Najlepsze globalne praktyki Top Employers
Koronawirus, który rozprzestrzenił się na całym świecie, i siejąc panikę, wdarł się do firm, wymusił na zarządach szybkie reagowanie na nowe okoliczności. Wiele organizacji certyfikowanych jako Top Employer już na wczesnym etapie rozpoczęło kampanię komunikacyjną oraz wdrożyło konkretne praktyki mające na celu ochronę zdrowia i życia swoich pracowników.
Jako pierwsze z COVID-19 zderzyły się Chiny, które dokładnie 31 grudnia 2019 r. poinformowały Światową Organizację Zdrowia (WHO) o zagrożeniu nowym wirusem. Wiele organizacji rozpoczęło prowadzenie intensywnych kampanii komunikacyjnych, aby na bieżąco informować pracowników zarówno o sposobach zabezpieczenia się przed koronawirusem, jak i o nowej organizacji pracy. Jedna z wiodących firm farmaceutycznych, wykorzystując pocztę elektroniczną i aplikację WeChat (największa w Chinach aplikacja do przesyłania wiadomości), już na wczesnym etapie epidemii ogłosiła politykę dotyczącą przedłużenia wakacji (Chiński Nowy Rok) i zasad dotyczących pracy w domu. Ta szybka, wczesna i przejrzysta komunikacja uspokoiła pracowników i wyeliminowała element niepewności. Zasady dotyczące podróży służbowych zostały poddane przeglądowi, wprowadzono zakaz podróży do obszarów dotkniętych wirusem i zastosowano środki kwarantanny wobec wszystkich pracowników powracających z tych obszarów.
PRACA ZDALNA I PRÓBY ZACHOWANIA NORMALNOŚCI
W ciągu ostatnich pięciu lat byliśmy świadkami wzrostu liczby organizacji zapewniających elastyczne warunki pracy swoim pracownikom. Nowoczesne miejsce pracy potrzebuje nowoczesnych rozwiązań, a efektywność pracowników oceniana na podstawie czasu spędzonego przy biurku powinna należeć do przeszłości.
Globalne wyniki badania Top Employers 2020 pokazały, że wśród ponad 1600 certyfikowanych firm w 119 krajach 93 proc. zapewnia portale edukacyjne ze szkoleniami online, 77 proc. mobilne uczenie się. 70 proc. pracowników zatrudnionych u Top Employers na całym świecie ma dostęp do elastycznych harmonogramów pracy, zaś 55 proc. do telepracy i pracy z domu. Okazało się, że właśnie te firmy, które zadbały o powyższe elementy wcześniej, w dobie pandemii mają narzędzia do sprawnego zarządzania i pomocy pracownikom.
Praca zdalna była już wcześniej powszechną praktyką dla wielu Top Employers, uznaną przez pracowników jako jeden z bardziej pożądanych benefitów. Jednak kiedy praca z domu stała się koniecznością, korporacje musiały upewnić się, że ich infrastruktura jest gotowa do przejścia na ten rodzaj pracy. Działy IT przygotowały wiele rozwiązań, m.in. zwiększono stabilność internetu podczas korzystania z VPN, testowano sprzęt oraz jakość połączeń z różnych lokacji tak, aby w dobie kryzysu jakość komunikacji została zachowana. Standardem dla niektórych Top Employers stało się dostarczenie do domu typowego sprzętu biurowego, np. dużych ekranów czy ergonomicznych krzeseł. Niektóre firmy poszły o krok dalej, oferując dopłaty do abonamentów za domowy internet.
Przejdź do strony wydawnictwa Infor, aby przeczytać cały artykuł: https://sklep.infor.pl/personel-i-zarzadzanie-5-2020.html