Ekspansja międzynarodowa szansą dla polskich producentów. Kryzys gospodarczy wywołany pandemią Covid-19 zaburzył działalność przedsiębiorstw. Wynika to w dużej mierze z wprowadzonych w większości krajów restrykcji dotyczących ograniczenia kontaktów międzyludzkich. Istnieją jednak branże, które w obliczu światowego kryzysu rosną w siłę dzięki internacjonalizacji działalności. Co więcej, według danych OECD, polskie przedsiębiorstwa produkcyjne coraz śmielej wchodzą na zagraniczne rynki.
Szansa do wykorzystania
Obecnie wszyscy przedsiębiorcy doświadczają zmian gospodarczych i jednocześnie szukają rozwiązań dopasowanych do obecnej rzeczywistości. Firmy weryfikują dotychczasowy model prowadzenia działalności, zmieniają styl działania, szukają nowych rynków i kanałów dystrybucji. Stale rośnie liczba eksporterów, a wśród nich znaczący udział zdobywają małe i średnie przedsiębiorstwa.
Ekspansja na rynki zagraniczne jest, zdaniem ekspertów, ogromną szansą dla polskich przedsiębiorców. Ci zaś wykazują duże zainteresowanie możliwościami, jakie ze sobą niesie działalność poza granicami kraju. Co ciekawe, pomimo pandemii, polscy eksporterzy patrzą na rok 2021 z optymizmem. Ponad połowa z nich zakłada, że w 2021 roku liczba sprzedawanych zagranicą produktów nie ulegnie zmianie. Ponadto 38% przewiduje nawet jej wzrost.
Ekspansja międzynarodowa i polskie hity eksportowe
Polska to kraj o bogatym i wciąż rozwijającym się katalogu hitów eksportowych. Dysponuje dobrami podbijającymi światowe rynki w różnych grupach produktów. Z raportu „Transformacja polskiego eksportu – 30 lat wzrostu i co dalej?” Polskiego Instytutu Ekonomicznego wynika, że największą popularnością cieszą się dobra zaawansowane technologicznie (telewizory, sprzęt AGD, aparaty słuchowe, akumulatory litowo-jonowe, autobusy elektryczne) oraz dobra tradycyjne (artykuły rolno-spożywcze, meble, drzwi, okna). Za potencjalne przyszłe specjalizacje eksportowe Polski, określone na podstawie teorii produktów oraz założeń nowej ekonomii strukturalnej, analitycy PIE uznają maszyny przemysłowe, urządzenia produkcyjne, chemię przemysłową i organiczna czy urządzenia specjalistyczne.
Polskie firmy w 2020 roku najczęściej szukali partnerów biznesowych w Hiszpanii, Czechach, Grecji, Belgii i Wielkiej Brytanii. Natomiast zagraniczni kontrahenci najchętniej nawiązywali współpracę z przedsiębiorcami z Korei Pd., Włoch, Hiszpanii, Brazylii i Portugalii. Rozwój polskiego eksportu to przede wszystkim zasługa wzrostu znaczenia polskich firm na arenie międzynarodowej i elastycznego wkomponowania się ich produkcji w globalne trendy.
Za przykład może posłużyć firma Krynica Vitamin – jeden z największych polskich producentów napojów bezalkoholowych, niskoalkoholowych i środków do dezynfekcji. Wiosną 2020 roku Krynica Vitamin rozpoczęła współpracę z amerykańskim kontrahentem, realizując produkcję napojów energetycznych. Podpisanie kontraktu z amerykańskim producentem zaowocowała podpisaniem kolejnej umowy, tym razem z europejską spółką zależną kontrahenta. Jak mówi prezes spółki Piotr Czachorowski – ”Dostawa puszki na koniec świata to koszt rzędu 2-3 centów. Nie ma dla nas barier geograficznych”.
Dzięki tej współpracy Krynica Vitamin dostarcza napoje energetyczne do USA, Australii, Chile, Nowej Zelandii oraz na rynek europejski. Wartość prognozowanych przychodów z pierwszych zamówień to około 10 mln zł.