Rozstanie z pracodawcą zwykle nie wiąże się z najprzyjemniejszymi wspomnieniami. Często pozostawia rozgoryczenie, które znajduje ujście na licznych forach internetowych. Co zrobić, by pracownicy nawet po odejściu zdobyli się na komentarz nieco cieplejszy niż „cieszę się, że już tam nie pracuję”? Zdaniem przedstawiciela największej w Polsce bazy opinii o pracodawcach – Michała Środy z GoWork.pl, warto porozmawiać chwilę z pracownikiem, który składa wymówienie i zadać mu cztery ważne pytania:
Czy praca tutaj spełniła Twoje oczekiwania?
– W interesie pracodawcy leży dotarcie do informacji, jak codzienne realia sprawdzają się w porównaniu z początkowym opisem tego, jak wygląda praca w firmie – twierdzi Michał Środa. Standardem jest, że podczas rozmowy rekrutacyjnej firma przedstawia swoje stanowisko, mówi o swoich planach i możliwościach rozwoju jakie oferuje. Ma to na celu pozyskanie najlepszych kandydatów. Stworzenie dobrego pierwszego wrażenia to w końcu kluczowy czynnik wpływający na zaangażowanie pracownika. Logicznym więc wydaje się weryfikowanie tego jak nasza wizja wypada w zderzeniu z opinią pracownika – jeżeli okaże się, że jakiś aspekt pracy stanowi problem dla kolejnej osoby, warto zwrócić na to uwagę.
Czy praca którą wykonywałeś była zbieżna z twoimi osobistymi celami i zainteresowaniami?
Dla współczesnego pracownika praca jest nie tylko sposobem zarabiania pieniędzy, ale stanowi istotny element jego życia. Rozwój zawodowy coraz częściej wpisuje się w rozwój osobisty jednostki i stanowi ważny element jego funkcjonowania. Zaangażowany pracownik to taki który lubi swoją pracę i ma możliwość wykorzystania w niej swoich pasji i zainteresowań, dlatego to pytanie jest tak ważne. Pracodawcy coraz częściej uświadamiają sobie zalety ustalania celów z pracownikiem. Najlepsi wiedzą też, że klucz do sukcesu tkwi w sposobie rozdzielania zadań, tak, aby cele biznesowe w jak największym stopniu były zbieżne z osobistymi celami i zainteresowaniami poszczególnych pracowników.
Jak zauważa przedstawiciel GoWork.pl firmy tracą czasem bardzo dobrych pracowników na własne życzenie. Zdaniem Michała Środy, by uniknąć wzajemnych rozczarowań, pytanie o priorytety i oczekiwania pracownika powinno padać już na etapie weryfikacji kandydatów.
Czy miałeś narzędzia i zasoby potrzebne do efektywnego wykonywania twojej pracy?
Sprawne działanie firmy wymaga ciężkiej i efektywnej pracy. Należy pamiętać że pracownicy nie mają możliwości dostarczania usług i produktów najwyższej jakości bez właściwych narzędzi czy systemów, które to zapewnią. Zrozumienie co mój pracownik myśli o wsparciu, które otrzymuje od pracodawcy jest bardzo pomocne w zaplanowaniu przyszłych inwestycji.
Czy poleciłbyś naszą firmę znajomemu jako dobre miejsce do pracy
Dobry pracodawca z pewnością nie będzie obawiał się odpowiedzi na to pytanie, ale każdy szef powinien zadać je osobie, która składa wypowiedzenie. Nawet jeżeli praca ostatecznie okazała się nie do końca zgodna z oczekiwaniami pracownika, albo inna firma po prostu zaoferowała lepsze warunki i szanse na rozwój – jeżeli pracownik jest skłonny polecić byłego pracodawcę znajomym, oznacza to, że będzie dobrym adwokatem firmy i możemy liczyć na pozytywne referencje w przyszłości. To ważny element kształtowania pozytywnego wizerunku pracodawcy. Wszelkie uwagi powinny z kolei posłużyć do wyciągnięcia wniosków i wprowadzenia niezbędnych zmian.