W ciągu ostatnich trzech lat podwoiła się liczba użytkowników, która regularnie korzysta z poleceń influencerów na Instagramie. Medium jest także najchętniej wybierane do kontaktów ze znajomymi. Dopiero zyskujący w 2019 w Polsce popularność TikTok trzy lata później niemal potroił liczbę użytkowników i stał się jedną z chętniej wybieranych platform sprzedażowych.
Dwie na pięć osób dokonało kiedykolwiek zakupu za pośrednictwem TikToka, a 24 proc. z nas zrobiło to więcej niż 10 razy. Czy zmiany z ostatnich trzech lat oznaczają, że nawyki użytkowników zmieniły się na stałe?
TikTok zyskuje na znaczeniu
Instagram niezmiennie od trzech lat zajmuje trzecią pozycję na podium ulubionych mediów społecznościowych wśród Polaków. Kiedy powstawał w 2010 roku, był formą pamiętnika ze zdjęciami, jednak szybko stał się również narzędziem biznesowym. Przepisy i polecenia kulinarne oraz pielęgnacja wciąż pełnią najbardziej istotny obszar porad influencerskich w tym medium. Jednak do pierwszej trójki trafiło również zdrowie i dobre samopoczucie. Jest to efektem zwiększenia zainteresowania tą tematyką w czasie pandemii. Z kolei TikTok, który początkowo był kojarzony głównie z możliwością publikowania materiałów wideo, przypominających teledyski muzyczno-taneczne, teraz oferuje coraz więcej funkcji swoim użytkownikom – w tym m.in. sprzedaż produktów.
Czego konsumenci poszukują na Instagramie?
Blisko co trzeci Polak korzysta z Instagrama, by dowiedzieć się o nowościach produktowych danych marek. Platforma jest w końcu kolebką influencer marketingu. To wyraźny sygnał dla firm, gdzie konsumenci poszukują informacji o ich ofercie – w końcu 40 proc. badanych wskazuje, że odwiedza Instagram po to, by się zainspirować.
Przeprowadzka na TikToka?
Dziś oprócz Instagrama głównym medium dla branży influencerskiej stał się TikTok. Ta druga platforma pozwala 34 proc. użytkowników dowiedzieć się o nowościach produktowych, a dla 32 proc. jest źródłem informacji o nowych miejscach. Podobnie jak w przypadku Instagrama, TikTok skupia wokół siebie głównie branże odzieżowe i kosmetyczne.
TikTok dzięki krótkim, dynamicznym formatom komunikacji znacząco zwiększa szanse na bycie zauważonym w przestrzeni internetowej. W końcu odnotowuje się coraz krótszy czas naszej uwagi i a użycie wideo, zwłaszcza w social media, jest coraz bardziej powszechne.
Zarówno rozwój technologiczny, jak i nowe nawyki konsumenckie nie wpłynęły negatywnie na dotychczasową siłę i potencjał Instagrama. W porównaniu z 2019 rokiem liczba użytkowniczek tego medium wzrosła o 8 proc. Jest to sygnał dla marek, których grupą docelową są kobiety, że właśnie to medium przyciąga je w dużym stopniu. Ponadto na przestrzeni trzech ostatnich lat Instagram dla 36 proc. użytkowników stał się najbardziej istotnym obszarem w poszukiwaniu porad influencerskich w kategorii przepisów i kulinariów.
Rozwój e-commerce przyczynił się do przekierowania ruchu również na TikToka przy równoczesnym umocnieniu pozycji Instagrama. Chociaż trend wyrósł z sytuacji, w jakiej znalazł się świat i wszystkie branże, nawyki konsumenckie ukształtowane w czasie pandemii zostaną z nami na dłużej, co musi zostać uwzględnione przez wszystkie aspirujące marki.
Źródło: BrandLift