Polskie przedsiębiorstwa znalazły się w ścisłej czołówce firm posługujących się językiem angielskim, jak wynika z najnowszego raportu Education First badającego poziom znajomości języka angielskiego w firmach z ponad 30 krajów. Polacy zajęli siódme miejsce, wyprzedzając między innymi Szwajcarię czy Niemcy.

Education First EPIc (English Proficiency Index for companies) to już druga edycja największego międzynarodowego rankingu mającego na celu zmierzenie stopnia znajomości języka angielskiego w firmach. Badanie przeprowadzono w ponad 30 krajach na grupie 105,093 pracowników firm i instytucji rządowych. Wyniki rankingu są bardzo optymistyczne dla Polski, wyprzedziły nas jedynie kraje skandynawskie, Holandia oraz Belgia, słabiej wypadły np. Szwajcaria i Niemcy.

Obecnie przyjmuje się, że język angielski jest językiem międzynarodowego biznesu. Jak pokazuje badanie JPMorganChase, w 2013 roku aż 61% średnich przedsiębiorstw działało na międzynarodowych rynkach. Dwa lata wcześniej odsetek ten wynosił jedynie 43%. Naturalne jest, że przy takiej integracji wspólnym językiem jest angielski.

Badanie Education First EPIc pokazuje, że w skali świata pracownicy wielu firm nadal mają trudności z angielskim. Co ciekawe, w niemal połowie przebadanych krajów, znajomość języka angielskiego wśród kadry kierowniczej była gorsza niż wśród menedżerów i pracowników. Usługi z sektora technologicznego i profesjonalnego, takie jak doradztwo i inżynieria cechuje lepsza znajomość języka angielskiego niż usług skupionych na przemyśle krajowym, takich jak branża budowlana czy spożywcza.
W badaniu zaskakująco słabo wypadła branża turystyczna.

Czemu Polacy tak dobrze wypadli w tym zestawieniu? Zmiany polityczne i społeczne w ciągu ostatnich 25 lat spowodowały masowe zainteresowanie nauką angielskiego. Według najnowszych danych polskiego oddziału Education First, ludzie pracujący w Polsce coraz częściej wykorzystują w tym celu swoje urlopy, wyjeżdżając za granicę na kursy językowe. Jak zauważa Piotr Majdan, Country Manager Education First w Polsce, powodów popularności angielskiego jest jednak więcej: Po przyłączeniu Polski do Unii Europejskiej, wielu naszych rodaków zdecydowało się na emigrację zarobkową do Wielkiej Brytanii. Wielu z nich wróciło po jakimś czasie do Polski, zabierając ze sobą bezcenne na rynku pracy umiejętności językowe.

Kluczowe wnioski z raportu Education First EPIc:

  • Kraje Europy Północnej wyznaczają standardy znajomości języka angielskiego pracowników, jednak większość rynków wschodzących, plus Francja i Włochy cechuje kiepska znajomość języka wśród siły roboczej.
  • Niska biegłość w języku angielskim wśród pracowników negatywnie wpływa na atrakcyjność inwestycyjną i konkurencyjność danego kraju.
  • Małe firmy cechuje niższa znajomości języka angielskiego, co może utrudniać ich zdolność do ekspansji w zglobalizowanej gospodarce.

 

źródło: Education First: