Moda na żywność ekologiczną nieustannie rośnie i według szacunków ekspertów należy się spodziewać, że konsumentów wciąż będzie przybywać. Zwiększenie świadomości człowieka i konieczności dbania o środowisko naturalne jest bardzo silnym i mocno zauważalnym obecnie trendem. Ludzie są coraz bardziej świadomi wszelkiego rodzaju procesów, jakie zachodzą w środowisku. Pragną o nie dbać i chronić przed szkodliwą działalnością człowieka.
Z badań przeprowadzonych przez ekspertów ze SGGW wyniki, że po produkty bio sięgają najchętniej kobiety oraz osoby w młodym wieku. Przede wszystkim zamieszkałe w większych miastach. Ponadto osoby posiadające dzieci, o średnich lub wysokich zarobkach oraz osoby z kulinarnym zainteresowaniem. Dodatkowo otwarte na nowości czy ceniące droższe produkty „z wyższej półki”.
Co znaczy żywność bio?
Żywność ekologiczna są to produkty spożywcze uprawiane na żyznej glebie bez użycia pestycydów oraz nawozów sztucznych w warunkach sprzyjających środowisku. Zgodnie z normami określonymi przez Unię Europejską żywnością bio są produkty wyprodukowane w minimum 95% w sposób ekologiczny.
Podstawy produkcji eko żywności:
- zwierzęta muszą być karmione produktami ekologicznymi bądź z dopuszczalną domieszką pasz konwencjonalnych
- żywność ta nie może być przetworzona genetycznie (bez GMO)
- produkty w składzie nie mogą posiadać sztucznych konserwantów, barwników czy polepszaczy smaku
- w celu zwiększenia żyzności gleby stosuje się płodozmian
- przy produkcji nie używa się nawozów sztucznych
Moda na eko
Sprzedaż zdrowej żywności to obecnie na świecie i także w Polsce jedna z lepiej rozwijających się branż. Ludzie mają świadomość występowania szkodliwej chemii w żywności i pragną zdrowo się odżywiać. Nie tylko wegetarianie chcą mieć na stole naturalne i ekologiczne produkty. Konsumenci często wybierają bio produkty przy zmianie nawyków żywieniowych. Zdrowe organiczne produktyto szansa na obniżenie ryzyka rozwoju chorób cywilizacyjnych, niektórych chorób nowotworowych. Ponadto to doskonały sposób na dobrą kondycję organizmu i opóźnienie procesów starzenia.
Ekologia w biznesie
Początki rozwoju rolnictwa ekologicznego sięgają lat dwudziestych XX wieku. Idea ta została stworzona przez rolników, którzy mieli silnie zakorzenione przekonanie, że uprawa ziemi jest przede wszystkim powołaniem. Ponadto jest też rodzajem misji, a nie zwykłym czerpaniem zysku. Produkowali oni pełnowartościowe warzywa i owoce uprawiane z poszanowaniem środowiska naturalnego. Rolnik rozprowadzał je w najbliższej społeczności, najczęściej wśród sąsiadów. Istotną rolę odgrywało poszanowanie ziemi – nawożenie naturalnym kompostem, różnorodność upraw i płodozmian, który właściwie ułożony podnosił żyzność danego obszaru.
Marka Farma Świętokrzyska jest największym w Polsce producentem świeżej żywności BIO, dla której działania ekologiczne są priorytetem. Dostrzega się to w każdym aspekcie jej funkcjonowania. Od pracy w biurze, przez prowadzenie działań marketingowych, po transport i logistykę.
– Naszą Eko Farmą składamy hołd pierwszym ekologom. Ich ideę pielęgnujemy poprzez szacunek dla ziemi, miłość do natury, troskę o najwyższą wartość odżywczą wytwarzanych produktów. Oraz dzielenie się wiedzą z zakresu głęboko pojętej ekologii. Właśnie dzięki temu nasze warzywa i owoce są bardzo wysoko cenione m.in. przez producentów organicznej żywności dla niemowląt, przechodząc od lat najściślejsze testy z doskonałym wynikiem – komentuje prezes Łukasz Gębka
Pomimo tego, że na Polskim rynku produkty ekologiczne są relatywnie drogie to jednak zapotrzebowanie na nie stale i systematycznie rośnie. Wartość krajowego rynku żywności ekologicznej przekroczyła w 2020 r. miliard złotych.
*Artykuł powstał we współpracy z Partnerem działu BIO-Biznes – Farmą Świętokrzyską