W roku 2007, modelem A5, Audi zrewolucjonizowało swoją klasę średnią. Koncern z Ingolstadt stworzył wówczas stylistyczne dzieło sztuki, które zyskało fanów na całym świecie. Po dziewięciu latach nadszedł czas na pokazanie kolejnej generacji tego samochodu. Można ją określić dwoma terminami: wyostrzony wygląd i zaawansowana technika we wszystkich obszarach. Nowa generacja Audi A5 Coupé jest atletyczna, sportowa i elegancka. Stylistyka idzie tu w parze z dopracowaną aerodynamiką. Pod „skórą” nowego A5 znajdziemy zupełnie przeprojektowane podwozie, mocne jednostki napędowe oraz innowacyjne rozwiązania z zakresu systemów infotainment i systemów wsparcia kierowcy.
Jak stylistyczne dzieło sztuki można uczynić jeszcze piękniejszym? Pytanie to przez lata nurtowało stylistów Audi. Wynik ich prac całkowicie spełnia oczekiwania: nowe Audi A5 Coupé wygląda nowocześnie, świeżo i drapieżnie. Równocześnie jest wierne genom czterech pierścieni i w swej nowej wersji kontynuuje sportowo-elegancki charakter marki z Ingolstadt. Najlepszym tego przykładem jest obecna już w poprzednim modelu wyrazista, obecnie trójwymiarowa, linia ramion w formie fali. Precyzyjnie biegnąc nad wnękami wszystkich czterech kół, podkreśla w tych miejscach wytłoczenia błotników, jasno dając do zrozumienia, że samochód wyposażony jest w napęd na cztery koła quattro.
Doskonale wyważone proporcje z długą maską silnika, zwiększonym rozstawem osi i krótkimi zwisami, podkreślają sportowego ducha nowego A5 Coupé. Plastycznie uformowana, pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe, jest wyraźnie bardziej płaska i szersza niż u poprzednika. Diodowe światła tylne i opcjonalne reflektory diodowe lub reflektory diodowe Matrix ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania z przodu, również w nocy podkreślają zaawansowaną technikę Audi.
Jednostki napędowe
Na początek, nowe Audi A5 Coupé będzie wyposażane w jeden z pięciu silników, wśród których znajdują się dwie jednostki TFSI i trzy jednostki TDI. Ich moc znacznie wzrosła i mieści się w przedziale od 110 kW (150 KM) do 200 kW (286 KM). W porównaniu do modelu poprzedniego, moc zwiększyła się nawet o 17 procent, a spalanie spadło nawet o 22 procent. Wszystkie jednostki, a zwłaszcza dwa sześciocylindrowe silniki 3.0 TDI, łączą wysoką wydajność ze sportowym generowaniem mocy i wysoką kulturą pracy.
Dzięki nowej jednostce napędowej 3.0 TFSI, Audi S5 Coupé jest teraz klasą samą w sobie. Turbodoładowany silnik V6 może pochwalić się sportowymi osiągami, ale też i wysoką efektywnością. Z pojemności skokowej 2995 cm3 sześciocylindrowy motor „wyciska” moc 260 kW (354 KM), o 15 kW (21 KM) większą niż wcześniejsza wersja modelu.
Układ przeniesienia napędu
Do każdego silnika nowego Audi A5 Coupé dopasowano odpowiedni układ przeniesienia mocy. Manualna skrzynia biegów i siedmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic występuje w połączeniu z silnikami czterocylindrowymi oraz z jednostką 3.0 TDI o mocy 160 kW (218 KM) zarówno z napędem na przednią oś, jak i z napędem na wszystkie koła. Ośmiobiegowa automatyczna przekładnia tiptronic zarezerwowana jest dla topowej wersji silnika wysokoprężnego o mocy 210 kW (286 KM) oraz dla silnika modelu S5. Obu tym jednostkom towarzyszy standardowo stały napęd na cztery koła quattro. Na życzenie, Audi dostarcza sportowy mechanizm różnicowy tylnej osi, zapewniający jeszcze większą dynamikę
i precyzję prowadzenia.
Po raz pierwszy można wybrać nowy, stały napęd na cztery koła quattro z techniką ultra. Montowany jest w połączeniu z czterocylindrową jednostką TFSI i z silnikami TDI z manualną skrzynią biegów.
Podwozie
Nowe podwozie Audi A5 Coupé jest niewątpliwie jedną z jego najmocniejszych stron. Gwarantuje optymalny komfort kierowcy oraz świetną zwrotność pojazdu. Dzięki niemu, A5 równie dobrze radzi sobie na wąskich, krętych drogach górskich, co na autostradzie. Opcjonalnie, Audi oferuje podwozie z układem regulacji tłumienia amortyzatorów zintegrowanym z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Kierowca może określić podstawową charakterystykę pracy systemu, wybierając jeden z kilku stopni jego pracy.
Nowym rozwiązaniem jest również elektromechaniczne wsparcie układu kierowniczego. Jego efektywne działanie zależy od prędkości w danej chwili i zapewnia precyzyjną odpowiedź zwrotną. Opcjonalnie na pokładzie Audi A5 znaleźć się może dynamiczny układ kierowniczy, którego przełożenie dostosowuje się do prędkości
i kąta skrętu.
Karoseria
W porównaniu do poprzednika, nowe Audi A5 Coupé wyraźnie zyskało na efektywności. Duży w tym udział ma zmniejszony ciężar własny i zaawansowana aerodynamika. Inżynierowie zredukowali wagę auta aż o 60 kg. Dzięki inteligentnemu połączeniu użytych materiałów i zastosowanej tu koncepcji lekkiej konstrukcji, karoseria należy do najlżejszych wśród konkurentów w tej klasie. Współczynnik oporu powietrza cw 0,25, pozwala Audi A5 Coupé plasować się na czele całego segmentu pod względem aerodynamiki.
Wnętrze
Zwiększone wymiary i wydłużony rozstaw osi przekładają się na wielkość wnętrza pojazdu. Zarówno kierowca, jak i pasażer na przednim siedzeniu mają do dyspozycji dużo miejsca. Pozioma architektura tablicy rozdzielczej i długie, poziome pasmo nawiewów, dają poczucie dużej przestrzeni. Nienaganna jakość wykończenia wnętrza, to znak rozpoznawczy Audi. Wysokiej jakości materiały w najróżniejszych kolorach, zapewniają wyjątkową atmosferę i podkreślają, że ten model klasy średniej należy do segmentu premium. Na życzenie, wnętrze rozświetlić może system oświetlenia Ambiente, w którym natężenie i barwę światła regulować można w trzydziestu różnych odcieniach. Również jeżeli rozpatrujemy aeroakustykę, nowe Audi A5 Coupé ustanawia nowe standardy w tym segmencie aut. Komfort akustyczny jest w nim prawie taki, jak w modelach klasy wyższej.
Bagażnik ma pojemność 465 litrów, czyli o dziesięć litrów więcej niż u poprzednika. Tylne siedzenie może być dzielone w stosunku 40:20:40, a dzięki dźwigni w bagażniku można je łatwo składać i rozkładać. Na życzenie, dla dwudrzwiowego Coupé, Audi dostarczyć może układ sterowania gestami, umożliwiający otwieranie pokrywy bagażnika ruchem stopy. Opcjonalny hak holowniczy wysuwa się elektrycznie po naciśnięciu przycisku.
Wskaźniki i obsługa
Opcjonalnie, nowe Audi A5 Coupé może być wyposażone w Audi virtual cockpit z wyświetlaczem TFT o przekątnej 12,3 cala i rozdzielczością 1440 na 540 pixeli. W połączeniu z nawigacją MMI Navigation plus z monitorem o przekątnej 8,3 cala umieszczonym na konsoli środkowej, tworzy on centralną jednostkę informacyjną. Sercem terminala MMI jest okrągły regulator obrotowo-przyciskowy. Na jego powierzchni umieszczono dotykowy touchpad. Pole to służy do wprowadzania znaków, a także przetwarza złożone ruchy palców – kierowca może w ten sposób powiększać i pomniejszać mapy. Cała logika obsługi MMI przypomina logikę obsługi współczesnego smartfona, umożliwiając m.in. inteligentne wyszukiwanie dowolnych fraz tekstu. Nowy system sterowania naturalnym głosem przetwarza też polecenia z języka potocznego – na przykład: „Chcę zadzwonić do Piotra.”
Systemy Infotainment i Audi connect
Nowe A5 można wyposażyć w pakiet Audi connect – safety & service. Obejmuje on funkcje takie jak: telefon alarmowy w razie wypadku, zawiadomienie online o usterce, ustalenie terminu wizyty w serwisie Audi, a także funkcje zdalnego sterowania, do wykorzystania na wyposażonych w aplikację MMI connect App smartfonach lub smartwatchach lub – w połączeniu z Apple TV czwartej generacji – przy pomocy telewizora. Funkcje te obejmują m.in. zamykanie i otwieranie pojazdu, sprawdzenie gdzie samochód jest zaparkowany i sprawdzanie statusu auta.
Na życzenie, używając interfejsu Audi smartphone interface, z pomocą Apple Car Play i Android Auto, do systemu samochodu przenieść można znajome środowisko własnego smartfona. Opcjonalny element wyposażenia, Audi phone box zamontowany w środkowym podłokietniku, bezprzewodowo łączy mobilny telefon z anteną samochodową wykorzystując do tego standard komunikacji bliskiego pola, a także, również bezprzewodowo, indukcyjnie ładuje telefon zgodnie z wymaganiami standardu Qi. Wymagający fani doznań muzycznych na najwyższym poziomie, mogą zamówić opcjonalny system Hi-Fi Bang & Olufsen Sound System z nowatorskim trójwymiarowym dźwiękiem.
Systemy wsparcia kierowcy
Inteligentne połączenie różnych rozwiązań technicznych zwiększa bezpieczeństwo, komfort i wydajność nowego Audi A5 Coupé. Równocześnie Audi czyni kolejny duży krok w stronę autonomicznej jazdy. Szeroki wybór innowacyjnych systemów wsparcia kierowcy ustanawia nowe standardy w tym segmencie pojazdów. W porównaniu do modelu poprzedniego, prawie wszystkie z nich stworzono od nowa lub znacznie je zmodernizowano.
Przewidujący asystent wydajności pomaga kierowcy zaoszczędzić paliwo, aktywny asystent Audi active lane assist ułatwia utrzymanie samochodu na obranym pasie ruchu, a korzystający z radaru tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control z funkcją Stop & Go z asystentem jazdy w korkach, odciąża go podczas powolnej jazdy w korku. Asystent parkowania, asystent ruchu poprzecznego z tyłu pojazdu, ostrzeżenie przed wysiadaniem, asystent manewru omijania, asystent skręcania oraz systemy ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense to nowości, które pełnią ważną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa. Dopełnieniem oferty jest działająca w oparciu o obrazy z kamery funkcja rozpoznawania znaków drogowych.
Nowe Audi A5 Coupé w salonach sprzedaży pojawi się jesienią 2016. W porównaniu z poprzednim modelem, jego seryjne wyposażenie jest o wiele bogatsze. Obejmuje m. in. reflektory ksenonowe ze światłami diodowymi do jazdy w dzień i diodowe światła tylne, diodowe oświetlenie wnętrza, Audi MMI Radio plus z kolorowym wyświetlaczem o przekątnej siedmiu cali, Bluetooth i funkcję ładowania przez wejście USB, trójramienną wielofunkcyjną kierownicę (w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów i z manetkami), system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select oraz funkcję ostrzegania i hamowania awaryjnego Audi pre sense city.
Nowe linie wyposażenia gwarantują wiele możliwości indywidualizacji – zarówno wnętrza, jak i wyglądu zewnętrznego. Obok modelu bazowego dostępne będzie linia stylistyczna „Sport”. Ponadto ekskluzywną możliwość indywidualizacji, zwłaszcza wnętrza, daje pakiet: sportowy S line. Dodatkowo, wyjątkowy, dynamiczny wygląd zewnętrzny samochodu oferuje pakiet zewnętrzny S line.
Audi S5 Coupé
Sprint od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy. Nowe Audi S5 Coupé łączy pełną emocji elegancję z osiągami samochodu sportowego. Jego nowy silnik V6 turbo generuje moc 260 kW (354 KM) i zadowala się jedynie 7,3 litra paliwa na 100 km. Dynamiczne rysy zewnętrzne modelu S5 i charakterystyczne dla niego detale linii S we wnętrzu, podkreślają ekskluzywny charakter dwudrzwiowego, sportowego coupé.