Mimo apeli organizacji przedsiębiorców (m.in. Lewiatana, PSEW i Związku Banków Polskich), Senat nawet nie głosował poprawki wprowadzającej okres przejściowy, w uchwalonej ustawie o Odnawialnych Źródłach Energii. Pracodawcy proponowali, aby w ciągu pierwszych 3-6 miesięcy obowiązywania systemu aukcyjnego, nowi wytwórcy nadal mogli jeszcze wchodzić do systemu zielonych certyfikatów, co zapobiegłoby co najmniej kilkumiesięcznej luce w inwestycjach – podkreśla Konfederacja Lewiatan.
W Senacie wypracowano kompromis ze stroną rządową dotyczący mikroenergetyki prosumenckiej. Prosumenci, zgodnie z przyjętą poprawką senatorów z PO, będą mogli sprzedać nadwyżki energii elektrycznej z instalacji OZE do 10 kW po cenie równej 210% średniej ceny roku poprzedniego. W 2016 roku, kiedy przepis zacznie obowiązywać, będzie to prawdopodobnie około 400 zł/MWh. Rozwiązanie sejmowe, przyjęte na wniosek mniejszości, było korzystniejsze dla prosumentów, gdyż przewidywało taryfy gwarantowane od 750 do 400 zł/MWh odpowiednio dla koszyków do 3 i od 3 do 10 kW oraz w podziale na technologie. Na taryfy gwarantowane nie chciał się jednak zgodzić rząd.
– Senat wycofał także poprawkę mniejszości wprowadzającą obowiązek comiesięcznego raportowania o sytuacji na rynku energii odnawialnej. O transparentność i pełną informację wnioskowali inwestorzy i banki od momentu załamania się rynku zielonych certyfikatów. Zamiast co miesiąc, informacje publikowane będą co kwartał – mówi Daria Kulczycka, dyrektorka departamentu energii i zmian klimatu Konfederacji Lewiatan.
Senat, zgodnie ze stanowiskiem rządu, nie wprowadził ścisłej regulacji dopuszczalnych zanieczyszczeń biomasy. Sektor elektrociepłowni postulował, aby określić maksymalny poziom zanieczyszczenia biomasy, który skutkować będzie pozbawieniem wytwórcy, spalającego takie paliwo, prawa do zielonych certyfikatów. Senat nie zgodził się także, aby sankcją za wykorzystanie zanieczyszczonej biomasy było pozbawienie prawa jedynie do części certyfikatów z wniosku.
Teraz ustawa o OZE trafi do Sejmu, który rozpatrzy poprawki przyjęte w Senacie. Następnie ustawa zostanie skierowana do podpisu Prezydenta, tak więc prawdopodobnie wejdzie w życie z końcem pierwszego kwartału b.r. Oznacza to, że od maja będą obowiązywały przepisy umożliwiające przygotowania do aukcji, zaś rozdział 4 ustawy, który wskazuje zasady przeprowadzenia aukcji i dokonuje modyfikacji w systemie Zielonych Certyfikatów, wejdzie w życie 1 stycznia 2016 roku.
Do przygotowania pozostają rozporządzenia, które są nieodzowne do ogłoszenia pierwszej aukcji, w tym dotyczące ceny referencyjnej oraz działania spółki Operatora Rozliczeń Energii Odnawialnej OREO. Senatorowie nieco niespodziewanie przenieśli jej siedzibę z Warszawy do Bytomia, ale ta decyzja nie wyczerpuje zakresu niezbędnych regulacji.
Do przeanalizowania pozostaje także ocena skutków wprowadzonych regulacji. Według kalkulacji rządu nowe wsparcie prosumentów pociąga za sobą konieczność ponownego podwyższenia tzw. opłaty OZE z 2,51 zł/MWh do 3,01 zł/MWh (wcześniej wzrosła ona z 2,27 zł/MWh z powodu przyznania ulg dla przedsiębiorstw energochłonnych). Wstępne szacunki nie potwierdzają takiej potrzeby.
Konfederacja Lewiatan