Jak pokazują dane CMR i Polskiej Izby Handlu, w grudniu 2018 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 4,5% wyższa od niż rok wcześniej, mimo iż liczba transakcji spadła w tym czasie o 2,5%. W porównaniu z listopadem 2018 r. łączne obroty placówek małego formatu zwiększyły się o 8,6%.
Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w listopadzie 2018 r.: rdr +4,5%, mdm +8,6%
Duży wzrost wartości sprzedaży w ujęciu mdm to oczywiście zasługa większych wydatków w okresie przedświątecznym. Sklepy małoformatowe nie są najpopularniejszym miejscem do robienia dużych, świątecznych zakupów, ale nawet tu w grudniu zachowania zakupowe konsumentów są silnie powiązane z bożonarodzeniowymi tradycjami, a później z zabawą sylwestrową. To właśnie w tym miesiącu szczyt sprzedaży osiąga większość kategorii kulinarnych (jak np. przyprawy czy tłuszcze) oraz słodyczy, szczególnie tych prezentowych – w grudniu 2018 r. wydatki na praliny były o 80% wyższe niż w listopadzie, a sprzedaż figurek zwiększyła się o 160%. Stałym punktem na liście z przedświątecznymi zakupami są również produkty potrzebne do przygotowania słodkich wypieków – w ostatnim miesiącu liczba paragonów, na których pojawiły się różnego rodzaju dodatki do ciast (proszki, aromaty, polewy czy dekoracje) była dwa razy wyższa niż w listopadzie. Więcej klientów włożyło też do koszyka kakao (wzrost o 50%), mąkę, cukier, a także ciasta w proszku (liczba transakcji z tą kategorią była o 70% wyższa niż w listopadzie).
W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: +5%
Grudzień to także czas żniw dla producentów alkoholi mocnych i win. Przed świętami wyraźnie rosną wydatki na wódki, głównie czyste (w grudniu wartość ich sprzedaży była o 20% wyższa niż w listopadzie), whisky (wzrost o 50%), a także wina stołowe. Bardzo ważna dla kategorii alkoholowych jest też zwykle końcówka roku – w br. w Sylwestra wódki pojawiały się na co dziewiątym koszyku i odpowiadały za 14% obrotów sklepów małoformatowych. Hitem sylwestrowych paragonów było też oczywiście wino musujące, po które sięgał w tym dniu co piętnasty klient.
Jak pokazują dane CMR i Polskiej Izby Handlu, w grudniu 2018 r. średnia wartość koszyka zakupowego w sklepach małoformatowych wynosiła 16,7 zł, o 7% więcej niż rok temu i o 12% więcej niż w listopadzie. Średnia wartość transakcji rośnie zwykle przed świętami, kiedy do koszyków trafia więcej produktów, a klienci częściej sięgają po większe opakowania i towary z wyższej półki cenowej, w tym droższe alkohole. Tak też było w tym roku – tuż przed świętami oraz w Sylwestra średnia wartość produktów znajdujących się na jednym paragonie przekraczała 20 zł.
CMR (cmr.com.pl) jest niezależną agencją badawczą specjalizującą się w analizach danych transakcyjnych pozyskiwanych drogą elektroniczną z kas fiskalnych zainstalowanych w sklepach spożywczych. Przez ostatnie 12 lat zbudowaliśmy reprezentatywną próbę kilku tysięcy sklepów, z których otrzymujemy informacje o każdej pojedynczej transakcji. Dane z próby są odpowiednio ważone tak, aby odzwierciedlały liczebność i strukturę populacji sklepów spożywczych w Polsce. Próba obejmuje sklepy niezależne, spółdzielcze, franczyzowe, a także sklepy należące do zorganizowanych sieci scentralizowanych. Badaniem objęte są zarówno sklepy małoformatowe do 300 m2, supermarkety 301-2500 m2, jak też kioski i saloniki prasowe.