Niedawno odbył się już VI Kongres Serwisów AGD w Łodzi. Podczas tego wydarzenia, APPLiA – Związek Producentów AGD oraz producentów i importerów AGD (dawniej CECED Polska) potwierdził, że branża AGD ma się dobrze. Pomimo czynników ekonomicznych wpływających na produkcję (wzrost cen energii elektrycznych czy stali), producenci optymistycznie oceniają ostatnie miesiące sprzedażowe.
APPLiA Polska to związek pracodawców AGD, który reprezentuje liderów produkcyjnych, ale i importerów sprzętu gospodarstwa domowego w Polsce. Organizacja stwarza im dobry grunt do funkcjonowania w branży, ale też dostarcza dane i analizy, przedstawiające nasz kraj, jako dobre i przyszłościowe miejsce do inwestycji. Początkowo w ramach CECED Polska funkcjonowało 9 członków, aby dziś APPLiA Polska pracowała z niemal 30-stoma firmami, które reprezentują prawie 100 proc. rynku AGD.
Kongres Serwisów AGD w Łodzi – o czym mówiono?
Podczas wydarzenia goszczono 10 firm z branży AGD, wśród nich: Amica, Beko, BSH (Bosch, Siemiens, Zelmer), Candy, Electrolux, Gorenje, Jura, Samsung, Vorwerk oraz Whirlpool. W hotelu Ambasador Premium, gdzie odbywała się konferencja, członek zarządu oraz dyrektor generalny APPLiA Polska – Wojciech Konecki omówił wkład branży AGD w rozwój unijnej oraz polskiej gospodarki:
– Jesteśmy istotnym graczem i dostarczamy coraz więcej nowoczesnych urządzeń. Tzw. Inteligentne AGD już za kilka lat będzie mocno obecne w naszych domach.
Potwierdzono także informacje o tym, że polska produkcja sprzętu przoduje wśród europejskich krajów – jeszcze niedawno rozwijających się, dziś już rozwiniętych. Dużo mówiono też o prawach konsumenckich, o RODO w branży AGD, a także o F-gazach, czyli substancjach chłodzących, które od około 20 lat zastępują szkodliwe freony. F-gazy są dziś stosowane choćby w pompach ciepłach wykorzystywanych w AGD (np. w suszarkach do ubrań czy zmywarkach). Skupiono się więc na tym, aby poinformować branże i punkty serwisowe o tym, jak pracować z takimi urządzenia, jak je raportować i jakie uprawnienia czy certyfikaty uzyskać. Zainteresowane firmy mogły też w praktyce przekonać się, jak wygląda rejestracja i raportowanie w elektronicznej bazie obrotu z F-gazami w Polsce. Całodzienne spotkanie zakończono statystyczną prezentacją branży AGD wykonaną przez Radosława Maja, koordynatora z APPLiA Polska.
AGD utrzymuje stabilną pozycję, mimo ekonomicznych przeciwności
Wspomniane przeciwności to choćby zakaz handlu w niedziele, presja na ceny wynagrodzeń pracowników czy wzrost cen za energię elektryczną oraz komponentów (głównie stali). Mimo czynników ekonomicznych, według raportu APPLiA Polska – AGD ma się dobrze. Potwierdzają to także liczby: pod kątem wartościowym luty i marzec były r/r dla branży nieco gorsze (łączny spadek sprzedaży o 10 proc.) – jednak już kolejne miesiące pokazały odwrócenie się trendu. Lipiec przyniósł wzrost o 16 proc., a sierpień o 6,4 proc.
Jak informuje APPLiA, dane zebrane wśród producentów potwierdzają powrót koniunktury, czego efektem jest wzrost rynku pod względem ilościowym – o 0,4 proc, a wartościowo o 4 proc. Dostrzeżone wzrosty wartościowe to głównie efekt zmian struktur sprzedażowych sprzętu – coraz więcej konsumentów stawia na modele premium lub te bardziej zaawansowane techniczne. Zwiększa się też świadomość konsumencka co do oszczędności urządzeń i ekologicznej ich eksploatacji. Sprzęty pracujące w klasach A+++ i A++ mimo, że są droższe, w dłuższej perspektywie pobierają mniej prądu, co przekłada się nie tylko na budżet gospodarstwa domowego, ale także wspiera globalną optymalizację zużycia energii.
Zobacz też:
Kuchnia dla każdego, czyli jakie wzornictwo podoba się Polakom?
Trendy sprzedażowe kierują się w stronę nowoczesności
Na sklepowych półkach widać wzrosty cen, jednak to nie przeraża klientów. Chcemy żyć bardziej eko, nowocześniej i stylistycznie – piękniej. Dlatego coraz chętniej wybieramy modele droższe, wyposażone w intuicyjne panele z dotykowym sterowaniem. Dodatkowo dochodzi do tego forma montażu – rośnie rynek dużego AGD do zabudowy. Chętniej więc wybieramy modele płyt indukcyjnych czy ceramicznych, remontując mieszkanie częściej decydujemy się na zabudowane zmywarki w kuchni. Duże znaczenie mają dla nas rozwiązania smart, oferowane dziś przez niemal wszystkich producentów AGD (np. w pralkach, piekarnikach czy lodówkach). Co ważne, APPLiA Polska informuje także, że rośnie sprzedaż w kanale internetowym – obecnie to aż 20 proc. rynku.
Optymistyczne trendy rynkowe potwierdza także polski lider w produkcji i sprzedaży AGD – marka Amica, która w kolejnym okresie sprawozdawczym osiągnęła rekordowe skonsolidowane przychody (za ostatnie cztery kwartały) – 2.774,4 mln PLN. W samej pierwszej połowie bieżącego roku Grupa Amica zaksięgowała 1.319,3 mln PLN przychodów, co oznacza wzrost o 10% w ujęciu rok do roku.
– Nasze nowe produkty i rosnąca liczba kanałów sprzedaży oraz rynków, na których jesteśmy obecni, najlepiej pokazują jak dynamicznie rozwijamy się jako firma. Aktualnie pracujemy nad tym, żeby nasza oferta produktowa była pełna. Na tegorocznych targach IFA w Berlinie (Międzynarodowa Wystawa Elektroniki Użytkowej i Sprzętu AGD) zaprezentowaliśmy nową linię urządzeń AGD do zabudowy – Amica X-type. To nasza odpowiedź na oczekiwania nawet najbardziej wymagających konsumentów, szukających kompleksowych rozwiązań, które pomogą opanować kuchenną codzienność. W Polsce premiera sprzętów odbędzie się na targach Warsaw Home – mówi Piotr Skubel, prezes spółki Amica Handel i Marketing i wiceprezes Grupy Amica.
– W najbliższej przyszłości skupimy się także na wzmocnieniu naszej pozycji w sektorze studiów mebli kuchennych. W związku z tym otworzyliśmy w Poznaniu wyjątkowy w skali kraju showroom, który odgrywa ważną rolę we wsparciu sprzedaży i budowaniu relacji z klientami – dodaje Piotr Skubel.
Zobacz też:
Przemysł AGD w liczbach
Dziś w przemyśle AGD zatrudnionych jest 100 000 osób (pośrednio i bezpośrednio), które wypracowały 21 mld zł (wartość produkcji AGD w Polsce). Co ważne Polska jest wiodącym rynkiem pod kątem wytwarzania sprzętu – w 2017 roku wyprodukowano 26 mln sztuk dużego AGD – jest to 1/3 produkcji w całej Unii Europejskiej. Statystycznie jeden pracownik produkuje rocznie ok tysiąca dużego AGD.
Zobacz też: