Rozmowa z Edytą Goryszewską – Szumską – Dyrektorem Personalnym w Qubus Hotel.

 

Sieć Qubus Hotel to czternaście nowoczesnych, 3- i 4-gwiazdkowych obiektów biznesowych, zlokalizowanych m.in. w Krakowie, Gdańsku, Wrocławiu, Łodzi, Bielsku-Białej i Katowicach. Oprócz komfortowych pokoi, w ofercie sieci znajdują się również restauracje oraz centra biznesowe i konferencyjne. W wybranych obiektach Goście korzystać mogą także z centrów fitness, saun, basenów, jacuzzi. Wizytówką sieci są również doskonałe śniadania, składające się z ponad 100 produktów.

Ile osób zatem zatrudniają Państwo w Polsce?

W tej chwili w całej sieci Qubus Hotel pracuje blisko 700 osób.

Jaka jest forma zatrudnienia pracowników?

Wszyscy nasi pracownicy zatrudnieni są na umowę o pracę, zależy nam bowiem na tym, aby komfort pracy był u nas jak najwyższy i aby Pracownicy czuli się u nas bezpiecznie.

Hotele Qubus to miejsca spotkań ludzi różnych kultur, narodowości, języków – poziom świadczonych usług musi więc spełniać wymagania Gości z całego świata. Jakie szczególne wymagania stawiają Państwo kandydatom do pracy?

Przede wszystkim nasi Pracownicy powinni posługiwać się językiem angielskim. Podczas rekrutacji zwracamy też uwagę na takie cechy charakteru jak otwartość, gościnność, gotowość do udzielenia pomocy oraz wysoką kulturę osobistą. Pracownicy rekrutowani na wyższe stanowiska powinni dodatkowo posiadać kilkuletnie doświadczenie w branży hotelarskiej.  

Czy i jak dbają Państwo o podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników?

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez naszych pracowników to jeden z głównych elementów naszej polityki personalnej. Bardzo ważna jest dla nas taka wartość jak rozwój, dlatego korzystamy z wewnętrznych systemów szkoleniowych czy z programów adaptacyjnych dla nowych pracowników. Korzystamy także z platformy e-learningowej, a co pół roku w całej sieci przeprowadzane są rozmowy ewaluacyjne. Oczywiście nasi specjaliści korzystają także ze szkoleń zewnętrznych.

Qubus Hotel nagradzany jest nie tylko za doskonałą jakość świadczonych usług, ale także za wysoki poziom polityki personalnej. Firma jest trzykrotnym laureatem nagrody Solidny Pracodawca, a w tym roku już po raz czwarty zdobyła Godło Inwestor w Kapitał Ludzki.

Czym właściwie jest wysoki poziom polityki personalnej sieci Qubus Hotel?

Przede wszystkim jest to profesjonalne podejście do zarządzania zasobami ludzkimi, z wykorzystaniem najnowszych narzędzi i systemów.

Na ile mogą Państwo lokalnie kształtować swoją politykę personalną, a na ile jest ona zależna od standardów sieci?

Nasze standardy kształtowane są z zasady sieciowo. Natomiast warto pamiętać o tym, że pracownik „przychodzi do firmy, ale odchodzi od dyrektora”, dlatego uważam, że ogromny wpływ na kształtowanie polityki personalnej mają sami dyrektorzy hoteli.

Czy błyskotliwa kariera w sieci Qubus np.: od pokojowej do managera hotelu jest możliwa?

Tak oczywiście. Część aktualnie pracujących u nas dyrektorów przeszło właśnie podobną ścieżkę kariery.

Proszę opisać najbardziej spektakularną ścieżkę kariery w swojej firmie.

Jeden z naszych obecnych dyrektorów zaczynał swoją karierę od stanowiska portiera. Następnie awansował na recepcjonistę, kierownika recepcji, potem na zastępcę dyrektora, aż w końcu został dyrektorem hotelu.  Również Prezes naszej sieci przebył bardzo ciekawą drogę zawodową, zaczynał bowiem od stanowiska dyrektora hotelu i awansował na dyrektora operacyjnego, potem na członka zarządu spółki, kończąc na stanowisku Prezesa sieci Qubus Hotel.

Co najtrudniej jest zmienić w obszarze polityki personalnej?

Najtrudniej jest zmienić ludzką postawę i nawyki, w taki sposób, aby zachowanie pracownika wpisywało się w nasz sieciowy system wartości firmowych.

Wraz z godłem IWKL otrzymują Państwo wsparcie dla działu HR. Jak ocenia Pani przydatność ogólnych narzędzi i działań, z których jako laureat, możecie korzystać?

Przyznanie nam godła IWKL to dla nas bardzo ważna nagroda. Przede wszystkim liczy się jej rozpoznawalność na rynku Polskim, dzięki temu budujemy i prowadzimy nasze działania employer brandingowe.   

Jakie jest największe wyzwanie na rok 2015 dla sieci Qubus?

Takich wyzwań mamy sporo. Największym jest chyba jednak wprowadzenie nowego brandu na rynek hotelarski. Hotel Alto będzie całkowicie nowym konceptem biznesowym, a jego otwarcie planujemy pod koniec lutego 2015 r.

Życzę powodzenia w realizacji tych planów i dziękuję bardzo za rozmowę.

IMG_0210-Edit

łódka QH Gdańsk

 

logo_IWKL2

 

MS