Od premiery ChatGPT w listopadzie 2022 roku, świat biznesu znajduje się w fazie zachwytu związanego ze sztuczną inteligencją. Liderzy i rekruterzy spotkali się z natłokiem informacji na temat korzyści, jakie może przynieść korzystanie z AI, a na rynku pojawiły się nawet nowe zawody, takie jak np. prompt engineer. Jednak możliwości związane ze sztuczną inteligencją wiążą się z potrzebą nowych kompetencji w zespołach. Eksperci wskazują, jakie umiejętności powinni rozwijać pracownicy w tak cyfrowych czasach.
Kluczowe umiejętności w erze AI
Zgodnie z badaniami Harvard Business Review, liderzy wskazują dwie fundamentalne kategorie umiejętności, które obecnie powinny charakteryzować pracowników w środowisku biznesowym. Pierwszą z nich są umiejętności interpersonalne takie jak: zdolność do dystansowania się od emocji, rozwiązywanie konfliktów, praktyka uważności oraz komunikacja. Druga kategoria to wiedza specjalistyczna. Podkreśla się tu zarówno znaczenie utrzymywania i pielęgnowania tej wiedzy wśród bardziej doświadczonych pracowników, jak również kluczową rolę w przekazywaniu i rozwijaniu tych kompetencji wśród młodszych, niedoświadczonych członków zespołu[1].
– Wraz z rozwojem nowych technologii przeobrażeniu ulega także rynek pracy. Ewolucja (a być może nawet rewolucja) dotyczy także branży marketingowej. Ekspresowy rozwój AI, która daje coraz więcej możliwości, pojawianie się nowych zawodów – to wszystko sprawia, że konieczny będzie rozwój nowych kompetencji. Jak wskazują autorzy raportu „Rynek pracy, edukacja, kompetencje. Aktualne trendy i wyniki badań”, aż 52 proc. badanych uznało, że AI wpłynie na rozwój ich kariery, nie grożąc utratą pracy, a szkolenia z zakresu wykorzystania sztucznej inteligencji znalazły się na podium „najbardziej pożądanych przez pracowników szkoleń” – komentuje Anna Kołodziej, Content marketing manager i redaktor naczelna magazynu sprawny.marketing.
Jakie będą kompetencje przyszłości?
Analizy eksperckie wskazują, że kluczowe znaczenie w efektywnym wykorzystaniu sztucznej inteligencji mają zdolności ludzkie, w tym umiejętność rozumienia kontekstu, czyli aspekt, który wciąż umyka możliwościom AI[2].
– Szkolenia z AI i rozwój umiejętności twardych z zakresu analizy danych czy STEM (science, technology, engineering, math) to jednak nie wszystko. Równie istotny jest rozwój umiejętności miękkich, które mogą wpłynąć pozytywnie na rozwój i efektywność pracowników – a tym samym również na organizacje. Są one szczególnie ważne w kontekście pracy zespołowej, komunikacji i zarządzania. Umiejętności takie jak empatia, kreatywność, perswazja czy negocjowanie i zarządzanie dynamiką grupy, które EY Polska wymienia jako jedne z kompetencji przyszłości, a także zdolność do efektywnej komunikacji, zarządzania sobą w czasie czy umiejętność rozwiązywania problemów i zarządzania konfliktami – to wszystko będzie stanowiło wartość dodaną pracownika w czasach, kiedy coraz więcej zadań i procesów ulega automatyzacji – dodaje Anna Kołodziej.
Satysfakcja pracowników kluczem do sukcesu firmy
Osiągnięcie przewagi konkurencyjnej nie jest możliwe bez udziału zespołu w procesie biznesowym. Badania wskazują, że pośpiech w zastępowaniu ludzi przez AI jest błędem[3]. Sztuczna inteligencja wciąż pozostaje narzędziem, które wymaga ludzkiego nadzoru, intuicji oraz kreatywności.
– Większość polskich przedsiębiorców nie ma już wątpliwości, że kluczowe dla rozwoju biznesu jest budowanie pozytywnych doświadczeń klientów (Customer Experience). Wielu z nich wchodzi jednak na wyższy poziom i zaczyna także zgłębiać temat budowania pozytywnych doświadczeń pracowników (Employee Experience) oraz rozwijania w nich empatii. Nie ma bowiem wątpliwości, że zadowoleni pracownicy oraz pracownicy posiadający wysoką empatię są w stanie lepiej zaopiekować się klientami, a także rozpoznawać ich potrzeby, oczekiwania i tym samym zareagować w sposób dostosowany do indywidualnych sytuacji – komentuje Bartek Matusiak, redaktor naczelny Customer Experience Manager.
To podejście potwierdza odwieczną prawdę, że pracownicy są pierwszym i najważniejszym punktem styku z klientem. Postawa zespołu ma bezpośredni wpływ na odbiór marki.
[1] https://hbr.org/2023/11/the-skills-your-employees-need-to-work-effectively-with-ai
[2] https://hbr.org/2023/11/the-skills-your-employees-need-to-work-effectively-with-ai
[3] https://hbr.org/2023/11/the-skills-your-employees-need-to-work-effectively-with-ai