Samochody przestają być oznaką prestiżu. Wybierając pojazd, na pierwszym miejscu szukamy funkcjonalności i wygody, a nie konkretnych marek. Najbardziej poszukiwanymi samochodami są obecnie nie SUVy czy uterenowione kombi, a niewielkie pojazdy z segmentów B lub C. Dla polskich kierowców coraz ważniejsze są użyteczność i bezpieczeństwo, jakie daje auto. Posiadanie samochodu na własność nie jest już tak ważne.
Jakie auta Polacy kupują najchętniej?
Od stycznia do września 2022 toku największy udział w łącznej sprzedaży (wynajem długoterminowy, leasing i zakup za gotówkę) w Automarket.pl miały: Opel Astra (7,3%), Hyundai i30 (5,8%) i Opel Insignia (4,1%). Ponadto Skoda Octavia (3,8%) i Hyundai Tucson (3,3%). W pierwszej dziesiątce znalazł się również jeden model Toyoty i jeden model Volkswagena, po dwa modele Opla i Hyundaia i aż 4 modele Skody. Pośród 10 najpopularniejszych aut najwięcej było kompaktów z segmentu C i aut miejskich z segmentu B.
Co ciekawe, na liście najchętniej kupowanych samochodów nie ma żadnego BMW czy Audi, chociaż modele tych marek pojawiały się w czołówce najczęściej kupowanych aut w przeszłości. Warto zwrócić uwagę, że określenia „segment B” czy „auta miejskie” mogą być nieco mylące, bo te samochody stają się coraz bardziej przestronne . Na przykład pierwszy Opel Astra z 1991 roku miał długość 4050 mm, a wersja z 2019 roku ma już 4658 mm. To o ponad pół metra więcej.
Mniejsze samochody szybciej się sprzedają
Według danych Automarket.pl średni czas dostępności jednego egzemplarza na platformie to 1,5 miesiąca. Są jednak takie modele, które na znalezienie nabywcy potrzebują jeszcze mniej czasu, już około 1 miesiąca. Należą do nich Fiat 500, Skoda Fabia i Hyundai Tucson. Dwa pierwsze zaliczane są do grona niewielkich, miejskich modeli. Natomiast Hyundai jest dużym suvem, ale raczej nie należy do kategorii aut ekskluzywnych. Pragnienie prestiżu ustępuje dzisiaj potrzebie wygody, funkcjonalności czy niezawodności. Przy wyborze samochodu używanego, ważne jest też pewne pochodzenie samochodu i dokładnie sprawdzony stan techniczny.
Coraz liczniejsze są głosy, że prestiż samochodu odgrywa mniejszą rolę przy wyborze konkretnej marki i modelu. Chociaż respondenci wciąż zwracają uwagę na wygląd zewnętrzny samochodu, to jednak nie jest to kluczowy czynnik przy wyborze auta. Najbardziej liczy się wyposażenie i ergonomia wnętrza, bo to z tym kierowcy stykają się na co dzień jako użytkownicy samochodu. Kluczowe są więc dla nich komfort i samopoczucie podczas użytkowania pojazdu. Wybierają samochód dla siebie, nie dla innych. Podczas podejmowania decyzji nie kierują się zatem chęcią podniesienia prestiżu, ale względami praktycznymi.
Coraz więcej kierowców dostrzega zalety wynajmu długoterminowego, ponieważ kwestia własności pojazdu, którym się poruszają, przestaje odgrywać istotną rolę. Samochód ma być po prostu niezawodnym środkiem transportu, który zabierze ich w dowolne miejsce i w dowolnym momencie, bez konieczności dzielenia się nim z innymi osobami.
Źródło: Automarket.pl