41% przedsiębiorców z sektora MŚP uważa, że to właśnie podmioty ze sfery publicznej są rzetelne – wynika z badania „Rzetelność branżowa” przeprowadzonego przez Keralla Research dla Rzetelnej Firmy, czyli programu działającego pod patronatem Krajowego Rejestru Długów. Polscy przedsiębiorcy zwracają także uwagę, że rzetelność ich kontrahentów zmienia się w czasie.
Rzetelny czyli jaki?
Większość (91,3%) właścicieli polskich firm przyznaje, że rzetelny kontrahent to taki, który terminowo wywiązuje się ze swoich zobowiązań co więcej trzyma się ustaleń. Dla pozostałych badanych, rzetelny to ten, który w ogóle płaci, nawet, jeśli przekracza terminy płatności (3,3%) czy informuje o swoich problemach – nie unika kontaktu (2,7%).
– Blisko co trzeci przedsiębiorca w odpowiedzi na pytanie, co trzeba zrobić, aby zasłużyć na miano rzetelnego, odpowiada „wystarczy płacić terminowo”. Takim sektorem gospodarczym w opinii właścicieli polskich firm są właśnie państwowe jednostki budżetowe – mówi Andrzej Kulik, ekspert Rzetelnej Firmy.
W ocenie przedsiębiorców na miano rzetelnego kontrahenta zasługuje także ten, który nie unika kontaktu w razie trudności finansowych (25,3%), a także uprzedza o problemach (11,7%), jest lojalny wobec kontrahentów (6%) czy wywiązuje się z umowy (5,4%).
Rzetelność nie trwa wiecznie
Ponad siedmiu na dziesięciu przedsiębiorców uważa, że rzetelność kontrahenta zmienia się w czasie. Ponadto uważają, że kontrahent, który był dobrym płatnikiem, może przestać regulować zobowiązania przez to, że ktoś inny mu nie zapłacił.
– Badania KRD pokazują, że ponad połowa (56,1 procent) przedsiębiorców przyznaje, że na ich zdolność do regulowania zobowiązań wpływa brak płatności. – przyznaje Andrzej Kulik.
Blisko połowa badanych mówi, że często na zmianę rzetelności danej firmy wpływa sam rynek a także zachowania innych. Kiedy właściciele firm zauważają, że inni kredytują swoją działalność ich kosztem – sami też zaczynają to robić. 46% przedsiębiorców uważa, że na zmianę postawy rzetelności wpływa sezonowość danej firmy, zmiany przepisów czy konkurencja.
Poznasz nierzetelnego po czynach jego
Wiele firm (89%) uważa, że nierzetelny kontrahent jest trudny w kontaktach. Prawie jedna trzecia ankietowanych mówi, że nierzetelny kontrahent unika zobowiązań pisemnych. Zachowania, jakie według przedsiębiorców świadczą o tym, że kontrahent nie działa fair, to także niechęć do dostarczenia dokumentów finansowych (23,3%). Również są to zmiana ustaleń w trakcie kontraktu (22%) czy naleganie na zaliczkę przed rozpoczęciem współpracy (11%). Przedsiębiorcy uznają także, że nierzetelny płatnik to taki, który zalega z zapłatą należności od 15 do 30 dni (39%).