Wspólny Bilet od jego wprowadznia wybrało już ponad 383 tysiące pasażerów. Uruchomiona w 2018 roku oferta cieszy się stale rosnącą popularnością. Projekt wielu kolejowych operatorów jest szczególnie atrakcyjny dla pasażerów podróżujących na dłuższych trasach pociągami różnych przewoźników.
Wspólny bilet – kto z kim
Wspólny Bilet jest dostępny dla pasażerów od grudnia 2018 roku. Do końca stycznia 2020 roku sprzedano blisko 328 tysięcy biletów, z których skorzystało łącznie ponad 383 tysiące pasażerów. 71% biletów zakupiono w kasach, 29% zaś przez internet, w systemie BILKOM.
Po pierwsze we Wspólnym Bilecie, uczestniczą: PKP Intercity, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, POLREGIO, Koleje Mazowieckie, Koleje Wielkopolskie, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Koleje Małopolskie i Koleje Śląskie. Wspólny Bilet jest dostępny we wszystkich okienkach kasowych przewoźników uczestniczących w tej inicjatywie a na podróże pociągami części przewoźników także w systemie BILKOM.
– Coraz więcej osób wybiera podróż pociągami. Dowodem na to jest liczba pasażerów korzystających z usług kolei. W 2019 r. z pociągów polskich przewoźników skorzystało ponad 335 mln pasażerów, najwięcej od niemal 20 lat. Przekonują ich rosnący komfort podróży coraz nowocześniejszymi pociągami, jak również rozwijająca się oferta. Pasażerowie oczekują przyjaznych rozwiązań, które ułatwią im kupienie biletów i samą podróż. Wspólny Bilet jest właśnie takim rozwiązaniem – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Wygoda Wspólnego Biletu
Dzięki Wspólnemu Biletowi pasażerowie kolei w Polsce mogą kupić w jednym okienku bilet na podróż, w trakcie której przesiadają się do pociągów innych przewoźników, niezależnie od trasy przejazdu. Ponadto cena za przejazd wyliczana jest w oparciu o jedną, nową taryfę, obowiązującą
u wszystkich przewoźników kolejowych, którzy wprowadzili tę ofertę. Taryfa ma charakter degresywny, co oznacza, że sposób naliczenia ceny biletu opiera się na prostej zasadzie: im dalej jedziesz, tym mniej płacisz za kolejne kilometry pokonywanej trasy. Dzięki temu Wspólny Bilet to propozycja szczególnie atrakcyjna dla pasażerów podróżujących na dłuższych trasach oraz wybierających podróże z przesiadkami, realizowane pociągami różnych przewoźników.
Jesteśmy dumni z tak pionierskiego projektu, jakim jest Wspólny Bilet. Współpraca różnych przewoźników ma za zadanie łączyć polską kolej w sprawnie działający organizm. Wszystko po to aby zapewnić pasażerom komfortową i prostą podróż. Co więcej fakt, że do tej pory ponad 383 tysiące podróżnych skorzystało ze Wspólnego Biletu pokazuje, że nasza decyzja o stworzeniu i rozwijaniu tej oferty była słuszna. To produkt, który był potrzebny. W wielu państwach mówiono o potrzebie wprowadzenia wspólnego biletu, my po prostu wprowadziliśmy go – przekonuje Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A.
PKP Intercity koordynatorem
– PKP Intercity nieustannie pracuje nad tym, aby polepszać swoją ofertę i rozbudowywać siatkę połączeń, wychodząc naprzeciw potrzebom podróżnych. Dlatego też duży nacisk kładziemy na integrację naszej oferty z innymi gałęziami komunikacji. Wciąż ponadto rozwijany jest projekt Wspólnego Biletu, którego jesteśmy obecnie koordynatorem. Ma to ogromne znaczenie w kwestii zwiększania dostępności komunikacyjnej. Ponadto dzięki niemu poprawiamy ofertę dla podróżnych oraz zmniejszamy trudności polegające na konieczności zakupu kilku biletów od różnych przewoźników kolejowych – mówi Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.
Po pierwsze inicjatorem wdrożenia Wspólnego Biletu było Ministerstwo Infrastruktury, a od strony technicznej za jego przygotowanie odpowiedzialna jest spółka PKP Informatyka, która zintegrowała proces sprzedaży biletów.
Wspólny Bilet i BLIKOM
A po drugie system sprzedaży BILKOM jest jedynym miejscem w sieci, gdzie pasażerowie mogą zakupić Wspólny Bilet. W styczniu uruchomiliśmy w aplikacji nową funkcjonalność, dzięki której podróżni są informowani za pomocą wiadomości sms lub e-mail o ewentualnym opóźnieniu pociągu, na który mają zakupiony bilet. W pierwszej połowie bieżącego roku za pomocą BILKOM będzie możliwe zaplanowanie podróży „od drzwi do drzwi”, uwzględniając zakup biletów na inne rodzaje transportu, a także wypożyczenie samochodów elektrycznych na dworcach PKP mówi Tadeusz Turzyński, prezes zarządu PKP Informatyka.
Jak pasażerowie korzystają ze Wspólnego Biletu?
W efekcie podróżni ze Wspólnego Biletu najczęściej korzystali na trasach: Zielona Góra – Warszawa – Zielona Góra, Toruń – Wrocław – Toruń, Poznań – Włocławek. Ponad 200 biletów sprzedano na najdłuższe, liczące ponad 1000 km relacje.
Przyszłość Wspólnego Biletu
Dodatkowo w najbliższym czasie planowane jest włączenie do Wspólnego Biletu pozostałych kolejowych przewoźników pasażerskich – Kolei Dolnośląskich i Arriva RP. Ponadto kolejny etap rozbudowy tej oferty
to rozszerzenie jej o przewoźników autobusowych. Ale także o lokalny transport zbiorowy w poszczególnych aglomeracjach.