Czy lepiej mieć własny sklep internetowy, czy prowadzić sprzedaż w marketplace? Jaki wpływ na sektor e-commerce mają zmiany w podatkach? To niektóre z pytań, na które odpowiedzieli eksperci podczas konferencji „E-commerce 2023 – szanse, trendy i wyzwania” zorganizowanej przez Konfederację Lewiatan.
Na rozwój rynku e-commerce duży wpływ mają nowe technologie. – Po pandemii Covid-19 rynek e-commerce trochę przysiadł, ale przed nim rysuje się dobra przyszłość. Dzisiaj szuka swojej drogi, zaczyna wykorzystywać sztuczną inteligencję – mówił Maciej Witucki, prezydent Konfederacji Lewiatan.
– Jeszcze w 2018 roku wartość sprzedaży e-commerce wynosiła 48 mld zł, a prognozuje się, że w 2027 roku wzrośnie do 187 mld zł. Obserwujemy wzrost popularności stron internetowych, na których swoje produkty może oferować wielu sprzedawców jednocześnie – podkreśliła prof. Joanna Żukowska z Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie w Szkole Głównej Handlowej.
Rola marketplace w sprzedaży internetowej
Eksperci uznali, że sprzedaż przez platformy internetowe ułatwia obsługę klienta, a pomocą służą m.in. kontakt w wielu językach, obsługa zwrotów. W marketplace można dotrzeć do szerszego grona klientów, a koszt „wejścia” na marketplace jest niższy niż budowa własnego sklepu. Poza tym klienci mają zaufanie do platform internetowych.
Jednak, jak podkreślali, prowadzenie sprzedaży tylko przez marketplace może uzależnić sprzedawcę od danej platformy internetowej. W panelu na ten temat wzięli udział prof. Tymoteusz Doligalski, kierownik Zakładu e-Biznesu w Szkole Głównej Handlowej, Cezary Sowiński z Amazon, Damian Wiszowaty z Gonito i Piotr Kałwa z IdoSell.
Najnowsze trendy w e-commerce przedstawił Zbigniew Nowicki, Co-Managing Director w Bluerank i przewodniczący Rady Izby Gospodarki Elektronicznej. Jego zdaniem chcemy kupować lokalnie, prywatność jest coraz ważniejsza, a seniorzy coraz częściej kupują online. Kluczowe jest też dbanie o ekologię i integracja sprzedaży stacjonarnej i online.
Mikropłatności w e-commerce
W jaki sposób instytucje publiczne, w tym regulatorzy, powinni spoglądać na rozwój mikropłatności? Jak mikropłatności definiują dziś dostęp do produktów i usług, a z perspektywy uczestników rynku e-commerce – determinują kierunki i tempo rozwoju handlu w sieci?
Warto rozwijać mikropłatności, bo stanowią one 98 proc. zysku, a w e-commerce umożliwiają np. przetestowanie subskrypcji za małą kwotę. Mówili o tym w panelu dr Aleksandra Musielak z Konfederacji Lewiatan, prof. Joanna Żukowskaz SGH, Krystian Markiewicz,Regional Sales Director, Blue Media i Daniel Jędrzejczyk, CRM Operations Manager, Huuuge Games.
Sztuczna inteligencja a platformy sprzedażowe
O tym, gdzie sztuczna inteligencja może usprawniać pracę platform sprzedażowych i czy technologie VR i AR to gamechanger dla całego rynku e-commerce rozmawiali uczestnicy panelu „Jak nie zostać w tyle – nowe technologie w e-commerce. Sztuczna inteligencja wesprze handel w sieci?”.
W dyskusji wzięli udział Kamil Paduch, pełnomocnik zarządu w Tide Software Sp. z o.o., Tomasz Ludziejewski, Chief Data Scientist w Silver Bullet Solutions, Piotr Kałwa, E-commerce Success Manager w IdoSell oraz Dariusz Sobczak, Co-Founder and CXO w Nanovo. Eksperci mówili o tym, że sztuczna inteligencja nie nauczy się procesów biznesowych, a w przyszłości wesprze handel w sieci.
System podatkowy wpływa na rozwój e-commerce
Dyskusje dotyczące e-handlu zwykle koncentrują się na kwestiach wdrożeń technologicznych i czynników wzrostu samego rynku. Jednak ogromny wpływ na jakość i dynamikę e-commerce mają regulacje prawne. Od dawna obowiązuje w Polsce pakiet VAT e-commerce, a w przyszłym roku na operatorów platform nałożony zostanie obowiązek raportowania w związku z implementacją dyrektywy UE DAC7. Do tego dochodzą nowe koncepcje opodatkowania i zmieniające się rozumienie podatnika i usług w sieci.
Mówili o tym podczas panelu Tomasz Michalik z MDDP Polska i Agnieszka Urbaniak z Allegro. Podkreślali, że platformy mają dużo obowiązków związanych z rozliczeniami, a nowe przepisy, m.in. VIDA, jeszcze to wzmocnią.
Jak zaznaczają eksperci MDDP, sprawa Facebooka wywołała szeroką debatę na temat traktowania danych osobowych jako formy wynagrodzenia za usługi. Jeśli włoski organ dopnie swego w kwestii opodatkowania platformy, to w ślad za nim mogą pójść kolejne administracje skarbowe państw unijnych. Jeżeli uznamy, że udostępniane dane stanowią wynagrodzenie za dostęp do platformy społecznościowej, to z konsekwencjami takiego podejścia będą musiały zmierzyć się nie tylko Facebook i podobne podmioty. Przecież nie tylko media społecznościowe zbierają nasze dane. Można by postawić pytanie, czy przy przeglądaniu jakiejkolwiek witryny internetowej i akceptacji plików cookies, które mogą zostać wykorzystane w profilowaniu reklam, nie dokonujemy de facto „płatności” za usługę dostępu do treści danej witryny.
Tak radykalne podejście trudno obronić, ponieważ nie da się wykazać bezpośredniego związku między wynagrodzeniem w formie danych a usługą. Niemniej jednak nie da się wykluczyć, że rozstrzygnięcie włoskich organów może się okazać negatywne dla Facebooka. Wiązałyby się z nim wtedy ogromne wyzwania podatkowe, które mogą zasadniczo zmienić sposób, w jaki korzystamy z internetu. Na przykład, jak ustalić podstawę opodatkowania takich usług? Kiedy użytkownik internetu powinien być traktowany jako konsument, a kiedy, np. z uwagi na ciągłe wykorzystywanie pewnych zasobów, jako podatnik?
Na warsztatach praktycznie
Podczas warsztatu online prowadzący Marcin Jank, Business Development Manager z Blue Media przedstawił dane dotyczące zachowań konsumenckich w związku z utrzymującą się wysoką inflacją. Wyjaśnił również, od czego zależne są procesy decyzyjne klientów, korelacje kryteriów wyboru sklepu i wyboru metody płatności oraz czym charakteryzują się poszczególne formy szybkich płatności. Prowadzący podkreślił również, że w związku z zakupami on-line klienci oczekują: wygody, szybkości, łatwości oraz bezpieczeństwa.
Prowadzące drugi webinar Janina Fornalik, partner i doradca podatkowy MDDP oraz Klaudyna Matusiak-Frey, starszy konsultant i doradca podatkowy MDDP skoncentrowały się na scharakteryzowaniu obecnych i planowanych przepisów unijnych regulujących opodatkowanie platform internetowych, ze szczególnym uwzględnieniem prac nad rozporządzeniem VIDA (Vat in the Digital Age). Omówiony został ciekawy przykład sprawy wszczętej na poziomie krajowym przez organy podatkowe we Włoszech, a zmierzającej do ustalenia, czy płacenie przez użytkowników danymi osobowymi za usługę świadczoną przed media społecznościowe należy uznać za odpłatną usługę opodatkowana na gruncie VAT.
Konferencja odbyła się w dniach 21-22 czerwca w Warszawie (pierwszy dzień) i online (drugi dzień). Patronat honorowy objęło Ministerstwo Rozwoju i Technologii.