Polacy tną wydatki. Pierwsze oznaki zaciskania pasa. Jak podaje GUS sprzedaż detaliczna liczona w cenach stałych w czerwcu była tylko o 3,2% wyższa niż rok temu (w maju było to 8,2%).
Pierwsze oznaki oszczędności – tak można skomentować dane GUS o sprzedaży detalicznej. Nominalnie sprzedaż detaliczna rosła w tempie blisko 20%. Ale wartość sprzedaży detalicznej jest „zjadana” przez wzrost cen. W czerwcu realnie sprzedaż wzrosła jedynie o 3,2%, przy prognozach na poziomie 6%. To najgorszy wynik od kwietnia 2021 r. Najbardziej jednak w oczy rzuca się spadek sprzedaży detalicznej o 1,4%, w ujęciu miesięcznym. Przy takiej samej liczbie dni roboczych co w czerwcu. Ostanie dane dotyczące sprzedaży detalicznej, produkcji przemysłowej i budowlanej zapowiadają, że spadek PKB może być dużo szybszy niż oczekuje tego rynek. Bo to że on będzie jest raczej pewne.
Polacy tną wydatki
Widać też zmianę postaw obywateli. Zaczęliśmy znacznie rzadziej korzystać z prywatnych środków transportu. Mimo, że ceny paliw rosły na początku czerwca w szaleńczym tempie i ich sprzedaż nominalnie wzrosła o ponad 45% to realnie wartość sprzedaży spadła w ujęciu rocznym o 12,6%.
Być może czerwiec stał się już początkiem tzw. sezonu ogórkowego w sprzedaży, a być może to efekt topniejących oszczędności z kont obywateli spowodowany wyraźnym wzrostem kosztów życia. Jedno jest pewne kupujemy coraz mniej i ten trend będzie się utrzymywał przynajmniej do wczesnej jesieni.
Źródło: Konfederacja Lewiatan
Przeczytaj także: Czujmy wiatr w żaglach. Jak dbać o pracowników i budować kulturę organizacji?
Czujemy wiatr w żaglach. Jak dbać o pracowników i budować kulturę organizacji? Naprawdę zmotywowany, zaangażowany i akceptujący cele zespół ma znacznie większe możliwości niż ten, który został zmuszony do realizowania zadań. Jeśli nie wyzwolimy potencjału wynikającego z różnorodności, jaki mają pracownicy, i nie zachęcimy ich do dzielenia się swoimi pomysłami, do wspólnego tworzenia nowych rozwiązań, to przegramy na rynku. Rozmowa z Martą Tęsiorowską, Vice President, Head of Marketing & Communications na Europę w firmie Prologis. O tym, jak dbanie o pracowników i inwestycja w budowanie kultury organizacyjnej zwiększają wartość firmy i dlaczego warto to robić.