Moda na żyw­ność ekologiczną nie­ustan­nie rośnie i według szacunków eks­per­tów należy się spo­dzie­wać, że kon­su­men­tów wciąż będzie przy­by­wać. Zwięk­sze­nie świa­do­mo­ści czło­wieka i koniecz­no­ści dba­nia o śro­do­wi­sko natu­ralne jest bar­dzo sil­nym i mocno zauwa­żal­nym obec­nie tren­dem. Ludzie są coraz bar­dziej świa­domi wszel­kiego rodzaju pro­ce­sów, jakie zacho­dzą w śro­do­wi­sku. Pra­gną o nie dbać i chro­nić przed szko­dliwą dzia­łal­no­ścią czło­wieka.

Z badań prze­pro­wa­dzo­nych przez eks­per­tów ze SGGW wyniki, że po pro­dukty bio się­gają naj­chęt­niej kobiety oraz osoby w mło­dym wieku. Przede wszystkim zamiesz­kałe w więk­szych mia­stach. Ponadto osoby posia­da­jące dzieci, o śred­nich lub wyso­kich zarob­kach oraz osoby z kuli­nar­nym zainte­resowaniem. Dodatkowo otwarte na nowo­ści czy ceniące droż­sze pro­dukty „z wyż­szej półki”.

Co zna­czy żywność bio?

Żyw­ność eko­lo­giczna są to pro­dukty spo­żyw­cze upra­wiane na żyznej gle­bie bez uży­cia pesty­cy­dów oraz nawo­zów sztucz­nych w warun­kach sprzy­ja­ją­cych śro­do­wi­sku. Zgod­nie z nor­mami określonymi przez Unię Euro­pej­ską żyw­no­ścią bio są pro­dukty wypro­du­ko­wane w mini­mum 95% w spo­sób eko­lo­giczny.

Pod­stawy pro­duk­cji eko żyw­no­ści:

  • zwie­rzęta muszą być kar­mione pro­duk­tami eko­lo­gicz­nymi bądź z dopusz­czalną domieszką pasz kon­wen­cjo­nal­nych
  • żyw­ność ta nie może być prze­two­rzona gene­tycz­nie (bez GMO)
  • pro­dukty w skła­dzie nie mogą posia­dać sztucz­nych kon­ser­wan­tów, barw­ni­ków czy polep­sza­czy smaku
  • w celu zwięk­sze­nia żyzno­ści gleby sto­suje się pło­do­zmian
  • przy pro­duk­cji nie używa się nawo­zów sztucz­nych

Moda na eko

Sprze­daż zdro­wej żyw­no­ści to obec­nie na świe­cie i także w Pol­sce jedna z lepiej roz­wi­ja­ją­cych się branż. Ludzie mają świa­domość występowania szko­dli­wej che­mii w żyw­no­ści i pra­gną zdrowo się odży­wiać. Nie tylko wege­ta­ria­nie chcą mieć na stole natu­ralne i eko­lo­giczne pro­dukty. Kon­su­menci czę­sto wybie­rają bio pro­dukty przy zmia­nie nawy­ków żywie­nio­wych. Zdrowe orga­niczne pro­duktyto szansa na obni­że­nie ryzyka roz­woju cho­rób cywi­li­za­cyj­nych, nie­któ­rych cho­rób nowo­two­ro­wych. Ponadto to doskonały sposób na dobrą kon­dy­cję orga­ni­zmu i opóź­nie­nie pro­ce­sów sta­rze­nia.

Eko­lo­gia w bizne­sie

Początki roz­woju rol­nic­twa eko­lo­gicznego sięgają lat dwu­dzie­stych XX wieku. Idea ta została stwo­rzona przez rolników, którzy mieli sil­nie zako­rze­nione prze­ko­na­nie, że uprawa ziemi jest przede wszystkim powo­ła­niem. Ponadto jest też rodza­jem misji, a nie zwy­kłym czer­pa­niem zysku. Pro­du­ko­wali oni peł­no­war­to­ściowe warzywa i owoce upra­wiane z posza­no­wa­niem śro­do­wi­ska natu­ral­nego. Rol­nik roz­pro­wa­dzał je w naj­bliż­szej spo­łecz­no­ści, najczę­ściej wśród sąsia­dów. Istotną rolę odgry­wało posza­no­wa­nie ziemi – nawo­że­nie natu­ral­nym kom­po­stem, róż­no­rod­ność upraw i pło­do­zmian, który wła­ści­wie uło­żony podno­sił żyzność danego obszaru

żywność ekologiczna

Marka Farma Świę­to­krzy­ska jest naj­więk­szym w Pol­sce pro­du­cen­tem świe­żej żyw­no­ści BIO, dla któ­rej dzia­ła­nia eko­lo­giczne są priorytetem. Dostrzega się to w każ­dym aspek­cie jej funk­cjo­no­wa­nia. Od pracy w biu­rze, przez pro­wa­dze­nie dzia­łań mar­ke­tin­go­wych, po trans­port i logi­stykę.

Naszą Eko Farmą skła­damy hołd pierw­szym eko­lo­gom. Ich ideę pie­lę­gnu­jemy poprzez sza­cu­nek dla ziemi, miłość do natury, tro­skę o naj­wyż­szą war­tość odżyw­czą wytwa­rza­nych pro­duk­tów. Oraz dzie­le­nie się wie­dzą z zakresu głę­boko poję­tej eko­lo­gii. Wła­śnie dzięki temu nasze warzywa i owoce są bar­dzo wysoko cenione m.in. przez pro­du­cen­tów orga­nicz­nej żyw­no­ści dla nie­mow­ląt, prze­cho­dząc od lat naj­ści­ślej­sze testy z dosko­na­łym wyni­kiem – komen­tuje pre­zes Łukasz Gębka

Pomimo tego, że na Pol­skim rynku pro­dukty eko­lo­giczne są rela­tyw­nie dro­gie to jed­nak zapo­trze­bo­wa­nie na nie stale i sys­te­ma­tycz­nie rośnie. Wartość krajowego rynku żywności ekologicznej przekroczyła w 2020 r. miliard złotych.

*Artykuł powstał we współpracy z Partnerem działu BIO-Biznes – Farmą Świętokrzyską