W Europie powstanie pierwsza fabryka baterii LFP. ElevenEs ze wsparciem EIT InnoEnergy zbuduje gigafabrykę baterii LFP w Europie Środkowo-Wschodniej. Serbska firma opracowała własną baterię LFP na potrzeby elektrycznych samochodów osobowych, autobusów, wózków widłowych i innych przemysłowych pojazdów oraz magazynów energii. Baterie LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe) są przystępniejsze cenowo, trwalsze i bezpieczniejsze od konkurencyjnych rozwiązań. Ponadto nie wymagają kobaltu, niklu i innych trudno dostępnych surowców. W inwestycjach ElevenEs pomogą środki pozyskane od funduszu EIT InnoEnergy.
EIT InnoEnergy przewodzi przemysłowemu projektowi European Battery Alliance (EBA), którego celem jest zbudowanie silnego i konkurencyjnego europejskiego przemysłu bateryjnego. Ponadto zabezpieczenie bazy surowcowej dla rozwoju nowoczesnego i ekologicznego sektora energetycznego w Europie.
Do 2030 r. zapotrzebowanie na baterie w Europie będzie aż 14-krotnie większe niż obecne moce produkcyjne. Wszystko za sprawą rozwoju elektromobilności i rynku magazynów energii – koniecznych do stabilizacji systemu energetycznego z rosnącym udziałem OZE. Dlatego baterie litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) są korzystniejsze cenowo. Ponadto łączą w sobie zalety wysokiej wydajności i długiego czasu eksploatacji i bezpieczeństwa. Do tego zyskują coraz silniejszą pozycję na szybko rozwijającym się rynku bateryjnym.
Spółka ElevenEs – biznesowy spin-off międzynarodowej Grupy Al Pack, działającej od 25 lat na rynku opakowań aluminiowych, opracowała własną zrównoważoną i efektywną technologię produkcji baterii LFP. Firma prowadzi prace badawczo-rozwojowe nad innowacyjnym produktem od 2019 r. W czerwcu 2021 r. uruchomiła zaawansowane centrum B+R, w którym pracuje międzynarodowy zespół inżynierów i naukowców.
Partnerstwo strategiczne na rzecz budowy gigafabryki
Spółka ElevenEs właśnie podpisała porozumienie z EIT InnoEnergy – wiodącym na świecie funduszem i akceleratorem innowacji, od lat inwestującym w rozwiązania z obszaru zielonej transformacji energetycznej. Podmioty ogłosiły strategiczne partnerstwo w celu budowy pierwszej w Europie gigafabryki akumulatorów litowo-jonowych LFP. Fundusz EIT InnoEnergy już wcześniej angażował się w finansowanie przedsięwzięć na europejskim rynku bateryjnym. Był pierwszym inwestorem szwedzkiej firmy Northvolt, która niedawno zakończyła rundę finansowania o wartości 2,75 mld USD. Ponadto francuskiej spółki Verkor, która w lipcu tego roku zawarła strategiczne partnerstwo z Renault o wartości 100 mln USD.
Do 2023 r. ElevenEs chce produkować baterie LFP o łącznej pojemności 300 MWh rocznie. W 2024 r. w serbskiej Suboticy rozpocznie się budowa pełnoskalowej gigafabryki baterii o mocy 8 GWh. Jej moce produkcyjne zostaną w przyszłości zwiększone do 16 GWh. Pozwoli to na wyposażenie w akumulatory nawet 300 tys. pojazdów elektrycznych każdego roku. Spółka deklaruje także, że fabryka zasilana będzie w 100 proc. z odnawialnych źródeł energii. W zakładzie zatrudnienie znajdzie docelowo nawet 2000 pracowników. ElevenEs podkreśla, że lokalizacja gigafabryki w serbskiej Suboticy, w pobliżu granicy z Węgrami i w bliskości ważnego europejskiego szlaku komunikacyjnego łączącego porty w Gdańsku i Salonikach, ma jeszcze jedną ważną zaletę. Znajduje się w pobliżu największych złóż litu w Europie odkrytych w dolinie Jadar w południowej części Serbii.
Ogniwa LFP to kolejny ważny element europejskiego ekosystemu bateryjnego. Akumulatory niklowe prawdopodobnie pozostaną najlepszym wyborem dla samochodów klasy premium pod względem gęstości energii. Jednak ogniwa LFP wygrywają w kategorii kosztów, bezpieczeństwa i żywotności. Czyni je to idealnym wyborem dla przemysłowych pojazdów elektrycznych, magazynów energii oraz małych aut miejskich operujących na krótszych dystansach.
Źródło: ElevenEs