W czasie pandemii można pobijać rekordy sprzedażowe. O tym, jak SmartLunch dostarczył 6 mln posiłków dla pracowników. Kiedy w pierwszym tygodniu marca ub.r. rozpoczęła się pierwsza fala pandemii, trudno było przypuszczać, że w ciągu kolejnych kilku miesięcy trzeba będzie się mierzyć z nowymi wyzwaniami. Pandemia uderzyła w wielu przedsiębiorców, doprowadzając do upadku biznesów i konieczności zwalniania pracowników. Jednak z każdej kryzysowej sytuacji można wynieść lekcję, która w przyszłości pozwoli lepiej przystosować się do zmian.

Z takiego założenia wyszliśmy również w SmartLunch. Aby przetrwać czas pandemii, zadbaliśmy o właściwe funkcjonowanie w sferze biznesowej. Ponadto w obszarze kapitału ludzkiego, wspierając przy tym klientów w przetrwaniu i rozwoju ich biznesów.

Szybkie dostosowanie do nowych zasad bezpieczeństwa

Na początku pandemii stanęliśmy przed największym sprawdzaniem z odpowiedzialności, z jakim mieliśmy do czynienia do tej pory. Musieliśmy w taki sposób zabezpieczyć dostawy posiłków i zadbać o przestrzeganie norm sanitarnych, aby klienci zaufali nam, że są bezpieczni. Wprowadziliśmy dodatkowe obostrzenia u naszych restauratorów polegające na regularnej dezynfekcji lokali gastronomicznych i pojemników, w których dostarczane są posiłki. Kurierzy zostali zaopatrzeni w środki do dezynfekcji, maseczki i rękawiczki jednorazowe. Aby zadbać o bezpieczeństwo naszych klientów wprowadziliśmy konieczność pozostawiania zamówień w wyznaczonych miejscach przy wejściach do firm.

Pandemia pokazała, że dostawy z zewnątrz są najbezpieczniejszą formą organizacji posiłków. Wśród firm, które zdecydowały się na wdrożenie SmartLunch w czasie pandemii, były również przy wejściach do firm. Pandemia pokazała, że dostawy z zewnątrz są
najbezpieczniejszą formą organizacji posiłków. Wśród firm, które zdecydowały się na wdrożenie SmartLunch w czasie pandemii, były również przedsiębiorstwa, w których do tej pory funkcjonowała kantyna. Wielu pracodawców doszło do wniosku, że trudno będzie zachować reżim sanitarny wśród pracowników korzystających z kantyny. Dla takich firm rozwiązanie, w którym zamówienia przyjeżdżają na wskazaną godzinę w wyznaczone miejsca okazało się najlepszą alternatywą. Zapewnienie ciepłych dań obiadowych dla pracowników w firmie ograniczyło też konieczność wychodzenia w których dostarczane są posiłki. Kurierzy zostali do sklepu w czasie przerwy, a więc sprzyjało zachowaniu bezpieczeństwa.

W czasie pandemii można pobijać rekordy sprzedażowe - okładka magazynu HR Personel&Zarządzanie
W czasie pandemii można pobijać rekordy sprzedażowe

Pomoc dla branży gastronomicznej

Jedną z ważnych inicjatyw prowadzonych przez SmartLunch w czasie pandemii było również wsparcie restauratorów w ramach kampanii #BiznesWspieraGastro. Z powodu pandemii tysiące restauratorów w Polsce stanęło przed decyzją zamknięcia swoich lokali. Postanowiliśmy im pomóc i udostępniliśmy za darmo swoją platformę do zamawiania posiłków, rezygnując z prowizji od sprzedaży. Zdecydowaliśmy, że mając tak duże doświadczenie w branży, możemy wesprzeć restauratorów, zapewniając im stały wolumen zamówień. Wielu współpracujących już z nami restauratorów radzi sobie w obecnej sytuacji głównie dlatego, że zapewniamy im stabilny dochód. Mogą go uzyskać dzięki codziennemu dostarczaniu posiłków do firm.

W restauracjach, które współpracują ze SmartLunch, znajduje zatrudnienie ponad 1300 osób. Wśród lokali gastronomicznych są hotele, sale weselne i bankietowe, które w czasie pandemii są pozbawione jakiegokolwiek źródła dochodu. Utrzymują się tylko ze współpracy ze SmartLunch. Akcja #BiznesWspieraGastro była prowadzona od 1 grudnia 2020 r. do 30 stycznia 2021 r. Jedną z firm, które wsparły restauratorów, było przedsiębiorstwo Nippon Seiki Poland.

– Zdecydowaliśmy się na udział w akcji, ponieważ z jednej strony mogliśmy dać pracownikom benefit, zapewniając im lunch w pracy. Z drugiej strony, wsparliśmy branżę gastronomiczną, która jest jedną z najbardziej poszkodowanych branż w czasie pandemii – mówi Beata Dobrowolska, dyrektorHR w Nippon Seiki Poland.

Pozytywne strony pandemii i ważne lekcje

Pomimo trudnej sytuacji, z jaką zetknęliśmy się w czasie pierwszej fali pandemii, uznaliśmy, że nie możemy czekać, co przy-niesie przyszłość. Zainwestowaliśmy jeszcze więcej środków w działania marketingowe i w edukację naszych klientów. Nasze rozwiązanie szczególnie dobrze wpisuje się w tryb pracy firm produkcyjnych. Tam gdzie przerwy są dokładnie wyliczone i każde opóźnienie produkcji skutkuje ponoszeniem strat. Przedsiębiorstwa, takie jak Geberit Produkcja, Saint-Gobain, Atlas czy Mercedes-Benz Manufacturing nie mogły sobie pozwolić na przestoje podczas pandemii. Pracownicy produkcyjni w dalszym ciągu musieli przychodzić do pracy. Wiele z tych firm zdecydowało się nawet na zwiększenie dofinansowania do posiłków, aby jeszcze bardziej docenić pracowników. Ponadto stworzyć im komfortowe warunki do pracy w czasie pandemii.

Jeszcze rok temu, prawie co tydzień, cieszyliśmy się pobijaniem nowych rekordów w liczbie zamówionych posiłków. Pandemia nie zwolniła tempa naszego rozwoju. We wrześniu 2020 r. przekroczyliśmy próg 5 mln dostarczonych posiłków, w połowie lutego 2021 r. świętowaliśmy już liczbę 6 mln. Skupiliśmy się również na tym, aby jeszcze bardziej podnieść jakość oferowanych posiłków.

Były również trudne momenty, z którymi i my musieliśmy się zmierzyć. Prawie co roku Smart-Lunch był nieodłącznym elementem wigilii pracowniczej w wielu przedsiębiorstwach. W 2020 r. wszystkie spotkania firmowe zostały odwołane. Nawet pomimo chęci zachowania reżimu sanitarnego. Dlatego straciliśmy sporo zamówień na dania wigilijne, jakie zwykle dostarczaliśmy klientom w tym okresie. W czasie pandemii musieliśmy również przeorganizować procesy sprzedażowe. Dotychczas odwiedzaliśmy klientów w firmach, ponieważ to była najlepsza okazja do pokazania działania naszej usługi i zorganizowania degustacji posiłków. Od marca 2020 r. prawie wszystkie spotkania sprzedażowe odbywały się online.

Komunikacja przechodzi do świata online

Relacje interpersonalne to nieodłączny i niezmiernie istotny element ludzkiego życia. W dobie koronawirusa budowanie pozytywnych relacji i skuteczna komunikacja nabrały szczególnego znaczenia zarówno dla pracowników, jak i dla pracodawców. W SmartLunch budowanie relacji służbowych rozpoczyna się już na etapie rekrutacji, gdzie mamy do czynienia z interakcją organizacja – kandydat. Proces rekrutacji to dla osób z działu HR w SmartLunch nie tylko wstępna selekcja pracowników.

Rekordy sprzedażowe a budowanie wizerunku pracodawcy

Rekruter jako osoba reprezentująca organizację oraz jego energia odgrywają w procesie nawiązywania pierwszej relacji z pracodawcą szczególną rolę. Od marca do czerwca 2020 r. wszystkie rozmowy rekrutacyjne prowadzone były w SmartLunch zdalnie. Dla pracowników działu HR, ceniących możliwość spotkań face to face z kandydatami, była to całkiem nowa sytuacja. Jednak nie wpłynęła ona na jakość prowadzonych procesów rekrutacyjnych, które zakończone zostały sukcesem.

Nie jest istotne, czy komunikacja odbywa się za pośrednictwem wiadomości e-mail, czy jest to rozmowa na żywo, rozmowa telefoniczna, poprzez komunikator czy portal społecznościowy – szacunek i pozytywne nastawienie otwierają drzwi do nawiązania dobrych relacji. Budowanie pozytywnych relacji nabiera jeszcze większego znaczenia, gdy rekrutowany kandydat zostanie zatrudniony i rozpoczyna pracę. Musi on bowiem nie tylko poznać zespół, ale i efektywnie w nim funkcjonować. Co wiąże się z koniecznością konstruktywnego komunikowania się. W czasie pandemii proces wdrożenia nowego pracownika w SmartLunch jest dopasowany do panujących warunków oraz odgórnie wprowadzonych obostrzeń. Zadbano o to, by nowi pracownicy czuli się bezpiecznie podczas procesu onboardingu, dlatego prowadzono go zdalnie. Nowe osoby, które rozpoczęły pracę w pierwszych miesiącach pandemii przyswajały wiedzę zdalnie przy wsparciu pracowników działu HR. Ponadto również nawiązywały pierwsze relacje z członkami własnego i innych zespołów.

Zapraszamy do przeczytania całego artykułu: W czasie pandemii można pobijać rekordy sprzedażowe

Źródło: HR Personel&Zarządzanie