Audi i HERE Technologies kontynuują integrację swych usług z myślą o jeszcze większych korzyściach dla klientów. W nowym, luksusowym sedanie Audi A8, cztery pierścienie oferują cały wachlarz rozwiązań technicznych i usług przygotowanych przez HERE, którego głównym zajęciem jest projektowanie i przygotowywanie map nawigacji. Audi oraz kilka innych koncernów samochodowych, są udziałowcami HERE. Obie strony kreślą śmiałe plany współpracy w przyszłości.
Postęp widać najlepiej na przykładzie widoku map z bezpośrednim wprowadzaniem celu: Najnowsza wersja modułowej platformy infotainment Audi (MIB2+) oferuje mapy nawigacji z o wiele dokładniejszą grafiką. Na mapach, z detalami widać precyzyjne, trójwymiarowe modele miast całego świata oraz realistyczne obrazy wielu budynków.
Jednym z najbardziej spektakularnych rozwiązań jest nowa nawigacja hybrydowa. Kalkulacja trasy następuje tu przede wszystkim online – na serwerach HERE, ale jednocześnie również w urządzeniu na pokładzie samochodu. Bierze ona pod uwagę całościowy obraz ruchu drogowego w danym regionie. System rozpatruje dodatkowo zdarzenia dalekie od planowanej trasy, z racji tego, że potencjalnie mogą one mieć na nią wpływ. Informacje są ciągle uaktualniane, w określonych, krótkich odstępach czasu. Do transferu danych pomiędzy samochodem, a serwerami HERE, używany jest najszybszy obecnie standard przesyłu LTE Advanced. Ciągła wymiana informacji oraz potężna moc obliczeniowa serwerów HERE, kreuje zupełnie nowe możliwości: gdy kierowca zobaczy na swej nawigacji, że jakiś odcinek drogi po której się porusza jest zablokowany, może szybko i bezpośrednio wyszukać lokalny objazd. Jeśli natomiast chce zmienić drogę, którą sugeruje nawigacja, może powiększyć obraz i po prostu przesunąć ślad trasy palcem na ekranie.
Nowa aplikacja na smartfona myAudi, również używa nawigacji HERE i bezprzewodowo, w chmurze synchronizuje cele nawigacji i ulubione punkty zaznaczone zarówno w smartfonie, jak i w samochodzie. Funkcja taka umożliwia klientowi wprowadzenie punktu docelowego nawigacji do swojego smartfona, jeszcze zanim zajmie miejsce za kierownicą samochodu. Aplikacja myAudi prowadzi kierowcę do auta, system nawigacji bez zbędnych dodatkowych procedur kontynuuje wyznaczanie trasy podczas jazdy, a aplikacja ponownie prowadzi kierowcę do celu już po zatrzymaniu pojazdu.
Oprogramowanie nawigacji samochodowej korzysta z baz danych HERE i również przetwarza informacje o przebiegu trasy. Analizie podlegają: ilość i kierunek pasów ruchu, krawędzie jezdni, zakręty, zjazdy i podjazdy, skrzyżowania, węzły autostradowe, ronda i ograniczenia prędkości. Dane wykorzystywane są następnie przez różne systemy bezpieczeństwa, wsparcia i wydajności, takie jak np. predyktywny, adaptacyjny tempomat (pACC) czy predyktywny asystent wydajności PEA. Dane przetwarza też centralny sterownik systemów wsparcia kierowcy (zFAS). Otrzymuje on z systemu nawigacji dane dotyczące dróg po których porusza się pojazd, porównuje je z danymi zbieranymi przez czujniki pokładowe, a wyniki takiej operacji determinują np. prawidłową pozycję auta na obranym pasie ruchu. Mapy nawigacji w nowym Audi A8 są aktualizowane co trzy miesiące, z wykorzystaniem stałego połączenia internetowego.
W przewidywalnej perspektywie czasowej, Audi wraz z HERE pracować będą nad systemem informacji o znakach drogowych i o potencjalnych niebezpieczeństwach, czyli nad usługami car-to-X będącymi częścią gamy serwisów Audi connect. Już teraz, modele A4, A5, Q5 i Q7, wykorzystując swe czujniki pokładowe, zbierają informacje dotyczące ograniczeń prędkości i punktów niebezpiecznych. Informacje te są gromadzone na serwerach Audi, przetwarzane i następnie udostępniane kierowcom Audi.
Pod koniec roku 2015, HERE Technologies – jeden z wiodących producentów oprogramowania dla map nawigacji – został kupiony od Nokia Corporation przez konsorcjum koncernów motoryzacyjnych: Audi AG, BMW Group i Daimler AG. HERE, to tzw. otwarta platforma, zatrudniająca obecnie ok. 8 tys. osób na całym świecie. Od chwili przejęcia firmy przez konsorcjum, stale poszerza ona swą sieć współpracy z innymi podmiotami IT, partycypując m.in. w partnerstwach strategicznych.
Jednym z wiodących projektów HERE jest HD Live Map (aktualizowana na bieżąco mapa nawigacji o wysokiej rozdzielczości). Jest ona cyfrową bazą dla jazdy autonomicznej w przyszłości. Nowa platforma gromadząca dane opisuje przestrzeń ruchu samochodowego w postaci bardzo precyzyjnych, trójwymiarowych modeli. Dokładność map sięga raczej centymetrów niż metrów, a obraz jest raczej dynamiczny niż statyczny. Mapa HERE HD Live map jest obecnie w fazie konfiguracji, ale nowe Audi A8 jest już przygotowane do implementacji tego rozwiązania.
Źródło: Grupa Audi