Co wspólnego mają ze sobą efekt aureoli, Margaret Thatcher oraz Claire Underwood? To power dressing, czyli sposób ubierania się, który podkreśla profesjonalizm w biznesie. Jakie triki wykorzystują kobiety, aby pokazać, że są właściwą osobą na właściwym miejscu? Poznaj 10 zasad, których przestrzeganie pomoże Ci zawsze wyglądać profesjonalnie.
Ubrania, które nosimy, wpływają na nasz wizerunek i na to, jak postrzegają nas inni. Psychologowie nadali tej zależności nazwę – efekt aureoli, czyli nieświadome przypisywanie określonych cech nowo poznanej osobie na podstawie pierwszego wrażenia (często wynikające z wyglądu i stroju danej osoby). Na szczęście mamy wpływ na to, jak się ubieramy, a co więcej z łatwością możemy wykorzystać zasady power dressingu, aby wywrzeć pozytywne wrażenie na innych.
Power dressing pozwala na podkreślenie kompetencji, dodaje pewności siebie i pomaga podkreślić, że jesteśmy właściwą osobą na danym stanowisku. Historia ubioru uwypuklającego siłę nie jest do końca jasna. Niektórzy uważają, że to Coco Chanel i jej tweedowe marynarki zapoczątkowały ten styl. Inni sądzą, że power dressing istniał już wcześniej. Jednak niezaprzeczalnie prawdziwy przełom nastąpił w latach 70. i 80. Najpierw za sprawą książki „Woman’s Dress for Success” Johna T. Molloy’a, a następnie dzięki Margaret Thatcher – pierwszej kobiecie premier Wielkiej Brytanii.
Dawniej siłę i profesjonalizm podkreślano męskimi garniturami, dodatkowymi poduszkami w marynarkach i dużymi brożkami czy koralami. Teraz większe znaczenie ma zachowanie równowagi pomiędzy kobiecością a męskością. To, jak ubierać się w ramach idei power dressingu można podpatrzeć u kobiet ze świata polityki i biznesu. Ciekawym źródłem inspiracji są również seriale np. House of Cards (Claire Underwood), Suits (Jessica Pearson) czy The Good Wife (Alicia Florrick). Jakie konkretnie modowe triki pomogą wykreować wizerunek silnej kobiety sukcesu?
- Najważniejsze są proporcje figury. Sekretem każdej kobiety sukcesu nie są wyłącznie klasyczne fasony ubrań, ich dobra jakość ani przestrzeganie określonych wytycznych, ale umiejętność dopasowania stroju do własnej figury. Ubrania powinny podkreślać proporcje, korygować mankamenty i uwypuklać atuty sylwetki.
- Spódnica lepsza niż spodnie. Choć wiele lat temu kobiety wywalczyły sobie możliwość chodzenia w spodniach, to spódnica dodaje profesjonalizmu i jest bardziej pożądana w stroju biznesowym. Najlepiej sprawdzi się dopasowana, ołówkowa, o długości lekko za kolano lub do połowy łydki. Koniecznie połączona z wysokimi obcasami.
- Monochromatyczne zestawy ubrań to gwarancja sukcesu. Jeśli przeanalizujemy stroje najbardziej wpływowych kobiet świata zauważymy, że najczęściej noszą one jednokolorowe zestawy. Takie połączenia są eleganckie i chronią przed popełnieniem modowej gafy.
- Tymi kolorami podkreślisz profesjonalizm! W biznesie najpopularniejszym kolorem jest głęboki granat – zawsze wygląda klasycznie, niezależnie od figury czy karnacji. Innymi sprawdzonymi odcieniami są ciemny szary, grafitowy i czarny.
- Tym kolorem podkreślisz swoją pewność siebie! Czerwony jest kolorem władzy, zdecydowania i rywalizacji. W dużej ilości jest niedopuszczalny w biznesie, ale świetnie sprawdzi się jako dodatek. Kobiety najczęściej decydują się na pomalowanie paznokci właśnie na ten kolor.
- Biały i czarny – obalamy mity. Biała koszula najlepiej podkreśla profesjonalizm (nieważne czy połączona jest z czarną, kremową lub szarą spódnicą, czy z ciemnymi jeansami). Czarny (podobnie, jak czerwony) podkreśla zmęczenie, dlatego lepiej nie ubierać czarnej bluzki, kiedy jesteśmy niewyspani. Największy mit dotyczący koloru czarnego – nie wyszczupla.
- Być przyjazną profesjonalistką! Aby podkreślić swoją otwartość na innych, warto założyć coś błękitnego np. koszulę. Kolor niebieski uspokaja, odpręża i wprowadza w pozytywny nastrój. Działa tak zarówno na osobę, która ma go na sobie, jak i na rozmówcę.
- Dodatki mają znaczenie. Strój biznesowy to nie tylko garnitur lub klasyczna sukienka. Proste, skórzane buty i torebka, złota lub srebrna, delikatna biżuteria potrafią dodać elegancji. Warto pamiętać, że na profesjonalny wizerunek wpływ ma całość naszego stroju.
- Nie popełniaj tych błędów! Głęboki dekolt, za małe lub za duże ubrania, zbyt krótka spódnica czy za wysokie obcasy nie są mile widziane na spotkaniach biznesowych. Podobnie jak prześwitujące bluzki czy krzykliwe kolory. Minimalizm w ubiorze jest kluczem do profesjonalnego wizerunku.
- Poza strojem zwróć uwagę na makijaż i fryzurę. Brak lub zbyt mocny makijaż nie są najlepszym rozwiązaniem. Lepiej wykonać pełen make-up, który delikatnie podkreśli urodę. Ułożona i dopracowana fryzura ma ogromny wpływ na całą stylizację. W przypadku długich włosów, trudnych do wymodelowania, lepiej spiąć je w elegancki kok niż pozostawić rozpuszczone.
W ciągu ostatnich 100 lat wygląd kobiet i ich podejście do stroju biznesowego przeszły ogromne przeobrażenia.
Źródło: HRS