Chcesz założyć własny biznes? Jak to zrobić bez kapitału czy własnego magazynu? Nowe możliwości daje sprzedaż w modelu dropshippingowym. Wyspecjalizowane platformy działają tak, że właściciel sklepu nie musi nawet mieć własnej firmy. Dowiedz się, jak to funkcjonuje.
Dropshipping to stosunkowo nowy model sprzedaży. Początkowo był sposobem na to, by usprawnić i ułatwić logistykę. Zyskuje jednak coraz większą popularność, ponieważ znakomicie pasuje do dynamicznie rozwijającego się e-handlu.
Na czym polega dropshipping? Ten model można nazywać sprzedażą z bezpośrednią wysyłką. Dlaczego bezpośrednią? Ponieważ unika się wszystkich pośredników typowych w handlu konwencjonalnym. Produkt zamówiony przez klienta w sklepie internetowym trafia do niego bezpośrednio od dostawcy.
– To oznacza, że prowadząc sklep internetowy nie musimy utrzymywać magazynów i dokonywać hurtowych zakupów, ani martwić się o logistykę. W ten sposób odpada wiele kosztów stałych, a do tego nie zamraża się kapitału w towarze – mówi Krzysztof Grzegorzewski, dyrektor zarządzający platformy dropshippingowej Dropka.pl.
Dziś wielu sprzedawców w Polsce działa w systemie dropshippingowym na allegro czy aliexpressie. Jednak muszą zajmować się wysyłką, płatnościami oraz księgowością i znaleźć sobie rzetelnego dostawcę. Są też portale oferujące w jednym miejscu dostęp do wielu hurtowni dropshippingowych. Ale z punktu widzenia sprzedawców również mają pewne wady. Oferują tylko płatny dostęp lub wymagają opłaty abonamentowej za dostęp do większej liczby dostawców. Poza tym jeśli chcemy otworzyć sklep online na takich portalach, to potrzebna jest działalność gospodarcza. Dotyczy to także regularnego handlu za pośrednictwem popularnych portali aukcyjnych.
W dropshippingu pojawił się jednak nowy trend. Wyspecjalizowane platformy ułatwiają prowadzenie sprzedaży już nie tylko w sensie logistycznym. Sprzedawcy nie muszą nawet prowadzić działalności gospodarczej. Jak to działa?
– Otwierając u nas sklep internetowy, sprzedawca umieszcza w nim towary dostępne na naszym portalu. Płatnościami i księgowością zajmuje się Dropka.pl. Właściciel sklepu nie jest ani właścicielem towaru, ani fizycznie go nie posiada, nie jest też stroną transakcji. Jedynie udostępnia odnośniki do naszych towarów na swojej stronie lub na stronie swojego sklepu, doliczając ustaloną przez siebie marżę. Jego jedyne zadanie to dobór asortymentu i pozyskiwanie klientów – wyjaśnia Krzysztof Grzegorzewski.
Co na to prawo?
Czy pozwala na tego rodzaju działalność? W jaki sposób rozliczać się z urzędem skarbowym? Marże za sprzedane towary za pośrednictwem sklepu na platformie takiej jak Dropka.pl kumulują się na koncie użytkownika. Dochód wypłacany jest mu w formie prowizji. Stanowi przychód z innych źródeł w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 1991 nr 80 poz. 350).
– To znaczy, że użytkownik jest zobowiązany wykazać otrzymany przychód w zeznaniu rocznym i odprowadzić od niego należny podatek dochodowy. Natomiast jeśli chcemy, oprócz towarów dostępnych na Dropka.pl, sprzedawać także własne towary lub tylko własne towary, to zgodnie z przepisami trzeba prowadzić działalność gospodarczą – wyjaśnia Krzysztof Grzegorzewski.
Jak duże jest zainteresowanie takim modelem sprzedaży? Okazuje się, że dla wielu osób w Polce kusząca jest wizja prowadzenia sklepu bez biurokracji związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej.
– Portal dopiero wystartował, ale zainteresowanie jest coraz większe. Otrzymujemy też dużo pytań o to, jak to działa. Przekonują prostota tego modelu i fakt, że nie trzeba inwestować żadnych środków. Wystarczy mieć dobry pomysł i znać się na marketingu – dodaje Krzysztof Grzegorzewski.