Czy w 2023 roku nabywcy szybciej kupią samochód? Dzięki poprawie dostępności aut, czas oczekiwania na większość modeli w 2023 roku z pewnością będzie krótszy. Pewne ograniczenia mogą dotyczyć zakupu samochodów elektrycznych i klasy premium. Jednak główny problem będą stanowić wysokie ceny wszystkich modeli.

W styczniu 2023 roku liczba rejestracji nowych samochodów w Polsce zwiększyła się o 20% r./r. To najlepszy początek roku od trzech lat. Aktualne dane wskazują, że poważne problemy z dostępnością aut zostały już rozwiązane. Czas oczekiwania na nowy samochód powraca do stanu sprzed kilku lat. Liczba rejestracji pojazdów rośnie. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w styczniu 2023 roku zarejestrowano w Polsce ponad 35 tys. sztuk nowych samochodów osobowych. Co oznacza wzrost o 20 proc. w ujęciu r./r. To szósty miesiąc z rzędu, kiedy liczba rejestracji jest większa niż rok wcześniej i jednocześnie pierwszy tak dobry początek roku od stycznia 2020. 

Czy w 2023 będzie łatwiej kupić samochód? - infografika, wzrost dostępności aut na platformie Automarket.
Czy w 2023 będzie łatwiej kupić samochód?

Wzrost sprzedaży aut elektrycznych i w segmencie premium

Obecnie można zaobserwować dwa trendy związane ze sprzedażą samochodów. Pierwszy związany jest z koniecznością przejścia na napędy zeroemisyjne do 2035 roku. Wpływa bezpośrednio na rozwój technologii i gamy elektrycznych modeli marek, a w konsekwencji powoduje wzrost zainteresowania takimi autami. Drugi trend wynika ze wzrostu cen wszystkich samochodów i wstrzymaniu przez producentów produkcji najmniej dochodowych modeli niższych segmentów. Drożejąca oferta aut „ze średniej półki” przekłada się na zwiększone zainteresowanie klasą premium (według SAMAR wzrost sprzedaży w roku 2022 o 3,5 proc. względem 2021). W związku z tym na odbiór samochodów elektrycznych oraz modeli wyższego segmentu prawdopodobnie będziemy musieli poczekać dłużej.

Kupujący samochód zmierzy się ze wzrostem cen pojazdów

W tym roku dostępność samochodów będzie mniejszym kłopotem niż rosnące ceny aut nowych, mające przełożenie również na rynek wtórny. Drożejące podzespoły, większe koszty produkcji, a w końcu dwuletni niedobór aut wpłynęły na wzrost ich cen. Jak podaje GUS, sprzedaż detaliczna w grupie „pojazdy samochodowe, motocykle i części”, liczona w cenach stałych, była w grudniu 2022 roku o prawie 8 proc. wyższa niż w listopadzie. Ze wstępnych analiz całego roku 2022 wynika, że wartości aut rosły w sposób zbliżony do poziomu inflacji. Według Instytutu Samar średnia cena nowego samochodu wyniosła w listopadzie ub. roku blisko 160 tys. zł. Innymi słowy o ponad 14 proc. więcej niż rok wcześniej.

Elastyczne finansowanie receptą na rosnące ceny samochodów

W związku ze wzrostem stóp procentowych w ubiegłym roku wzrosły też koszty finansowania zakupu samochodów. Problemy z dostępnością kredytu i niepewność co do rozwoju sytuacji gospodarczej powoduje, że kierowcy będą w tym roku szukać bezpiecznych opcji: elastycznego leasingu i wynajmu długoterminowego.

Odpowiadając na wyzwania stojące przed branżą automotive w 2023 roku, platforma Automarket.pl wychodzi z gotowymi rozwiązaniami. Pierwszym będzie przygotowanie szerokiej oferty najbardziej pożądanych pojazdów. Drugie, kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa finansowego klientów rozwiązanie, to uruchomienie elastycznego finansowania, pozwalającego na skrócenie umowy, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Źródło: Automarket.pl