Inteligentny tempomat PPC wygrał z polskim mistrzem ekonomicznej jazdy Stanisławem Mierzejewskim, osiągając lepszy od niego wynik aż o 2 l/100km. Rywale pokonali tą samą, 68-kilometrową trasę pojazdem ciężarowym Mercedes-Benz Actros.
Niskie spalanie jest dla firm transportowych wyjątkowo istotne. Dlatego też przewoźnicy intensywnie szkolą swoich kierowców w zakresie ekonomicznej jazdy. Spośród nich wybierani są najlepsi z najlepszych – mistrzowie ekonomii. Jednym z nich, wyłonionych podczas mistrzostw organizowanych przez jedną z konkurencyjnych marek, jest Stanisław Mierzejewski – kierowca i właściciel firmy transportowej. Podczas Międzynarodowych Targów Pojazdów Użytkowych ROTRA w Kielcach podjął on wyzwanie i zmierzył się z maszyną, stanowiącą połączenie najnowocześniejszych technologii.
Rywalem pana Mierzejewskiego był inteligentny tempomat Mercedes-Benz – PPC (ang. Predictive Powertrain Control). Urządzenie to dostosowuje prędkość poruszania się pojazdu do topografii terenu, a także do panujących aktualnie warunków drogowych w ten sposób, aby zminimalizować spalanie, zachowując jednocześnie określone z góry tempo. Obaj zawodnicy potykali się na 68-kilometrowym odcinku drogi szybkiego ruchu S-7 między zjazdami Suchedniów i Kielce Jaworznia. Średnia prędkość obu przejazdów wynosiła 72,5 km/h. Trasa została pokonana przez w pełni obciążony, 40-tonowy zestaw Mercedes-Benz Actros 1845 LS z naczepą plandekową firmy Schmitz Cargobull.
Wyniki obu mistrzów okazały się bardzo dobry. P. Mierzejewski osiągnął spalanie na średnim poziomie 32,7l /100km, do czego została doliczona regulaminowa kara 0,5l / 100km za przekroczenie prędkości. Dało mu to ostatecznie 33,2l / 100km, co stanowi świetny wynik na tak pofałdowanym terenie, jakim są Góry Świętokrzyskie. To nie wystarczyło jednak, aby pokonać maszynę. Po powtórzeniu tej samej trasy z włączonym PPC, spalanie osiągnęło średni poziom 31,2l / 100km, czyli aż o 2l / 100km mniej! Wyniki zmagań zostały przedstawione i zatwierdzone na konferencji ZMPD, odbywającej się w trakcie targów.
Nie tylko Actros
Podczas kieleckiej imprezy, Actros nie był jedynym zwycięzcą. Wyróżnienie targów ROTRA trafiło także do firmy KH-KIPPER. Nagrodzona została innowacyjna zabudowa tylnozsypowa half-pipe ze specjalną konstrukcją zapobiegającą zaleganiu lepkiego materiału w skrzyni przy wyładunku, osadzona na podwoziu Mercedes-Benz Arocs w wersji 8×8. Zarówno pojazd, jak i zabudowa wyróżniają się nowoczesnym wyposażeniem, zapewniającym komfort oraz bezpieczeństwo użytkowania.