O tym, jak otworzyć restaurację napisano już wiele książek. Przyszli restauratorzy bez trudu odnajdą porady specjalistów, którym udało się osiągnąć sukces w branży gastronomicznej. Dużo trudniej znaleźć wskazówki, które pomogą skutecznie walczyć o klientów poszukujących ofert on-line. Przedstawiamy pięć zasad tworzenia skutecznej i atrakcyjnej dla odbiorców strony internetowej.
Jeden: Strona skrojona na miarę
Bez względu na to, czy prowadzimy małą i przytulną restaurację na obrzeżach czy duży lokal w centrum miasta, bardzo ważny jest klimat wypełniający wnętrze. To on buduje atmosferę i przyciąga klientów. Odpowiednio dobrane menu, wystrój a nawet muzyka, której słuchają goście podczas jedzenia powinny harmonijne ze sobą współgrać. – Strona internetowa działa niczym witryna, przez którą zaglądamy do restauracji, nie może więc odbiegać od wizerunku samego lokalu – mówi Anna Muras, prezes zarządu UpMenu. – Klienci, którzy odwiedzają restaurację nie tylko ze względu na pyszne jedzenie, ale również na niepowtarzalny klimat, chętniej skorzystają z odpowiednio skomponowanego serwisu.
Dwa: Klient nasz pan
To odwieczna zasada handlu. Planując stworzenie witryny internetowej restauracji musimy wziąć pod uwagę przede wszystkim potrzeby jej odbiorców. Polacy coraz chętniej wykorzystują urządzenia mobilne do łączenia się z internetem. Strona powinna więc być dostosowana do ekranów o różnej rozdzielczości. Z tego samego powodu ważna jest jej prostota. Zbyt duża ilość zakładek czy podstron, które trzeba otworzyć, może sprawić, że klient wybierze inną ofertę. Warto także rozważyć stworzenie dedykowanej aplikacji, przy użyciu której klienci będą mogli nie tylko zamawiać jedzenie, ale również np. dzielić się swoją opinia na temat lokalu – Restauratorzy powinni zadbać o dostępność różnych form płatności – mówi Anna Muras z UpMenu. – W naszym kraju nadal najczęściej płacimy gotówką, lecz coraz większe znaczenie zyskują alternatywne formy płatności, zwłaszcza te związane z urządzeniami mobilnymi.
Trzy: Menu – serce każdej e-restauracji
Na stronie internetowej restauracji to właśnie menu znajduje się w centrum uwagi klienta. Powinno ono być łatwo dostępne i czytelne. Nie może też być zbyt rozbudowane, może to bowiem zniechęcić mniej zdecydowanych smakoszy. Stare powiedzenie mówi, że je się oczami, dlatego projektując wirtualne menu restauratorzy powinni zadbać o profesjonalne zdjęcia oferowanych potraw. W ten sposób nie tylko zachęcimy klientów, ale również unikniemy potrzeby tworzenia długich opisów, które bywają kłopotliwe dla osób korzystających z mobilnych wersji serwisu.
Cztery: Niezawodność na wagę złota
W restauracji nikt z nas nie lubi czekać zbyt długo na zamówienie. Wzbudza to zdenerwowanie i nawet doskonała kuchnia nie zawsze jest w stanie zatrzeć złe wrażenie. Dokładnie tak samo wygląda sytuacja w przypadku stron internetowych. Witryny, które długo się otwierają lub zacinają, powodują zniecierpliwienie. Bardzo ważna jest też kwestia bezpieczeństwa. Pod tym względem stanowimy bardzo świadomą grupę użytkowników wirtualnych sklepów. Z raportu Polak lubi zakupy w internecie wynika, że 96% internautów korzysta jedynie ze sprawdzonych serwisów internetowych oraz przed zakupem poszukuje informacji o ich wiarygodność. – Strona restauracji również nie może budzić żadnych wątpliwości – mówi Marcin Muras, dyrektor ds. rozwoju technologii w firmie UpMenu. – Dotyczy to zarówno oferty restauracji, jak i samej witryny, która jest narażona na atak różnego rodzaju wirusów. Jeśli cokolwiek zaniepokoi klienta, ten najprawdopodobniej wybierze inną, w pełni bezpieczną ofertę.
Pięć: Komunikacja kluczem do sukcesu
Książka skarg i zażaleń to relikt minionej epoki. Opinie klientów nadal jednak są dla restauratorów niezwykle ważne. To one budują renomę lokalu i wpływają na liczbę gości. Dane dostarczone przez OpenCard wskazują, że wybierając restaurację jeden na czterech klientów kieruje się opinią znajomych. 16% gości sprawdza również komentarze w internecie. – Sieć internetowa to idealna platforma komunikacji, oferująca szeroki wachlarz rozwiązań dopasowanych do naszych potrzeb – twierdzi Anna Muras z UpMenu. – Oprócz witryny internetowej warto rozważyć również wykorzystanie portali społecznościowych czy narzędzi takich jak newsletter, informujący o promocjach czy nowościach. Dwustronna komunikacja pozwala skutecznie walczyć o uwagę gości oraz reagować na ich potrzeby i uwagi. Klienci, którzy poczują, że ich opinia jest ważna, chętniej skorzystają z naszej oferty.