badacze nie stwierdzili, aby motocykliści często jeździli pod wpływem alkoholu (4%) bądź substancji psychoaktywnych (3%). Częściej zdarza się, że przyczyną wypadku jest brak doświadczenia w prowadzeniu jednośladu (13%).

Motocykliści przeważnie stosują kaski ochronne (81%), aczkolwiek nie zawsze prawidłowo je zapinają – w aż 13% wypadków kaski spadły, nie chroniąc użytkownika przed obrażeniami. Natomiast w badaniu ESRA z 2015 roku, ponad 40% ankietowanych przyznało, że w ciągu ostatniego miesiąca co najmniej raz prowadziło motocykl bez kasku.

– Polska pod tym względem zajmuje bardzo wysokie miejsce w Europie, co wskazuje na to, że cały czas mamy problem z egzekwowaniem przepisu stosowania kasku