Jak pokazują dane CMR, w grudniu 2017 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 5% wyższa od wartości sprzedaży w grudniu 2016 r., mimo iż liczba transakcji spadła w tym czasie o około 1%. W porównaniu z listopadem 2017 r. liczba wszystkich zarejestrowanych paragonów była niższa o 3%, jednak ze względu na przypadające w grudniu święta, kiedy konsumenci częściej decydują się na zakup droższych artykułów i wkładają do koszyka więcej produktów, obroty sklepów wzrosły w grudniu o 8,5% mdm – podała Joanna Chilicka z Polskiej Izby Handlu.
W grudniu zachowania zakupowe konsumentów są silnie powiązane z Świętami Bożego Narodzenia oraz Sylwestrem. To właśnie w tym miesiącu szczyt sprzedaży osiąga większość kategorii kulinarnych, w tym m.in. przyprawy, tłuszcze czy produkty niezbędne do wypieków. W grudniu 2017 r. klienci sklepów małoformatowych wydali na dodatki do ciast prawie 3 razy więcej niż w listopadzie, a wartość sprzedaży ciast w proszku wzrosła niemal dwukrotnie.
Mikołajki i Święta Bożego Narodzenia to czas obdarowywania się prezentami – w tym okresie wyraźnie rośnie sprzedaż słodyczy, które niezmiennie pozostają popularnym i uniwersalnym upominkiem. W grudniu 2017 r. zaraportowano dwa raz więcej transakcji zakupu figurek czekoladowych niż w listopadzie, a liczba paragonów z pralinami wzrosła w tym czasie o 60%. W okresie przedświątecznym tradycyjnie odnotowuje się wzrost sprzedaży baterii elektrycznych, które klienci kupują jako dodatek do zabawek i urządzeń zakupionych bliskim w ramach gwiazdkowych prezentów. W grudniu 2017 r. liczba transakcji z zakupem baterii była wyższa o 40% w stosunku do poprzedniego miesiąca i o 10% wyższa niż w grudniu 2016 r.
W ostatnim miesiącu roku w sklepach małoformatowych tradycyjnie rośnie liczba transakcji i wartość sprzedaży alkoholi mocnych oraz win, które zwykle pojawiają się na świątecznym stole, a często też pełnią rolę upominku. W grudniu 2017 r. wydatki na wódki czyste były o 17% wyższe niż w listopadzie, a wartość sprzedaży win stołowych wzrosła w tym czasie o niemal 30%. W grudniu do koszyków częściej trafiała także whisky – ujęciu mdm odnotowano wzrost liczby paragonów z tą kategorią o prawie 40%, a w ujęciu rdr – o około 4%. W ostatnim tygodniu grudnia za względu na przygotowania do sylwestrowej zabawy konsumenci chętnie kupują wina musujące (z danych CMR wynika, że pojawiały się one wówczas w co pięćdziesiątym koszyku), a także inne alkohole. W ostatnim tygodniu grudnia 2017 r. znacznie częściej niż w innych tygodniach na paragonach pojawiały m.in. piwo oraz wódki czyste, które w ostatnim tygodniu roku były obecne na około 8% paragonów i odpowiadały za ponad 10% obrotów sklepów małoformatowych.
Średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300m2 w grudniu 2017 r. wyniosła 15,67 zł i była o 11,9% wyższa od średniej wartości w listopadzie br. oraz o 6,2% wyższa od średniej wartości paragonu w grudniu 2016 r.
Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2 oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.