Uważne monitorowanie procesu legislacyjnego na poziomie Unii Europejskiej i Polski, proponowanie własnych rozwiązań i promowanie zdrowego rozsądku w regulacjach dotyczących rynku mediów cyfrowych – są to podstawowe zadania, które stoją przed nową platformą branżową powołaną przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, czyli Forum Wydawców Internetowych.
– Jako ZPP staramy się być aktywni na różnych polach, również branżowych. Mamy sprawdzoną formułę forów, w ramach których różni interesariusze mają okazję dyskutować i przedstawiać swoje racje, a także spotykać się z ważnymi decydentami politycznymi – mówi Marcin Nowacki, wiceprezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. – Dostrzegliśmy duży potencjał do tego rodzaju działania właśnie w przypadku branży wydawców internetowych, którzy nie mieli do tej pory platformy do artykułowania swoich interesów, mimo że na stole znajduje się w tej chwili sporo pomysłów, które negatywnie wpłynęłyby na ich działalność. Za pomocą Forum Wydawców Internetowych zmienimy to.
Jak wynika z dokumentu programowego Forum, czyli Manifestu Polskich Wydawców Internetowych, wśród głównych zagrożeń dla branży wymienić można w tej chwili choćby koncepcję „podatku od linków”, kolejne pomysły na karanie za fake newsy, czy też propozycje nowych regulacji w zakresie ochrony prywatności w komunikacji elektronicznej. Wszystkie te regulacje mogłyby mieć bardzo istotny i negatywny wpływ na modele biznesowe wydawców internetowych, co doprowadziłoby de facto do pomniejszenia znaczenia rynku mediów online wobec tradycyjnych platform. Uczestnicy Forum Wydawców Internetowych wierzą tymczasem, że gwarancją coraz wyższej jakości mediów i publikacji jest wolna konkurencja – zarówno pomiędzy podmiotami w obrębie rynku cyfrowego, jak i poza nim. W ten sposób, obywatele uzyskują dostęp do coraz wyższej jakości informacji, która będzie im dostarczana w coraz bardziej ciekawy i efektywny sposób. Próby twardej ingerencji w rynek w naturalny sposób zahamują postęp i negatywnie wpłyną na innowacyjność wydawców, ponieważ będą oni spętani coraz to nowymi regulacjami.
– Podstawowym zadaniem każdego z naszych forów, tak samo zresztą jak i ZPP jako organizacji ogółem, jest walka o zdrowy rozsądek i regulacje sprzyjające wolnej konkurencji. Nie chcemy, by mali polscy wydawcy nie mogli mierzyć się ze światowymi gigantami, bo większość czasu i energii pochłaniają na dopełnianie kolejnych obowiązków i pilnowanie, czy w komentarzach na ich platformach nie pojawiły się treści, które można byłoby zakwalifikować jako hate speech, cokolwiek to zdaniem unijnych urzędników miałoby znaczyć – twierdzi Nowacki. – Dlatego mam nadzieję, że Forum będzie działało prężnie i uda się w jego ramach wypracować propozycje korzystne dla wszystkich uczestników rynku, w tym przede wszystkim dla odbiorców.
Forum Wydawców Internetowych zrzesza polskich wydawców internetowych, prowadzących portale o zróżnicowanej tematyce. Głównymi wartościami promowanymi przez Forum w jego działaniach są: pluralizm, konkurencja i wolność słowa. W dniu inauguracji Forum, pod jego dokumentem programowym, tj. Manifestem Polskich Wydawców Internetowych, podpisało się siedmiu wydawców.