Tarcza turystyczna rusza od jesieni. Zapewni preferencyjne pożyczki na zwroty wpłat klientów organizatorów turystyki, specjalny fundusz, w którym będą gromadzone pieniądze dla turystów i organizatorów wycieczek za odwołane imprezy turystycznej. Ponadto postojowe oraz zawieszenie składek ZUS dla całej branży turystycznej. Wróciła do Sejmu nowelizacja ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Tarcza turystyczna rusza od jesieni
Jak zaznacza wiceminister rozwoju Andrzej Gut-Mostowy:
-„Największym problemem polskiej turystyki wyjazdowej jest niepewność jutra. Ustanowienie Turystycznego Funduszu Pomocowego to wielka zmiana jakościowa i ewenement na skalę europejską. Jego powstanie to nuta optymizmu dla polskiej branży turystycznej” – ocenił wiceminister.
Turystyczny Fundusz Zwrotów – jak otrzymać zwrot pieniędzy?
Aby organizator wycieczki otrzymał z funduszu pieniądze na zwrot środków za odwołaną wycieczkę musi:
- przyjąć płatność od turystów w formie bezgotówkowej,
- być wpisanym do rejestru organizatorów turystyki,
- złożyć poprzez system teleinformatyczny wniosek do Ubezpieczonego Funduszu Gwarancyjnego, w którym określi wysokość wypłaty,
- dostarczyć oświadczenie podróżnego, że z powodu pandemii odstępuje od umowy,
- złożyć oświadczenie, że jako organizator imprezy turystycznej nie wręczył podróżnemu vouchera. Ponadto nie dokonał zwrotu wpłat oraz że zobowiązuje się do zwrotu wypłaty na określonych zasadach,
- dostarczyć wykaz umów z danymi podróżnych. Przede wszystkim imię, nazwisko, PESEL, NIP, data powiadomienia o odstąpieniu od umowy, wysokość kwoty zwrotu, numer rachunku bankowego podróżnego.
Turystyczny Fundusz Zwrotów – turysta musi złożyć wniosek
- Podróżny będzie musiał złożyć do UFG wniosek o wypłatę środków poniesionych na imprezę turystyczną, która została odwołana.
- Wniosek musi zawierać: imię i nazwisko, PESEL, NIP, adres zamieszkania, nazwę organizatora turystyki, z którym zawarto umowę. Ponadto numer umowy, datę jej podpisania, datę powiadomienia o odstąpienia od umowy. Ponadto także datę rozpoczęcia imprezy turystycznej, nr rachunku bankowego, wysokość wpłaconych zaliczek.
- W ciągu 7 dni od złożenia wniosku do funduszu organizator imprezy będzie musiał wpłacić 7,5% łącznej wartości wypłat objętych wnioskiem na rzecz Turystycznego Funduszu Pomocowego.
- Organizator turystyki będzie musiał opłacić także kwotę w wysokości 2,5% lub 4,1%. W zależności od wielkości przedsiębiorcy łącznej wartości wnioskowanych wypłat.
- UFG będzie miało 30 dni na weryfikację złożonych dokumentów.
- Jeżeli trzeba będzie przeprowadzić dodatkowe postępowanie wyjaśniające termin rozpatrzenia wniosku wydłuży się do 4 miesięcy.
- W ciągu 14 dni od pozytywnej weryfikacji UFG wypłaci zwrot pieniędzy dla podróżnych.
- Rząd szacuje, że TFZ będzie dysponował 300 mln złotych.
Turystyczny Fundusz Pomocowy – dla kogo, zasady
- TFP zapewni pożyczki dla organizatorów turystyki w przypadku odwołania w przyszłości konkretnych imprez turystycznych.
- Składka na TFP będzie odprowadzana w wysokości nie wyższej niż 30 złotych od każdego podróżnego na poczet zawartej umowy o imprezę turystyczną.
Postojowe i zwolnienie z płacenia składek
- Otrzymają je przewoźnicy autokarowi, osoby prowadzące działalność kulturalną i artystyczną i gestorzy bazy hotelowej. Ponadto agenci turystyczni, piloci i przewodnicy turystyczni, którzy wcześniej nie mogli skorzystać ze wsparcia w związku z sezonowością ich pracy i zawieszeniem działalności.
- Dodatkowe świadczenie postojowe i zwolnienie z płacenia składek obejmie w większości przypadków tych, którzy wykażą spadek obrotów o co najmniej 75%.
gov.pl