Dla polskich firm wciąż najważniejszy jest zysk, później długo nic – przyznają przedsiębiorcy. Tylko w deklaracjach widzą potrzebę wyznaczania i realizację pozabiznesowych celów. Jak wynika z badania Rzetelnej Firmy przeprowadzonego wśród właścicieli firm, ponad połowa badanych (57,6 proc.) twierdzi, że przedsiębiorstwa powinny wdrażać zasady społecznej odpowiedzialności biznesu, a więc poza celami zarobkowymi, wyznaczać także dodatkowe.

Według 49,3 procenta przedsiębiorców, polskie firmy kierują się tylko chęcią szybkiego zarobku i nie interesuje ich nic innego. Z kolei 42,5 procent ankietowanych twierdzi, że jest zupełnie odwrotnie. Ich zdaniem, biznesmeni w Polsce dbają nie tylko o własne interesy, ale patrzą na firmę kompleksowo, pamiętając o satysfakcji klienta, działaniach proekologicznych, czy akcjach charytatywnych.

Niespełna połowa przedsiębiorstw, która uważa, że stosuje dobre praktyki biznesowe to wciąż mało. Wyniki badania Rzetelnej Firmy potwierdzają, że jeszcze wiele firm nie rozumie dlaczego tak ważne jest prowadzenie biznesu społecznie odpowiedzialnego. Słuchanie otoczenia, może przynieść wymierne korzyści, bowiem rozwijając swoje relacje z interesariuszami, dostawcami, czy środowiskiem lokalnym – podnosimy wartość przedsiębiorstwa. Co w efekcie przynosi zysk – przekonuje Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy. – Musimy jednak pamiętać, że jednorazowa akcja charytatywna, czy wyjazd integracyjny pracowników nie wystarczą. Aby być społecznie odpowiedzialnym, strategia CSR musi być wpisana w długofalowe plany firmy, za czym idą solidne procedury, mierniki efektywności, ale też stały dialog ze wszystkimi interesariuszami – dodaje Sokołowski.

Niestety, jak wynika z badania, sensu w dbałości o relacje biznesowe czy pracownicze, nie widzi 14 procent badanych, pozostałe 28 procent nie opowiada się po żadnej ze stron.

W badaniu Rzetelnej Firmy Polscy biznesmeni zostali poproszeni o wskazanie wartości, które ich zdaniem powinny mieć największą wartość. Najczęściej wskazywali na troskę o jakość usług i satysfakcję klientów. Na drugim miejscu jest według nich wiedza i profesjonalizm, a na trzecim uczciwość i przejrzystość. Właściciele firm uznają też takie wartości jak elastyczność, szacunek do otoczenia, pasja i zaangażowanie. Dla najmniejszej liczby przedsiębiorców wartością w prowadzeniu biznesu jest pomoc słabszym, konkurencyjność, działanie na rzecz środowiska lokalnego czy patriotyzm oraz wspieranie krajowej gospodarki.

Martwi mnie jednak dopiero trzecie miejsce uczciwości i przejrzystości w biznesie. Wynik ten potwierdza, że w kwestii kapitału społecznego, jak i zaufania jest jeszcze wiele do zrobienia – dodaje Sokołowski.

Niestety, Polska jest państwem o jednym z najniższym wskaźników zaufania na Starym Kontynencie. Z opinią, że „większości ludzi można ufać”, zgadza się jedynie 15,9 proc. Polaków (według badań European Social Survey). W porównaniu z państwami o rozwiniętej gospodarce rynkowej wypadamy bardzo słabo. W krajach skandynawskich, Szwajcarii, Holandii czy Irlandii deklarację o zaufaniu do innych składa co najmniej połowa obywateli.

NAJWAŻNIEJSZE WARTOŚCI W BIZNESIE

1. Troska o jakość, satysfakcję klientów

2. Wiedza, profesjonalizm

3. Uczciwość, przejrzystość

4. Elastyczność,umiejętność dostosowania się do zmian rynkowych

5. Zaangażowani, pasja, radość z pracy

6. Szacunek dla otoczenia, ludzi

7. Patriotyzm, wspieranie krajowej gospodarki

8. Działanie na rzecz środowiska lokalnego

9. Konkurencyjność, zwyciężanie na rynku

10. Pomoc słabszym

Rzetelna Firma