Jakie auta najchętniej wybierają przedsiębiorcy? Przedsiębiorcy cenią sobie sprawdzone od lat marki i modele samochodów. 78 proc. przedsiębiorców poszukuje nowego auta, ale aktualna sytuacja powoduje, że skupiają się na rynku wtórnym. Ponad połowa przedsiębiorców decyduje się na pojazdy w wieku 4-5 lat, a tylko 12 proc. na roczne auta. Najpopularniejszym modelem wśród przedsiębiorców jest nowa Toyota Corolla. Ciekawą alternatywą staje się wynajem pojazdu – już 7 proc. przedsiębiorców korzysta z tego rozwiązania.
Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) od początku 2022 roku zarejestrowano w kraju niewiele ponad 212 tys. nowych samochodów osobowych. To o 12,3 proc. mniej niż w analogicznym czasie ub. roku. Tylko w czerwcu br. liczba wydań nowych aut zmniejszyła się o 8,5 proc. r./r.- nabywcy indywidualni zarejestrowali ich łącznie 11,5 tys. Instytucjonalni zaś 28,1 tys. sztuk. Przedsiębiorcy stanowią ponad 70 proc. rynku, ale i tak liczba dokonanych przez nich rejestracji była o 15,2 proc. niższa niż przed rokiem. Utrzymujące się spadki mają przede wszystkim związek z dostępnością samochodów po ograniczeniach związanych z brakiem półprzewodników oraz m.in. części produkowanych w Ukrainie.
BMW rośnie o 8,4 proc., ale Cupra prawie 30 razy szybciej!
Jak wynika z danych PZPM wśród pięciu najczęściej rejestrowanych przez przedsiębiorców marek nowych aut jedynie BMW i Hyundai odnotowały w czerwcu wzrost wydań w ujęciu r./r. – odpowiednio o 8 i 3 proc. Największe redukcje były udziałem Skody (-18,1 proc.), mniej rejestracji odnotowała też pierwsza w rankingu Toyota (-10,4 proc.). Spośród 20 najczęściej wydawanych na REGON pojazdów największy, blisko 58 proc. spadek zanotował Seat. Z kolei najsilniejszy wzrost stał się udziałem jego siostrzanej marki… Cupra, która w ciągu roku zwiększyła swój udział w rynku aż o 244 proc.
Osoby prowadzące działalność gospodarczą wciąż chętnie wybierają modele azjatyckich marek. Najpopularniejszą Toyotę Corollę, w czerwcu 2022 roku zarejestrowano w ilości ponad 1728 sztuk. O 12,9 proc. więcej niż przed rokiem. Duży spadek odnotowała Skoda Fabia (- 43 proc.).
Używane z konieczności, online z wyboru
Badania platformy Automarket.pl „Profile klientów indywidualnych kupujących samochody osobowe w Polsce” pokazują, że 78 proc. przedsiębiorców poszukuje wyłącznie nowego samochodu. 21 proc. z nich bierze pod uwagę zarówno nowy, jak i używany pojazd. Aktualna sytuacja na rynku motoryzacyjnym powoduje, że osoby prowadzące działalność gospodarczą muszą w większym stopniu skupić się właśnie na rynku wtórnym. I tak największym obecnie zainteresowaniem cieszą się pojazdy wyprodukowane w roku 2017 – kupuje je 27 proc. przedsiębiorców. Popularne są również auta trzy- i czteroletnie – odpowiednio 13 i 26 proc. A samochody wyprodukowane w 2021 stanowią wybór jedynie 12 proc. klientów.
Według badania co drugi przedsiębiorca korzysta z leasingu. Prawie co czwarty finalizuje zakup za gotówkę, 14 proc. wybiera formułę mieszaną (gotówka/kredyt). 7 proc. wynajem długookresowy, który zwiększa swój udział wśród modeli finansowania. W tym ostatnim przypadku rosnącą rolę odgrywa możliwość załatwienia wszelkich formalności przez Internet. Przedsiębiorcy, szczególnie z dużych aglomeracji, coraz chętniej korzystają z możliwości wynajmu auta online. W tym przypadku, w zdecydowanej większości wybierają pojazdy używane. Na nowe decyduje się jedynie 12 proc. z nich.
Wpłata 0 proc. i najchętniej na 3 lata
Bez względu na to, czy osoby prowadzące działalność gospodarczą wynajmują auto online, czy stacjonarnie, decydują się głównie na marki: Opel – robi tak 15 proc. z nich, Hyundai (13 proc.) oraz Skodę (9 proc.). Toyota jest z kolei wybierana przez 6 proc. zainteresowanych.
33 proc. przedsiębiorców decyduje się na umowy 3-letnie. Porównywalna liczba wybiera termin roczny, a tylko 9 proc. jest zainteresowanych użytkowaniem pojazdu przez 48 miesięcy. Jednocześnie 1/3 właścicieli firm, którzy wybierają wynajem, nie wnosi opłaty wstępnej, decydując się tym samym na nieco wyższe, miesięczne koszty abonamentu.
*Badanie „Profile klientów indywidualnych kupujących samochody osobowe w Polsce” przeprowadzone przez Kantar Polska, metodą wywiadów CAWI na grupie 1233 osób.
Źródło: PKO Leasing