W którym kierunku rozwija się sektor handlowy? W 2020 roku mimo globalnego kryzysu udało się zrealizować budowę aż 33 nowych obiektów handlowych. Jaka przyszłość czeka nowopowstałe oraz te, już istniejące galerie i parki handlowe?

Rynek handlowy to aktualnie rynek wielkiej niepewności. Nie wiemy jak długo przyjdzie nam funkcjonować w pandemicznej rzeczywistości. Pojawia się nadzieja, że szczepienia pozwolą wrócić do rzeczywistości w połowie tego roku. Co za tym idzie do stacjonarnych zakupów. Jednak trudno określić co nas czeka. Nie dysponujemy badaniami na ten temat, obserwując rynek można przewidzieć, że liczba pustostanów znacznie wzrośnie. Przede wszystkim możemy spodziewać się zwalniania lokali poprzez przedstawicieli takich branż jak food & beverage, fitness, czy rozrywkowa. Ich placówki mogą znikać zarówno z galerii handlowych, ulic handlowych oraz parterów budynków biurowych.

W którym kierunku rozwija się sektor handlowy? - ludzie w centrum handlowym
W którym kierunku rozwija się sektor handlowy?

Co dalej z usługami sektora handlowego?

Pandemia wpłynęła na zmianę preferencji zakupowych klientów. Ponadto postawiła przed nami wiele pytań: czy strefy food-court w galeriach będą cieszyć się popularnością? Czy klienci będą chcieli pozostawiać swoje pociechy w salach zabaw? Jak skonstruować tenant mix oraz czy przedstawiciele pokolenia Z będą spędzać czas wolny w przestrzeniach galerii handlowych? Już teraz obserwuje się, że większość klientów zakupów stacjonarnych to klienci 40+.

Badania trendów panujących w galeriach handlowych w erze post covid jeszcze przed nami. Natomiast już teraz możemy wskazać kilka kierunków, które uwidoczniły się podczas pandemii.

Sektor handlowy – nowe trendy

  • Wzrost lojalności klientów w stosunku do lokalnych sklepów i zakupów w pobliżu miejsca zamieszkania, a także lokalnych producentów. Zauważalne jest, że lokalne centra handlowe odnotowały wyższą odwiedzalność oraz konwersję. Produkty lokalnych producentów były wybierane częściej.
  • Wzrost wrażliwości na cenę. W czasie trwania pandemii klienci stali się wrażliwi na cenę. Okazało się, że koncepty typu „value add” odnotowują wzrosty obrotów.
  • Wybór marek odpowiedzialnych społecznie. Klienci wybierają produkty wytwarzane świadomie i fair. Co nie trudno zauważyć po działaniach marek typu fast fashion, które przestawiają produkcję, tak, aby ograniczać ślad węglowy, oferują platformy typu pre-owned. Dzięki którym można zwracać produkty, a inni mogą je wtórnie nabywać, jak np. H&M, Zalando i inne. Klienci z pokolenia Z będą dokonywali zakupów towarów marek, które odpowiadają im wartościom. takimi jak odpowiedzialność za zmiany klimatyczne, czy za zanieczyszczenie. Np. wybierają buty treningowe Salomona, które w 100% podlegają recyklingowi).
  • Omnichannel. Operatorzy sieci stacjonarnych integrują swoje kanały zakupowe oferując już nie tylko usługę „click and collect”, ale także możliwość przeglądania i zamawiania towaru dostępnego w sklepach przy pomocy narzędzi on-line.

Źródło:Cushman & Wakefield