Nowy smart electric drive odpowiada na współczesne wyzwania miejskiej mobilności – typową dla smartów zwinność łączy z zerową emisją spalin. Czwarta generacja elektrycznego modelu dostępna jest nie tylko z dwuosobowymi nadwoziami coupé i cabrio, ale – po raz pierwszy – także jako czteroosobowy wariant forfour. W efekcie już wkrótce smart będzie jedynym producentem samochodów na świecie, który całą swoją gamę oferuje zarówno z silnikami spalinowymi, jak i z napędem czysto elektrycznym. W pierwszej kolejności, pod koniec br., nowy smart electric drive trafi do USA. W Europie zadebiutuje wiosną 2017 roku.
„Smart to idealny samochód do miasta – a z napędem elektrycznym staje się nawet jeszcze trochę bardziej idealny” – mówi Annette Winkler, szefowa marki smart. „Właśnie dlatego już wkrótce cała nasza gama modelowa – smart fortwo, cabrio, a także forfour – będzie dostępna z napędem całkowicie elektrycznym. I to w wyjątkowo atrakcyjnych cenach, zwłaszcza w krajach, w których obowiązują dopłaty do aut na prąd”.
Najważniejsze informacje w skrócie:
- Jako jedyny producent samochodów na świecie smart zaoferuje wszystkie swoje modele zarówno z silnikami spalinowymi, jak i z napędem całkowicie elektrycznym.
- smart fortwo cabrio jest jedynym elektrycznym kabrioletem na rynku.
- smart na prąd może się pochwalić znakomitymi wynikami: jego silnik rozwija moc 60 kW (81 KM) i 160 Nm momentu obrotowego.
- W pełni naładowany akumulator pozwala pokonać dystans około 160 km (w cyklu NEDC) – co czyni elektrycznego smarta idealnym autem do jazdy po mieście.
- Dzięki wykorzystaniu pokładowej ładowarki o zwiększonej wydajności ładowanie smarta electric drive trwa dwa razy krócej niż wcześniej (zależnie od rynku i sieci dostaw energii elektrycznej).
- Nowa, szybka ładowarka (opcja od 2017 roku) pozwoli naładować akumulator pojazdu do pełna w mniej niż 45 min (zależnie od rynku i sieci dostaw energii elektrycznej).
smart electric drive: sprawna, cicha i lokalnie bezemisyjna jazda po mieście
Nowy smart electric drive ma wyjątkowo zwinny i dynamiczny charakter. Przyczynia się do tego niespotykanie mała średnica zawracania – w przypadku modeli dwuosobowych wynosi 6,95 m, czyli tyle samo, co u ich odpowiedników z konwencjonalnym źródłem napędu. Nabywców nie ogranicza też specyfikacja – do wyboru jest pełna gama kolorów, dodatkowego wyposażenia i opcji personalizacyjnych.
Czas ładowania to jeden z najistotniejszych czynników przy wyborze auta elektrycznego i również w tym względzie smart electric drive oferuje znaczny postęp. Standardowo wszystkie modele dysponują nową, wydajną ładowarką pokładową. W USA i Wielkiej Brytanii czas ładowania wynosi 2,5 godziny – połowę tego, co w przypadku poprzednika. Dzięki aplikacji „smart control” proces ładowania można obserwować z dala od samochodu, na ekranie swojego smartfona, a przy okazji obsługiwać w ten sposób wiele innych funkcji pojazdu.
Od 2017 roku na życzenie dostępna będzie wyjątkowo wydajna, szybka ładowarka o mocy 22 kW. Pozwoli ona „zatankować” smarta electric drive w ciągu niespełna 45 min, jeśli tylko lokalne warunki umożliwiają ładowanie trójfazowe.
Modele fortwo electric drive są seryjnie produkowane w zakładach smarta w Hambach w Niemczech, a forfour electric drive – w fabryce Novo Mesto na Słowenii. Wyposażono je w akumulator dostarczany przez spółkę zależną koncernu Daimler – Deutsche ACCUMOTIVE z siedzibą w Kamenz w Saksonii. Firma wytwarza akumulatory do smarta electric drive od 2012 roku.
Silnik elektryczny o mocy 60 kW (81 KM) napędza tylne koła smarta za pośrednictwem przekładni jednostopniowej. Wysoki moment obrotowy o wartości 160 Nm jest dostępny natychmiast po ruszeniu z miejsca. Energia zgromadzona w akumulatorze pozwala jednorazowo pokonać około 160 km – co odpowiada codziennym potrzebom związanym z poruszaniem się po mieście. Aby zoptymalizować zasięg, prędkość maksymalną pojazdu ograniczono elektronicznie do 130 km/h.
Charakterystyka silnika elektrycznego sprawia, że smart potrzebuje zaledwie jednego stałego przełożenia przekładni. Nie ma potrzeby zmiany biegów – to kolejna zaleta w gęstym ruchu miejskim. Bieg wsteczny uzyskuje się przez zmianę kierunku obrotów wału silnika elektrycznego. Za produkcję napędu odpowiada fabryka Renault w Clèon na północy Francji.
Poza zwykłym trybem przekładni kierowca ma do wyboru program ECO, zaprojektowany szczególnie pod kątem efektywnego stylu jazdy. Po jego uruchomieniu zmienia się charakterystyka pracy pedału gazu i wstępnie ustawiony zostaje maksymalny stopień odzyskiwania energii. Podczas zwalniania lub hamowania energia kinetyczna pojazdu zamienia się w energię elektryczną – dochodzi do tzw. rekuperacji, czyli właśnie odzyskiwania. W zwykłym trybie przekładni aktywna jest rekuperacja radarowa. Dzięki monitorowaniu ruchu drogowego za pomocą radaru przewiduje ona zachowania kierowcy i dobiera stopień rekuperacji odpowiedni do sytuacji na drodze.
Aby oszczędzić energię i wydłużyć zasięg, smart electric drive dysponuje też funkcją wstępnej wentylacji kabiny. Pozwala ona na przykład uzyskać pożądaną temperaturę we wnętrzu już podczas ładowania pojazdu z gniazdka.
Aplikacja „smart control” zapewnia dostęp do licznych informacji na temat napędu elektrycznego i funkcji pojazdu za pomocą smartfona, tabletu lub komputera. Użytkownik może zdalnie sterować wstępną wentylacją kabiny oraz inteligentnym ładowaniem. Co więcej, nowy model oferuje rozbudowane możliwości obsługi. Przykładowo, dwa programowalne czasy odjazdu pozwalają ustawiać wstępną wentylację i inteligentne ładowanie nie tylko pod kątem codziennych podróży.
Na tle swoich odpowiedników z silnikami spalinowymi modele smart electric drive wyróżniają się bogatszym zakresem wyposażenia standardowego, obejmującym m.in.: tablicę przyrządów ze wskaźnikiem mocy i statusem akumulatora. Na życzenie oferują także pakiet zimowy z podgrzewaną kierownicą oraz pakiet stylizacyjny electric drive design z tridionem oraz obudowami bocznych lusterek w kolorze elektryzującej zieleni. Swoje pomysły w zakresie kolorystyki i wyposażenia nabywcy mogą realizować również w ramach programu indywidualizacji smart BRABUS.
W chwili premiery do sprzedaży trafi też specjalna seria smarta electric drive greenflash z efektownymi akcentami w kolorze elektryzującej zieleni, dostępna w wersjach coupé i cabrio.
W pierwszej kolejności, pod koniec br., nowy smart electric drive zadebiutuje na rynku USA, gdzie dotychczas dostarczono około 25% wszystkich elektrycznych smartów. Wiosną 2017 roku model pojawi się w salonach marki w Europie – od razu w wersji dwu- i czteromiejscowej.
Historia elektrycznego smarta
Dzięki uruchomieniu pierwszej floty testowej aut na prąd – w 2007 roku w Londynie – smart zapisał się w historii jako pionier elektrycznej mobilności. Na ulice brytyjskiej metropolii wyjechało wówczas 100 egzemplarzy modelu fortwo electric drive.
Już w 2009 roku pojawiła się druga generacja smarta fortwo electric drive. Oferowana na rynkach 18 krajów, pozwoliła zebrać i przeanalizować liczne opinie klientów na temat eksploatacji pojazdów elektrycznych. Wysoki popyt przekroczył najśmielsze oczekiwania producenta – zamiast 1000 planowanych egzemplarzy zakłady w Hambach opuściło ponad 2000 smartów fortwo electric drive.
W czerwcu 2012 roku do sprzedaży trafiła trzecia generacja smarta fortwo electric drive. Innowacyjna koncepcja modelu zyskiwała kolejnych nabywców, a rok później stała się pierwszym w pełni elektrycznym pojazdem europejskiego importera oferowanym w Chinach. W Niemczech elektryczny smart błyskawicznie zyskał tytuł lidera segmentu aut na prąd, z udziałem na poziomie 40%, i był w stanie utrzymać swoją pozycję przez trzy lata z rzędu.
Smart fortwo electric drive przyczynił się również do sukcesu marki dzięki eksploatacji we flocie car2go (1400 egzemplarzy w trzech miastach świata). Tylko jako pojazdy car2go, elektryczne smart pokonały łącznie ponad 35 milionów kilometrów w trudach codziennej jazdy po mieście.