Po obrady rządu trafia projekt ustawy, zakładającej powołanie tzw. sieci szpitali. Po wejściu jej w życie upaść może kilkaset szpitali publicznych, głównie powiatowych, wydłużą się kolejki pacjentów, a około 20 tys. pracowników będzie musiało zmienić pracę, szpitale prywatne upadną lub będą leczyły tylko odpłatnie.
MIT 1
Szpitale poza siecią nie zostaną zlikwidowane.
FAKT
Szpitale, które nie otrzymają kontraktu, będą mogły starać się o finansowanie w drodze konkursu. Na ten cel zostanie około 9% całości środków przeznaczonych na szpitale. Skoro przy dzisiejszym budżecie szpitale zadłużają się, to obcięcie finansowania oznacza dla nich konieczność zamknięcia placówki.
MIT 2
Projekt nie różnicuje placówek na publiczne i prywatne.
FAKT
Przyjęcie kryteriów posiadania dwuletniego kontraktu oraz obowiązek posiadania umowy na SOR/izbę przyjęć wyklucza wszystkie nowe placówki oraz te, które nie posiadają umowy na SOR/izbę przyjęć. W większości są to placówki prywatne. Do tej pory nowiem NFZ nie chciał podpisywać oddzielnych umów na prowadzenie izby przyjęć (choć faktycznie wszystkie szpitale ją mają) przy placówkach prowadzących leczenie w trybie planowym.
MIT 3
Sieć szpitali pozwoli na lepszą i całościową opiekę.
FAKT
Poprzez przeniesienie opieki specjalistycznej do szpitali dojdzie wyłącznie do przesunięcia kolejki w inne miejsce. Projekt nie zakłada wzrostu finansowania, które jest niezbędne przy wprowadzaniu tak głębokiej zmiany. Poza tym usunięcie części placówek, spowoduje konieczność „przejęcia” pacjentów przez placówki, które znajdą się w sieci. Te skutki zostały w projekcie zmian pominięte.
MIT 4
Ryczałt dla szpitali to stabilność finansowa.
FAKT
Podmioty włączone do sieci, otrzymają finansowanie „z góry” i będą mogły je przeznaczać na bieżące cele, niezależnie od liczby przyjętych pacjentów. Jest to odwrócenie zasady dotyczącej ważności pacjenta na rzecz ważności placówki.
MIT 5
Sieć szpitali obejmie kluczowe placówki.
FAKT
Projekt zakłada objęcie siecią nawet placówki powiatowe, sztywno określając zakres usług, które mogą wykonywać. Jest on niezależny od epidemiologii i potrzeb zdrowotnych społeczności lokalnych.
MIT 6
Projekt dotyczący sieci szpitali oparto na analizach
FAKT
Żaden z przepisów nie wskazuje, aby organy podejmując decyzję o objęciu określonego podmiotu zabezpieczeniem brały pod uwagę mapy potrzeb zdrowotnych, analizy wskazujące na liczbę wykonanych świadczeń, przeżywalność, wiek sprzętu czy inne wskaźniki jakościowe.
MIT 7
Rozproszenie specjalistyki naraża pacjentów na utrudnienia, jeżeli chodzi o dostęp do kompleksowego leczenia.
FAKT
Brak kompleksowej opieki nie wynika z rozproszenia umów z NFZ, ale ze sposobu finansowania leczenia, gdzie płaci się za wykonaną procedurę. Tego projekt nie zmienia. Zatem nadal trzeba będzie oddzielnie zapisywać się do poszczególnych specjalistów.
Autor: Dr Dobrawa Biadun, ekspert Konfederacji Lewiatan