Inflacja w Polsce nie odpuszcza. Ceny rosna najszybciej od 1997 r. Jak wynika z danych GUS we wrześniu br. wyniosła 17,2%. Ceny żywności rosną z miesiąca na miesiąc. Średnie ceny podstawowych produktów wzrosły w ujęciu rocznym o blisko 15%. Ponownie najbardziej podrożały produkty tłuszczowe (70%). Podwyżki przekraczające 20% odnotowały trzy kategorie produktów – dodatki (25%), nabiał (23%) oraz używki i piwo (21%).
Wrzesień przyniósł kontynuację wyraźnego wzrostu inflacji. Według szacunkowych danych GUS indeks cen towarów i usług konsumpcyjnych wzrósł o 17,2% rok do roku. W stosunku zaś do poprzedniego miesiąca o 1,6%. Jest to najwyższy poziom inflacji od lutego 1977 roku. Ciągle rosnące ceny i koszty prowadzenia działalności gospodarczej bardzo negatywnie odbijają się na działających w Polsce firmach, dotyczy to także przedsiębiorców z branży handlowej.
Inflacja wrzesień 2022 r. Najmocniej drożeją tłuszcze, dodatki, nabiał i używki
Zestawienie cen kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że we wrześniu 2022 r. względem 2021 r. podrożały wszystkie kategorie produktów: produkty tłuszczowe, dodatki, nabiał, używki i piwo, produkty sypkie, mięso, wędliny i ryby, chemia domowa i kosmetyki, mrożonki, napoje oraz słodycze. Najwyższy wzrost cen w skali roku (70,06%) odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych. Dodatki podrożały o 25%, nabiał o 22,76%, używki i piwo o 21,52%. Ponadto produkty sypkie o 15,03%, a mięso wędliny i ryby o 14,14%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii słodycze (we wrześniu 2022 r. drożej o 4,04%).
Analiza koszyka zakupowego w marketach
Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 11 na 13 sieci objętych badaniem, ceny we wrześniu br. były wyższe niż w sierpniu. Spadki cen odnotowano jedynie w sieci POLOmarket (2,20%) oraz Lidl (1,52%). Średnia cena koszyka zakupowego we wrześniu br. wyniosła 260,84 zł. To wzrost o 6,40 zł, czyli 2,51% w porównaniu do sierpnia br. Największe podwyżki odnotowano w sieci Kaufland (7,98%). W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 10 analizowanych sieciach. Były to min.: Kaufland (19,36%), Carrefour (17,65%) czy E.Leclerc (17,13%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Makro Cash & Carry. Tu średnia cena koszyka we wrześniu 2022 r. była wyższa aż o 44,97 zł niż przed rokiem, tj. o 21,20%.
Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 199,78 zł (więcej o 1,13 zł niż w sierpniu). Natomiast koszyk produktów najdroższych – 321,22 zł (więcej o 23,03 zł niż w sierpniu). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem we wrześniu 2022 r. wyniosła 121,44 zł. Jest ona o 21,90 zł wyższa niż w sierpniu. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego we wrześniu 2022 r. była wyższa o 10,81% niż przed rokiem. Natomiast koszyk maksymalny był we wrześniu 2022 r. droższy o 11,29% niż w 2021 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o blisko 15% z 226,97 zł we wrześniu 2021 r. do 260,84 zł we wrześniu 2022 r.
Źródło: ASM Sales Force Agency