Spadek sprzedaży w nowej rzeczywistości. Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w kwietniu 2020 r. zarówno łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 5,4% wyższa niż w kwietniu 2019 r. Natomiast liczba transakcji obniżyła się w tym czasie aż o 30%. Klienci odwiedzali pobliskie placówki rzadziej, ale robili tam znacznie większe zakupy. Średnia wartość transakcji w kwietniu 2020 r. wyniosła 23,09 zł. Innymi słowy o 50% więcej niż rok wcześniej i o 19% więcej niż w lutym 2020 r.
Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w kwietniu 2020 r.: mdm -0,9% , rdr +5,4%
W związku z epidemią koronawirusa zakupy w sklepach małoformatowych w kwietniu 2020 r. różniły się od tych sprzed roku. Tymczasem zachowania zakupowe w dużej mierze zależały od obowiązujących właśnie zasad i ograniczeń. W sklepach małoformatowych do 300 m2 limity klientów, nawet w pierwotnej wersji, nie wpłynęły na zmniejszenie liczby transakcji. Czego nie można powiedzieć o większych placówkach. Jednak obowiązujące przez cały kwiecień godziny dla seniorów były odczuwalne zarówno w sklepach małego formatu, jak i w supermarketach. W obu formatach sklepów w godzinach między 10.00 a 12.00 znacząco spadała zarówno liczba transakcji, jak i wartość sprzedaży. Jak wynika z danych CMR, w okresie obowiązywania specjalnych godzin dla seniorów łączne obroty sklepów małoformatowych do 300 m2 o godzinie w godz. 11.00-12.00 były o około 40% niższe niż godzinę później kiedy zakupy mogli robić już wszyscy klienci.
Spadła sprzedaż soków, wzrosła artykułów do wypieków
Nowa rzeczywistość negatywnie wpłynęła na sprzedaż wielu kategorii ważnych dla małego formatu. Przede wszystkim spadek sprzedaży zanotowały napoje, szczególnie w małych opakowaniach, słodycze i inne drobne przekąski. Ponadto lody impulsowe, a także piwo (spożywane często przy okazji spotkań i imprez), a także wódek smakowych. W kwietniu 2020 r. wydatki klientów sklepów małoformatowych na napoje spadły o 14% w porównaniu z kwietniem 2019 r. W tym czasie wartość sprzedaży słodyczy obniżyła się o 9%, a lodów aż o 19%. Kategoriami, które wzrosły, były natomiast wszelkiego rodzaju przyprawy i dodatki kulinarne. W kwietniu wzrost wartości o 22%, produkty zbożowe (wzrost o 20%), produkty mleczne (wzrost o 16%). Ponadto tłuszcze, żywność mrożona, przetwory mięsne i warzywne, ale także mydła i środki czystości.
W kwietniu, podobnie jak w pierwszych tygodniach kwarantanny, klienci sklepów małoformatowych kupowali znacznie więcej produktów do wypieków. Wartość sprzedaży mąki była o 40% wyższa niż przed rokiem. Jednocześnie wydatki na różnego rodzaju dodatki do ciast (jak proszek do pieczenia, aromaty czy polewy) wzrosła o 30%.
Tegoroczne święta wielkanocne w sklepach małoformatowych również nie przyniosły spadków sprzedaży. W tygodniu wielkanocnym łączne obroty sklepów małoformatowych były o 5,5% wyższe niż w świątecznym tygodniu rok wcześniej. W br. przed Wielkanocą klienci sklepów małoformatowych wydali nieco więcej niż przed rokiem. Wydali m.in. na majonez, chrzan, mąki i czekolady, niższa była natomiast wartość sprzedaży figurek czekoladowych.
Spadek sprzedaży w stosunku do marca 2020
Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w kwietniu 2020 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych była o około 1% niższa niż w marcu 2020 r., kiedy sprzedaż mocno wzrosła za sprawą znacznie większych zakupów robionych z myślą o kwarantannie. Duże spadki w porównaniu z marcem, nawet o kilkadziesiąt procent, odnotowały m.in. kupowane wcześniej na zapas produkty zbożowe. Takie jak ryż, kasza czy makaron, a także spirytus i mydła (choć ich sprzedaż i tak była wyższa niż rok wcześniej).
Dynamika sprzedaży supermarketach 301-2500 m2 (z wyłączeniem dyskontów) w kwietniu 2020 r.: mdm -12,1% , rdr -10,1%
*Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.
Źródło: pih.org.pl