Audi wystartuje w Rajdzie Dakar. Firma podejmuje jedno z najtrudniejszych wyzwań w świecie sportów motorowych. Innowacyjny prototyp spod znaku czterech pierścieni w roku 2022 weźmie udział w sławnym Rajdzie Dakar. Alternatywna koncepcja napędu prototypu, po raz pierwszy składać się będzie z napędu elektrycznego zasilanego z wysokonapięciowego akumulatora połączonego z wysoce wydajnym konwerterem energii. Rajd Dakar 2022 to czołowy na świecie rajd rozgrywany poza utwardzonymi nawierzchniami. Jest zwiastunem przyszłego fabrycznego zaangażowania Audi w rajdy samochodowe.
Po wielu międzynarodowych sukcesach w wielu różnych seriach wyścigowych, Audi powraca tym samym do rajdów samochodowych, które wyznaczyły początek wspaniałej historii marki
w świecie sportów motorowych. W roku 1981 Audi quattro zrewolucjonizowało rajdy samochodowe. Dziś stały napęd na cztery koła jest standardem, nie tylko dla samochodów rajdowych. Gwarantuje maksymalne bezpieczeństwo w najbardziej sportowych modelach Audi produkcji seryjnej, a teraz także w modelach serii e-tron z napędem elektrycznym.
Ekstremalne Audi
Dzięki zastosowaniu w pojeździe, który weźmie udział w Rajdzie Dakar alternatywnej koncepcji napędu, Audi wystartuje w najbardziej ekstremalnym wyścigu. Pojazd będzie napędzany przez mocny, elektryczny układ napędowy. Potrzebna do tego energia pochodzi z akumulatora wysokonapięciowego, który może być ładowany w razie potrzeby podczas jazdy, za pomocą konwertera energii – wysoko wydajnego silnika TFSI. Intencją dla takiego rozwiązania jest stałe zwiększanie wydajności elektrycznego układu napędowego i akumulatora. Doświadczenie zdobyte w rajdzie powinno zostać następnie wykorzystane do dalszego rozwoju przyszłych, elektrycznych modeli produkcji seryjnej.
Audi jest pierwszym producentem samochodów, który zobowiązał się do opracowania realnej, alternatywnej koncepcji napędu na potrzeby Rajdu Dakar. Stając się w ten sposób po raz kolejny pionierem w dziedzinie sportów motorowych. W 2012 roku Audi odniosło pierwsze zwycięstwo
w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Audi R18 e-tron quattro przez trzy lata z rzędu pozostało niepokonane w tym najważniejszym na świecie wyścigu długodystansowym.
Począwszy od roku 2014, Audi odnosi również sukcesy w wyścigach w pełni elektrycznych bolidów – Formuła E. Wspierając najpierw team swojego wieloletniego partnera technicznego ABT Sportsline. Natomiast od roku 2017 angażując się w pełni z teamem fabrycznym. Po sześciu latach, zespół Audi Sport ABT Schaeffler jest najbardziej utytułowanym teamem w historii Formuły E. Odnotował dotychczas 43 miejsca na podium, w tym 12 zwycięstw. Do jego najważniejszych osiągnięć należy zdobycie tytułu mistrzowskiego w klasyfikacji kierowców w roku 2017 oraz tytuł mistrza w klasyfikacji zespołowej w 2018 – w pierwszym sezonie zaangażowania fabrycznego.
Dziś elektromobilność dla marki nie jest już marzeniem o przyszłości, ale działaniem w teraźniejszości. Audi e-tron jest bestsellerem na wielu rynkach. Już wkrótce na rynku pojawi się najbardziej sportowy członek tej rodziny – Audi RS e-tron GT. Oczekuje się, że już w roku 2025, około 40 procent sprzedaży Audi stanowić będą pojazdy o napędzie wyłącznie elektrycznym i hybrydowym typu plug-in.
Customer racing
Rajd Dakar zastąpi obecne, fabryczne zaangażowanie Audi w Formułę E, które po zakończeniu sezonu 2021 nie będzie już kontynuowane w postaci zespołu fabrycznego Audi. Wykorzystanie nowo opracowanego układu napędowego Audi przez zespoły customer racing będzie możliwe za około dwa lata.
Customer racing pozostaje drugim głównym filarem przyszłego programu sportów motorowych AUDI AG. Audi Sport nadal będzie oferować swoim klientom szeroką gamę modeli oraz wsparcie w seriach wyścigowych na całym świecie. Ponadto program przewiduje wystawianie Audi R8 LMS w głównych wyścigach długodystansowych, takich jak 24h na Nürburgring. Ponadto w międzynarodowych seriach wyścigowych, takich jak Intercontinental GT Challenge.
Źródło: Audi