Choć prawo do zmiany sprzedawcy gazu istnieje już od 2007 r., nadal niewielu konsumentów wie, że może zmienić dotychczasowego dostawcę. Tymczasem taka zmiana jest nie tylko zgodna z prawem, ale i bardzo prosta. I, co ważne, pozwala zaoszczędzić na rachunkach za gaz.
Rynek gazu w Polsce
W Polsce jest blisko 7 mln odbiorców gazu. Zdecydowana większość z nich – ok. 6,6 mln – to klienci z gospodarstw domowych. Odbiorców biznesowych paliwa gazowego w Polsce jest ok. 200 tys.
Uwalnianie rynku gazu, czyli możliwość wyboru nowego sprzedawcy, następowało (podobnie jak na rynku energii) stopniowo. Najpierw, w 2004 r., prawo wyboru otrzymali klienci biznesowi, potem, w 2007 r., klienci z gospodarstw domowych.
Jednak w praktyce korzystanie z prawa wyboru sprzedawcy gazu przez wiele lat było utrudnione. Tak naprawdę proces liberalizacji rozpoczął się w 2013 r. Wprowadzono wówczas nowelizację prawa energetycznego (tzw. mały trójpak energetyczny związany z implementacją postanowień III pakietu liberalizacyjnego UE) przenoszącą na polski grunt kilka podstawowych mechanizmów urynkowienia sektora energetyczno-gazowego.
Pomimo tego, iż od trzech lat nie ma już ani prawnych, ani gospodarczych barier w wyborze nowego sprzedawcy gazu, nadal niewielu klientów wie, że ma takie prawo. Z badań wykonanych na zlecenie TAURONA wynika, że tylko 38 proc. Polaków słyszało o tym, że może zmienić sprzedawcę gazu, a jeszcze mniej zdecydowało się to zrobić. Z danych Urzędu Regulacji Energetyki (URE) wynika, że do końca 2015 r. odnotowano 30 749 zmian sprzedawcy gazu. Tak więc tylko 0,5 proc. klientów skorzystało z przysługującego im prawa.
Od kogo można kupić gaz?
Koncesje na sprzedaż gazu wydaje URE. Obecnie zarejestrowanych jest 178 przedsiębiorstw, które mają przyznaną koncesję na obrót gazem, ale tylko 17 podmiotów jest aktywnych na rynku. Jednym z nich jest TAURON.
– Wchodząc na rynek gazu postawiliśmy przed sobą trzy cele, wszystkie skoncentrowana na kliencie. Kładziemy nacisk na to, by poinformować klientów, że każdy może wybrać nowego dostawcę gazu. Chcemy skłonić klientów do tego, by ich nowym dostawcą paliwa gazowego był właśnie TAURON. Podkreślamy, że gaz od TAURONA jest tani i pozwala zaoszczędzić na rachunkach – informuje Grzegorz Lot, wiceprezes zarządu TAURON Sprzedaż.
Po co zmieniać sprzedawcę gazu?
Po pierwsze, jeżeli wybierze się korzystną ofertę, można na tym zyskać. Klienci z gospodarstw domowych, którzy wybiorą gaz od TAURONA, mogą zaoszczędzić na rachunkach nawet 140 zł rocznie. Więcej mogą zyskać firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.
Po drugie, można zyskać ochronę przed podwyżkami. Dla klientów TAURONA niska cena – niższa o 5 proc. od największego sprzedawcy gazu w Polsce – obowiązuje przez cały okres trwania umowy. Klient może wybrać umowę, która obowiązuje dwa lub trzy lata.
Po trzecie, TAURON daje również gwarancję atrakcyjnej ceny, czyli możliwość obniżenia stawek w przypadku spadku ceny gazu w taryfie TAURONA poniżej oferty z cennika.
– Dlaczego gaz od TAURONA jest tańszy? Wynika to między innymi z umiejętnego zawierania kontraktów hurtowych, ale nie tylko. TAURON wykorzystuje efekt synergii polegający na tym, że te same rozwiązania, które wykorzystujemy w sprzedaży prądu dla ponad 5 mln klientów, możemy wykorzystać również w sprzedaży gazu. Chodzi tu m.in. o systemy informatyczne, punkty obsługi, infolinię i nowoczesny e-BOK. Wszystkie te narzędzia i zasoby pozwalają nam nie tylko na profesjonalną obsługę sprzedaży gazu, ale również na utrzymanie niższych cen od konkurencji – podkreśla Grzegorz Lot.
Jak zmienić sprzedawcę gazu?
Zmiana sprzedawcy gazu na TAURON jest bardzo prosta. Wszystko odbywa się bez przerw w dostawie gazu oraz nie wymaga zmiany licznika ani instalacji. I, co ważne, jak dotychczas klient otrzymuje jedną fakturę za gaz. TAURON rozlicza należności zarówno za dostawę jak i za sprzedaż gazu.
– Wszystkie formalności załatwiamy za klienta. Wystarczy skontaktować się z nami telefonicznie pod numerem 555 444 555, wypełnić formularz zamówienia na stronie www.tauron.pl lub odwiedzić nasz punkt obsługi – informuje Witold Olech wiceprezes zarządu TAURON Sprzedaż.
TAURON przypomina, że jego przedstawiciele nie chodzą po domach i nie zawierają umów w mieszkaniach klientów. Aby zachęcić klientów do wyboru oferty „Tani gaz w TAURONIE”, przedstawiciele firmy kontaktują się z klientami telefonicznie oraz drogą mailową, a potem przesyłają wszystkie dokumenty do podpisania pocztą.
– Taka forma zakupu gwarantuje naszym klientom bezpieczeństwo transakcji. Przed zakupem gazu w TAURONIE każdy klient może zapoznać się szczegółowo z wszystkimi elementami oferty, jej cennikiem oraz wzorami proponowanych umów – dodaje Grzegorz Lot, wiceprezes zarządu TAURON Sprzedaż.
Gaz od TAURONA to nie żart
– Zachęcenie klientów do zmiany sprzedawcy gazu na TAURON jest nie lada wyzwaniem, skoro większość z nich nie wie, że mają takie prawo. Szukając najlepszych rozwiązań przyjęliśmy, że ta niewiedza – wbrew pozorom – może być dobrym punktem wyjścia w naszej kampanii reklamowej „Tani gaz w TAURONIE”. Właśnie dlatego w naszych filmach reklamowych nie ukrywamy tego faktu, ale w żartobliwy sposób go wykorzystujemy – komentuje Witold Olech.
Spot promocyjny TAURONA przedstawia dwóch pracowników, którzy właśnie skończyli montować reklamę TAURONA na bilbordzie. Panowie stwierdzają, że przez pomyłkę złożyli dwie różne reklamy, bo jeden z nich przykleił „TAURON”, a drugi „tani gaz”. Nie mają jednak zamiaru niczego zmieniać, bo uznają to za niezły żart i dowcipkują, że ludzie będą teraz dzwonić w sprawie gazu do TAURONA. Okazuje się jednak, że gaz od TAURONA to nie żart, ale rzeczywista i w dodatku bardzo dobra oferta. Zadowolona klientka, która obserwuje panów montujących reklamę, mówi, że ma już tani gaz od TAURONA i może zaoszczędzić na rachunkach nawet 140 zł rocznie.
Tauron przygotował również spot reklamujący gaz dla firm, bo sprzedawcę gazu może wybrać każdy: konsumenci z gospodarstw domowych, małe i średnie przedsiębiorstwa oraz klienci biznesowi. Spoty reklamowe emitowane są w regionalnych i ogólnopolskich stacjach telewizyjnych oraz w internecie. Kampania reklamowa prowadzona jest także w prasie, radiu oraz poprzez materiały ekspozycyjne dostępne w biurach obsługi.
– To nie pierwszy nasz krok na rynku gazu. Już od kilkunastu miesięcy oferujemy paliwo gazowe klientom biznesowym , prowadziliśmy też pilotażową sprzedaż dla klientów MSP i gospodarstw domowych. Teraz gaz jest w naszej regularnej ofercie dla wszystkich klientów w Polsce. I to jest naprawdę dobry produkt. Nasza oferta gazowa jest tańsza o 5 proc od konkurencji, dajemy klientom ochronę przed podwyżkami oraz gwarancję atrakcyjnej ceny, czyli możliwość obniżenia stawek w przypadku spadku ceny gazu w taryfie TAURONA poniżej oferty z cennika – podsumowuje Grzegorz Lot, wiceprezes zarządu TAURON Sprzedaż.