Typologia pracowników – „Jesteśmy umiarkowanie szczęśliwym narodem.” – pisze Grzegorz Filipowicz w swojej najnowszej książce „Od lokomotyw do zagubionych – jakie mamy typy pracowników i jak z nimi postępować”.
Autor nie odpowiada na pytanie co zrobić, by zwiększyć poziom radości i dobrostanu w społeczeństwie. Z uwagą i refleksją przygląda się aspektowi życia, któremu każdego roku poświęcamy przynajmniej tysiąc godzin. Co więcej, aspekt ten nie pozostaje bez wpływu na nasze funkcjonowanie w rodzinie, w grupie znajomych, w społeczeństwie, a w efekcie na nasze szczęście. Tym elementem jest oczywiście praca.
Typologia pracowników a miejsce pracy
Na to jakimi uczuciami darzymy miejsce zatrudnienia wpływa wiele kwestii, oprócz tych dość intuicyjnych jak wysokość wynagrodzenia, czy relacje ze współpracownikami i przełożonym, także to czy zawodowo zajmujemy się tym, co nas interesuje lub sprawia nam przyjemność. Mówi się nawet „Rób to co kochasz, a nigdy nie będziesz musiał pracować”.
Satysfakcja z pracy i zaangażowanie w obowiązki służbowe to dwa obszary, które w znacznej mierze wpływają na nasze codzienne funkcjonowanie. Jeśli ktoś lubi swoją pracę, ale nie może dogadać się z przełożonymi to stanie się nieusatysfakcjonowanym, ale jednak zaangażowanym pracownikiem. Jest bardzo prawdopodobne, że osoby takie, mimo wysokiej efektywności, przy nadarzających się warunkach zmienią pracę. Zaangażowanie kształtuje efektywność pracowników, ich satysfakcja z pracy wpływa – między innymi – na fluktuację i przestrzeganie zasad etycznych w pracy.
Zapraszamy do lektury: