W związku ze stale rosnącą liczbą firm w internecie wydawać by się mogło, że prowadzenie biznesu online to przyjemny i stabilny sposób na zarabianie pieniędzy. Jedynie ten, kto ma praktycznie doświadczenie w tym temacie i sam próbował „rozkręcić” firmę s internecie wie, ile pułapek kryje w sobie takie myślenie. Prowadzenie działalności online to nie tylko założenie strony internetowej. To przede wszystkim marketing w sieci, dbanie o widoczność witryny i pozyskiwanie nowych klientów, jednak w gąszczu wielu spraw, które spoczywają na właścicielu firmy, nie trudno jest o tym zapomnieć i popełnić błąd. O błędach w marketingu internetowym, jakie czyhają na właścicieli firm opowiemy w dzisiejszym artykule.
Brak zdefiniowanych celów działania
Brak jasno postawionych celów to jeden z podstawowych i największych błędów marketingu internetowego. Zanim rozpoczniesz promocję swojej firmy w sieci, musisz ustalić jakie są Twoje cele i dobrać zestaw wymiernych wskaźników, które pomogą Ci w śledzeniu postępów w ich realizacji. Bez tego nigdy nie będziesz w stanie zmierzyć osiąganych wyników i określić obszarów, w których Twoje kampanie marketingowe wymagają wsparcia lub zmiany strategii.
Brak zdefiniowanej grupy docelowej
Nawet jeśli stworzysz wartościową treść, nie zwiększysz zaangażowania ani świadomości marki wśród użytkowników, nie mówiąc już o pozyskaniu klientów, jeśli nie wypromujesz jej wśród właściwych odbiorców. Aby dotrzeć do właściwej grupy docelowej, musisz ją najpierw zdefiniować. Nie opieraj się tylko na swoich przekonaniach, ale na realnych zachowaniach Twoich odbiorców. Śledź użytkowników, którzy odwiedzili Twoją stronę i zbieraj informacje o ich zachowaniach. Możesz również wykorzystać narzędzia na portalach społecznościowych, które dostarczają informacji demograficznych o Twoich odbiorcach, dzięki czemu możesz kierować reklamy według wieku, płci i zainteresowań.
Brak personalizacji w działaniach marketingowych
Brak personalizacji lub niewłaściwa personalizacja to błąd, którego marketing nie wybacza. Obecny sposób konsumowania treści w internecie przez użytkowników zwyczajnie wymaga od nas personalizacji. Dzięki zastosowaniu jej w swoich komunikatach, sprawiasz, że użytkownik w czasach, gdy liczba docierających do niego treści rośnie, ma poczucie, że te są stworzone z myślą o nim i zgodne z jego zainteresowaniami. Pomagasz mu w ten sposób podjąć decyzję i wybrać spośród wielu napływających działań właśnie Twoje. Według badań marketerzy odnotowują około 20% wzrost dzięki personalizacji.
Brak aktualizacji strony
Brak aktualizacji strony wpływa nie tylko na brak zainteresowania nią użytkowników, ale także na spadek jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Podstawą jeśli chodzi o pozycjonowanie stron jest aktualizacja treści na stronie jak i podążanie za wszelkimi innowacjami technicznymi, czyniącymi strony szybszymi i bardziej przyjaznymi użytkownikowi. Wyobraź sobie, że wchodzisz na stronę sklepu, w którym na stronie głównej widnieje informacja o zeszłorocznej kolekcji czy promocji aktywnej trzy miesiące temu. Dam sobie rękę uciąć, że wzbudzi to Twoją podejrzliwość i spowoduje brak zaufania.
Ignorowanie SEO
Wielu właścicieli szczególnie małych firm ignoruje SEO wychodząc z błędnego założenia, że pozycjonowanie działa tylko w przypadku dużych firm i ogromnych nakładów finansowych. Tymczasem jedna z najpopularniejszych wyszukiwarek na świecie – Google, cały czas dostarcza nowe narzędzia do promowania i pozycjonowania firm lokalnych. Wysoka widoczność w wyszukiwarce to skuteczny sposób na wzrost ruchu na Twojej stronie i pozyskanie klientów. Niektóre działania SEO jesteś w stanie z powodzeniem przeprowadzić sam, jednak całościowe pozycjonowanie to proces wymagający regularnych działań, monitorowania i analizy wyników, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest powierzenie tego doświadczonej agencji marketingu internetowego.
Niedocenianie znaczenia mobile
Kiedy dookoła każdy ekspert z dziedziny marketingu krzyczy, że dostosowanie działań pod użytkowników urządzeń przenośnych to obowiązek, aż trudno uwierzyć, że są jeszcze firmy, które to ignorują. Nadal się jednak tak zdarza i jest to olbrzymi błąd. Przede wszystkim dlatego, że są branże, w których ruch na stronę z urządzeń przenośnych wynosi nawet 50%. Nieprzystosowanie do tego typu urządzeń oznacza wykluczenie wielu potencjalnych klientów.
Bycie antyspołecznym w mediach społecznościowych
Bardzo często zdarza się, że marketingowcy zapominają o tym, że social media to miejsce na dialog i interakcję, a nie jedynie emitowanie komunikatów. Media społecznościowe jak sama nazwa wskazuje to dynamiczne platformy do socjalizowania. Jeśli jednak firma wykorzystuje je tylko do publikowania treści, to nie ma szans na osiągnięcie celów, do których social media zostały stworzone. Wchodząc w interakcję ze swoją społecznością, angażujesz ich i zachęcasz do powrotu na Twój profil i przede wszystkim możesz dowiedzieć się więcej o ich oczekiwaniach. Social media są doskonałym sposobem na pogłębienie relacji z potencjalnymi i obecnymi klientami i wzbudzenie w nich zaufania oraz zbudowanie lojalności wobec Twojej marki.
Niemierzenie efektów
Chcąc prowadzić skutecznie działania, sformułowanie „niemierzenie efektów” nie istnieje. Wszelkie prowadzone kampanie i akcje wymagają regularnej kontroli i mierzenia efektów. Tylko na tej podstawie jesteśmy w stanie zweryfikować, co przyniosło oczekiwane rezultaty i dzięki temu planować skuteczne kampanie w przyszłości.