Rząd chce ograniczyć import samochodowych wraków. Projekt zmian w podatku akcyzowym przewiduje, że drastycznie wzrośnie akcyza na stare auta, a spadnie na nowe. To dobre rozwiązanie – uważają Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych oraz Konfederacja Lewiatan.

– Branża motoryzacyjna z zadowoleniem przyjmuje projekt zmian w podatku akcyzowym. Obecnie stosowany podatek, oparty na cenie pojazdu i pojemności silnika spełnia tylko rolę fiskalną. Wszelkie zmiany w podatku od samochodów, które, podkreślmy, w sposób społecznie odpowiedzialny zapoczątkują proces odnowy parku samochodowego, są pożądane, gdyż mogą przyczynić się do poprawy stanu środowiska oraz bezpieczeństwa na drogach – mówi Paweł Wideł, prezesa Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych.

Co jest niezwykle ważne – wszelkie zmiany w podatku muszą zapewnić mobilność społeczeństwa, szczególnie w obszarach, gdzie utrudniony jest dostęp do transportu publicznego oraz dla osób o niższych dochodach. Przedstawiony projekt, zapewniający zróżnicowanie wysokości podatku w zależności od pojemności silnika i wieku samochodu, zdaje się te warunki w sposób odpowiedzialny spełniać.

 

Konfederacja Lewiatan