W ostatnich 4 latach branża outsourcingu w ujęciu globalnym odnotowała wskaźnik wzrostu (CAGR) na poziomie 6,4%. Według raportu Deloitte, do 2023 roku będzie wynosić aż 7,4%. Na całym świecie zlecanie firmom zewnętrznym „pobocznych” procesów, coraz częściej staje się nieodzownym elementem biznesu redukującym koszty i dającym przestrzeń na realizację kluczowych dla firm działań. Najczęściej firmy zlecają działania z obszaru IT, z czego ponad 40% dotyczy zarządzania danymi.
Outsourcing to oszczędności, czas i dostęp do nowoczesnej technologii. Według badań przeprowadzonych przez Deloitte, aż 59% przedsiębiorców za główny powód zlecania procesów na zewnątrz wskazuje możliwość cięcia wydatków. Składa się na to kilka czynników: po pierwsze brak konieczności zatrudniania specjalistów w określonych dziedzinach, których wynagrodzenia często są wysokie. Po drugie odciążanie pracowników od zadań na rzecz tych ważniejszych, które w efekcie generują większe przychody. Właśnie dlatego outsourcing to dla przedsiębiorców także pozyskanie czasu, którego w biznesie zawsze brakuje. Zlecanie zadań zewnętrznym specjalistom to również dostęp do „know-how” wykorzystania nowoczesnych technologii. Szybki rozwój sztucznej inteligencji, automatyzacji i robotyzacji w ostatnich latach sprawił, że coraz więcej firm szuka podwykonawców o kompetencjach i zaawansowanych technologicznie programach, których w ich firmie wewnętrznie brakuje.
Czy polski biznes ufa outsourcerom?
W Polsce już od kilku lat rynek outsourcingu odnotowuje systematyczny wzrost. Powstające jak „grzyby po deszczu” centra usług biznesowych sprawiły, że outsourcing stał się siłą napędową polskiego biznesu. Dla przykładu w obszarze IT Polska znajduje się w światowej czołówce, nie mając sobie równych w obszarze europejskim. Od kilku lat w Polsce rozwija się także outsourcing w skali mikro. Coraz więcej małych firm również outsourcuje, a największy odsetek działań IT, bo aż 40,2%, przypada na działania związane z przetwarzaniem i zarządzaniem danymi[2]. Obszar zarządzania informacją, jako ten wymagający dużych nakładów pracy, wykorzystania zaawansowanego oprogramowania i sprzętów oraz odpowiedniego doświadczenia, jest coraz częściej outsourcowany do firm, które mają możliwości i doświadczenie do prowadzenia archiwizacji dokumentów w sposób zgodny z restrykcyjnymi przepisami prawa w zakresie chociażby ochrony danych osobowych (RODO). To także wygoda i „spokojna głowa”, bo w przypadku zlecenia takiego zadania firmie zewnętrznej spada na nią także odpowiedzialność.
Firmy toną w dokumentacji
Setki tysięcy teczek z dokumentami i tyle samo gigabajtów danych do archiwizacji na serwerach. Firmy generują stale rosnący wolumen danych, które muszą być nie tylko przechowane, ale także odpowiednio zabezpieczone i skatalogowane, by móc je efektywnie wykorzystywać. Outsourcing w procesach zarządzania danymi staje się dla polskich firm koniecznością. W natłoku tak dużej ilości informacji należy odpowiednio je zarchiwizować. Wyzwaniem jest także przechowanie dokumentów w sposób zgodny z prawem i dostosowanie się do szeregu restrykcyjnych reguł i przepisów.
W przypadku archiwizacji danych, outsourcing do firmy zewnętrznej, która ma doświadczenie i wieloletnią praktykę, zapewnia także bezpieczeństwo i poufność informacji. W czasach ciągłych cyberprzestępstw i pozyskiwania danych przez osoby nieuprawnione, świadomość, że dane przedsiębiorstwa są bezpieczne, jest bezcenna. Gdyby pokusić się o takie działania w firmie już na wstępie wymagałoby to zakupu wielu odpowiednich rozwiązań informatycznych, odpowiedniego przeszkolenia pracowników i wielu godzin pracy. Długoterminowe korzystanie z outsourcingu zapewnia skuteczność, a w dalszej perspektywie ciągły rozwój firmy skupionej na kluczowych, a nie „pobocznych” działaniach.
Źródło: Iron Mountain