19 marca 2025 r. rozpoczął się, organizowany przez Polską Organizację Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN), Kongres Paliwowy 2025 wraz z licznymi partnerami reprezentującymi sektor transportowy. Przedstawiciele biznesu z Polski i pozostałych państw naszego regionu, w dialogu z reprezentantami administracji publicznej i świata nauki, szukają odpowiedzi, co zrobić, by unijna polityka energetyczno-klimatyczna była na właściwej ścieżce oraz jak zdekarbonizować transport, zachowując przy tym bezpieczeństwo energetyczne i konkurencyjność gospodarki oraz nie zwiększając poziomu wykluczenia transportowego.

Kongres odbywa się w kluczowym momencie dla sektora transportowego – decyzje podejmowane w najbliższych latach będą miały istotny wpływ na rentowność firm w Europie Środkowo-Wschodniej. Polska, pełniąca obecnie prezydencję w Radzie UE, podkreśla swoją rolę jako lidera w regionie, zwłaszcza w obszarze dekarbonizacji transportu komercyjnego.

Znaczenie Kongresu Paliwowego podkreśla obecność kluczowych polityków. Zaangażowanie administracji państwowej w dekarbonizację transportu potwierdził sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Stanisław Bukowiec. Pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu wziął udział w strategicznej debacie politycznej.

Call for Action: apel do Komisji Europejskiej o spójną strategię transportową i energetyczną

Przedstawiciele 12 środkowoeuropejskich i krajowych organizacji zrzeszających firmy z sektora paliwowego i transportowo-motoryzacyjnego podpisali wspólny apel do Komisji Europejskiej. Sygnatariusze wzywają do podjęcia pilnych działań w celu uporządkowania sposobu wdrażania polityki klimatyczno-energetycznej w państwach członkowskich oraz podjęcia dodatkowych prac na poziomie unijnym, które zapewnią konkurencyjność gospodarki UE oraz będą chronić najuboższych obywateli. Dokument wskazuje na trzy główne postulaty:

  • ustanowienie spójnej strategii transportowo-energetycznej UE, która umożliwi krajom Europy Środkowo-Wschodniej zwiększenie konkurencyjności i stworzenie równych szans na dekarbonizację transportu, przy zachowaniu neutralności technologicznej i bezpieczeństwa energetycznego;
  • zwiększenie szans na realizację celów Zielonego Ładu poprzez wdrażanie optymalnych działań dekarbonizacyjnych w ramach Clean Industrial Deal;
  • zapewnienie bezpieczeństwa paliwowego poprzez zwiększenie przepustowości infrastruktury rurociągowej, kolejowej i portowej.

Raport roczny POPiHN: 2024 r. pierwszym bez rosyjskiej ropy

Kongres Paliwowy był okazją do zaprezentowania przygotowanego przez POPiHN raportu rocznego „Przemysł i handel naftowy 2024”.

Jedna z najważniejszych informacji dotyczy importu ropy naftowej – 2024 r. był pierwszym od wielu dekad bez ropy naftowej pochodzącej z Rosji. Warto przypomnieć, że w 2005 r. Rosja dostarczała 97%, a jeszcze w 2015 r. – 84% ropy naftowej do krajowych rafinerii. Dzięki skutecznej polityce sankcyjnej dokonał się „przewrót kopernikański” – w 2024 r. głównymi dostawcami surowca były: Arabia Saudyjska (54%), Norwegia (30%) i USA (7%).

Z analizy danych wynika, że wbrew trendom europejskim konsumpcja paliw płynnych w Polsce utrzymuje się w długofalowym trendzie wzrostowym. Raport POPiHN wskazuje, że ogólna krajowa konsumpcja uwzględniająca sześć gatunków paliw płynnych wyniosła ok. 38,7 mln m3 i była wyższa o około 0,7 mln m3 w porównaniu do konsumpcji z 2023 r. Aby zaspokoić popyt, który wzrósł o 1,9% r/r, konieczny był import, którego wolumen wyniósł ok. 15,6 mln m3, czyli o ok. 0,5 mln m3 więcej niż w roku poprzednim. Jednocześnie utrzymany został poziom ok. 40% jego udziału w całości rynku.

Średnia cena detaliczna benzyny EU95 w 2024 r. wynosiła 6,30 zł/l, oleju napędowego 6,39 zł/l, a autogazu 2,88 zł/l. Dane wskazują, że wszystkie paliwa silnikowe cechowały się w 2024 r. stosunkowo stabilnymi cenami.

Struktura rynku dystrybucji paliw pozostaje stabilna. Krajowa sieć stacji paliw w niewielkim stopniu urosła – do 7939 obiektów. Liderem pozostaje Orlen z 1941 stacjami. Nieco większą liczbą, 1993 stacji, dysponują koncerny zagraniczne, a stosunkowo duży udział mają operatorzy niezależni, działający poza sieciami koncernowymi, odpowiedzialni za prowadzenie 2240 obiektów.

Daniel Yergin: w wymiarze globalnym jak na razie nie można mówić o transformacji energetycznej, a jedynie o uzupełnianiu systemu o odnawialne źródła energii

Rolę gościa specjalnego podczas Kongresu Paliwowego pełnił Daniel Yergin, jedna z najbardziej rozpoznawalnych na świecie osób w branży naftowej – m.in. autor bestsellerowej historii przemysłu naftowego „Nafta, władza, pieniądze” („The Prize”), za którą otrzymał Nagrodę Pulitzera, a obecnie wiceprezes S&P Global. W swoim wystąpieniu, realizowanym zdalnie z USA, przedstawił wyzwania stojące przed transformacją energetyczną. Ciekawą obserwacją było wskazanie, że na poziomie globalnym na razie nie doszło do transformacji energetycznej, a zużycie ropy naftowej czy węgla bije kolejne rekordy. Powinniśmy więc, zdaniem Yergina, mówić raczej o uzupełnianiu systemu energetycznego w odnawialne źródła energii („Energy Addition”, a nie „Energy Transition”). Gość specjalny wskazał również, że transformacja energetyczna będzie szczególnie istotnym wyzwaniem dla krajów rozwijających się.

O tym, że mimo wszystko Zielony Ład pozostaje długoterminową strategią rozwoju Europy. mówiła za to Magda Kopczyńska, dyrektor generalna ds. mobilności i transportu (MOVE) w Komisji Europejskiej. Odpowiedzią na zmieniający się kontekst geopolityczny i gospodarczy ma być Clean Industrial Deal, w ramach którego przewidziano już plan mający na celu zwiększyć popyt w sektorze motoryzacyjnym i inwestycje w infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych. Komisja pracuje obecnie również nad planem inwestycyjnym na rzecz zrównoważonego transportu, którego efektem ma być wzrost produkcji paliw syntetycznych, służących przede wszystkim dekarbonizacji transportu lotniczego i morskiego. Plan ma zostać opublikowany jesienią tego roku.

Ważny głos padł również ze strony złotego sponsora Kongresu Paliwowego 2025 – firmy Eurowag. Jej dyrektor generalny i założyciel, Martin Vohanka wskazywał, że:

W debatę dotyczącą transformacji energetycznej zaangażowali się kluczowi gracze sektora paliwowego. Srebrnym sponsorem kongresu został Orlen. W gronie brązowych sponsorów znalazły się bp, PERN oraz Unimot. Przedstawiciele spółek zabrali głos w dyskusji dot. przyszłości branży paliwowej, bezpieczeństwa energetycznego oraz nowoczesnej infrastruktury.

Źródło informacji: Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego

PAP MediaRoom