Ponad połowa Polaków deklaruje, że jest skłonna zapłacić więcej za energooszczędny sprzęt. Ten aspekt jest już dla nich ważniejszy od innych funkcji. Chęć oszczędzania energii nie wynika jednak z pobudek ekologicznych, a finansowych.
To właśnie podwyżki cen prądu konsumenci odczuli wyjątkowo mocno w minionym kwartale. Takie dane płyną z najnowszego badania „Current Consumer Mood” GfK.
Ekologia – skutek uboczny oszczędności
Trendy ekologiczne zyskały na znaczeniu już w pandemii. Wówczas nabywcy zaczęli zwracać jeszcze większą uwagę na kwestie ochrony środowiska, ponieważ chcieli dbać i o nie, i o swoje zdrowie. Jednak teraz, trzy lata później, sytuacja kształtuje się zupełnie inaczej.
– Ostatnie kilkanaście miesięcy nie oszczędza Polaków pod względem finansowym. Obecnie, według danych z badania GfK „Current Consumer Mood” nabywcy najbardziej odczuwają podwyżki cen żywności, paliwa, energii elektrycznej oraz gazu. Dodatkowo na podejście Polaków do planowania wydatków wpływa kryzys energetyczny. W konsekwencji kluczowe znaczenie podczas wyborów zakupowych ma cena – wyjaśnia Dominika Grusznic-Drobińska, GfK.
Priorytetem nabywców są zakupy najkorzystniejsze pod względem finansowym. Jeśli mają przynieść długofalowe oszczędności, są oni zainteresowani.
– Jednym z ciekawszych trendów konsumenckich jest gotowość do zapłacenia więcej za produkt, który jest energooszczędny. W badaniu „Current Consumer Mood” taką skłonność zadeklarowało aż 55 proc. nabywców. Ta z pozoru proekologiczna postawa jest wywołana głównie pobudkami ekonomicznymi i potrzebą zadbania o domowe budżety – mówi Dominika Grusznic-Drobińska.– Innym dowodem na to, że chęć oszczędzania energii nie jest spowodowana ekologicznymi motywacjami, jest fakt, że jedynie 14 proc. Polaków zapłaci więcej za sprzęt wyprodukowany z materiałów przyjaznych środowisku, np. z recyklingu – dodaje ekspertka GfK.
Według danych GfK z „Current Consumer Mood” nabywcy doceniają również komfort i wygodę użytkowania (36 proc.), przedłużoną gwarancję (25 proc.) oraz dodatkowe akcesoria poszerzające funkcjonalność produktu (23 proc.). Za znaną markę więcej zapłaci co piąty konsument, a za design lub atrakcyjne wzornictwo – tylko co dziesiąty.
Źródło: GfK