Drożyzna na sklepowych półkach przybiera na sile. Inflacja w Polsce złamała kolejną barierę. W kwietniu według danych GUS wskaźnik wzrostu cen wyniósł 12,4%. Już po raz drugi z rzędu okazał się wyższy od prognoz rynkowych. Rozpędzony wzrost cen żywności nie zamierza hamować. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy® autorstwa ASM Sales Force Agency, średnie ceny podstawowych produktów spożywczych wzrosły w kwietniu o 6,2% w porównaniu do ubiegłego roku. Największe wzrosty w ujęciu rocznym wciąż notują produkty tłuszczowe (51%). Znacząco podrożał również nabiał (10%), mięso, wędliny i ryby (6%) oraz używki i piwo (15%).
Tempo wzrostu cen w Polsce ponownie zaskoczyło wszystkich, w tym ekonomistów. Z danych GUS wynika, że ceny towarów i usług konsumpcyjnych w kwietniu 2022 roku wzrosły o 12,4% w skali roku. A w ujęciu miesięcznym o 2%. Choć ceny w Polsce rosną najszybciej od 1998 r. to według prognoz ekspertów w najbliższych miesiącach możemy spodziewać się szczytu inflacyjnej fali.
Średnie ceny produktów wciąż rosną
Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w kwietniu br. wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 241,42 zł. To wzrost o 1,49 zł, czyli 0,62% w porównaniu do marca br. Ponadto między kwietniem a marcem 2022 r. odnotowano wzrosty średnich cen koszyków w 9 na 13 analizowanych sieci sprzedaży. Największe podwyżki miały miejsce w sieci Biedronka (4,16%). Natomiast w ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano w dziewięciu sieciach. Były to min.: Carrefour (7,57%), Biedronka (11,34%) czy E.Leclerc (13,01%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w innej sieci Cash&Carry, w której średnia cena koszyka w kwietniu 2022 r. była wyższa o 51,26 zł niż przed rokiem, tj. o ponad 22%.
Drożyzna nie odpuści – będzie jeszcze drożej
Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 182,98 zł (mniej o 4,15 zł niż w marcu). Natomiast koszyk produktów najdroższych – 333,53 zł (mniej o 2,89 zł niż w marcu). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w kwietniu 2022 r. wyniosła 150,55 zł. Jest ona o 1,26 zł wyższa niż w marcu. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 6,21% z 227,30 zł w kwietniu 2021 r. do 241,42 zł w kwietniu 2022 r. Suma koszyka minimalnego była wyższa o 0,58% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w kwietniu 2022 r. droższy o 13,81% niż w 2021 r.
Najnowsza analiza w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy® wyraźnie potwierdzają dane GUS – z miesiąca na miesiąc jest coraz drożej. Inflacja w Polsce złamała kolejną barierę, w kwietniu ten wskaźnik wyniósł aż 12,4 procent. Ceny żywności w kolejnych miesiącach będą w dużym stopniu decydować o poziomie inflacji, która niestety nadal będzie rosnąć. Sieci handlowe starają się konkurować cenami, walczą o ich maksymalną obniżkę, prowadząc bardzo aktywną politykę w zakresie negocjacji z producentami. Często im się to udaje, bowiem duże sieci handlowe mają w tym zakresie większe możliwości, niż małe sklepy czy handlowcy na targowiskach.
Auchan z koszykiem poniżej 200 zł
Liderem kwietniowego rankingu wciąż pozostaje sieć Auchan. Dodatkowo, po raz pierwszy w 2022 r. cena zestawu analizowanych produktów spadła poniżej granicy 200 zł. W sklepach Auchan średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 199,16 zł. To o 11,13 zł mniej niż najtańszy koszyk w marcu, należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu są znaczące i wyniosły odpowiednio więcej o 17,23 zł (Lidl) i 33,88 zł (Makro).
W kwietniu 2022 roku, już po raz drugi miesiąc z rzędu najdroższa okazała się inna sieć Cash&Carry, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 280,66 zł. Innymi słowy blisko o 41% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan.
Badanie koszyka zakupowego wykazało również, że w kwietniu 2022 r. najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach (232,58 zł). Ceny w kanale e-grocery utrzymały się dokładnie na tym samym poziomie co w marcu br. (253,53 zł).
Produkty tłuszczowe wciąż na szczycie drożyzny
Zestawienie cen kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że w kwietniu 2022 r. względem 2021 r. podrożało 7 kategorii produktów. Należą do nich: produkty tłuszczowe, chemia domowa i kosmetyki, mięso, wędliny i ryby, mrożonki, dodatki, nabiał oraz używki i piwo. Największy wzrost cen w skali roku (51%) odnotowano ponownie w kategorii produktów tłuszczowych. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency wynika, że nabiał podrożał o ponad 10%. Mięso wędliny i ryby oraz dodatki o ponad 6%, a piwo i używki o ponad 15%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen. Jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii słodycze (w kwietniu 2022 r. taniej o 2,34%).
Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy® przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.
Źródło: ASM Sales Force Agency